Valjoux 7751

Wat mag de afwijking van een Valjoux 7751 caliber ongeveer zijn per dag?

Bij mij loopt hij zo’n 10 seconden voor per dag. Is dat normaal?

De afwijking is niet om je zorgen over te maken, reken er ook op dat een nieuw horloge altijd een “inloop” periode heeft waarin de afwijking over het algemeen minder zal worden. Wacht dus even een paar maanden af, en als de afwijking dan nog teveel is kun je hem altijd laten afstellen.

Ruud

Nog een vraag over dit caliber. Wanneer is de veer volledig opgewonden? Gemiddeld na hoeveel uur dragen of na hoeveel handmatige wikellingen via de kroon?

gr Wilko

Hoeveel ‘wikkelingen via de kroon’ weet ik niet, maar voel je niet tijdens het opwinden een soort van ‘stop’ die aangeeft dat de veer maximaal is opgewonden? Mijn hamdopwindertjes kan ik geen van llen onbeperkt opwinden. Vroeg of laat kunnen ze niet verder worden opgewonden.

Hoeveel windingen van de rotor nodig zijn om de veer op te winden is mij niet bekend.

Gerwin

normaal is 35-40 opwinden met de hand voldoende,
hoelang je een automatic moet dragen om de veer volledig op te winden hangt af wat je doet in die tijd.
maakt nogal een verschil of je ligt te slapen voor de TV of dat je bijvoorbeeld aan het sporten bent.
10 seconden per dag lijkt me nog wel acceptabel voor een standaard Valjoux 7751.

Ik dacht eigenlijk dat het inlopen een beetje onzin was, maar mijn Fortis met ETA2836-2 liep aanvankelijk dik 15 seconden per dag te hard en is nu na een maandje gezakt naar 11 seconden per dag en als ie onder de 10 komt, ben ik best tevreden.

Ik zie het eigenlijk ook niet zo zitten om hem open te laten maken en dan zou ie ook nog opgstuurd moeten worden, omdat de edelsmid waar ik hem gekocht heb, geen horlogemaker in dienst heeft.

Ik heb een breitling navitimer met dus een eta/Valjoux 7750 caliber, maar deze loopt nu na 3 jaar 0,3 seconden per dag te hard. Het maakt wel verschil hoe je het draagt, en in welke positie je hem op je nachtkastje legt.
COSC certificaat zegt maximale afwijking per dag is 6 sec voor of 4 seconden achter. Ik zou hem na een paar maanden wat langzamer laten zetten. Het open maken is voor de reparateur niet moeilijk, maar hij weet natuurlijk nooit precies hoe hij het wel moet afstellen.
Dat wordt dus een trial and error iteratie proces