Valjoux 7768

Het plan was om eens een leuk horloge in elkaar te zetten uit nieuwe onderdelen.
Het liefst met een moderne Valjoux 7765 handopwinder er in.
Mijn oog was op een paar goedkope Valjoux 7765 chronograaf kasten gevallen,maar een betaalbaar uurwerkje werd niet zo snel gevonden.
Wel werd een zeldzaam Valjoux 7768 met Maanstand gevonden, dit uurwerkje was 0,7 mm dikker, en het was de vraag of het in de 7765 kast zou passen.
De Maanstand vond ik niet zo belangrijk, ik zou de wijzerplaat die bij de kast zat gewoon op het uurwerkje monteren.
De onderdelen werden besteld en ik had het snel in huis.

Helaas was het 0,7 mm dikkere gedeelte aan de zijde van de wijzerplaat zodat de opwindas niet te monteren was.
Hierna werd voor een paar tientjes een Valjoux 7750 kast aangeschaft, van de automaat dus.
Het uurwerkje van de 7750 is 0,9 mm dikker dan de 7768 dus dit moest makkelijk gaan.
Ondertussen werd me ook een juiste wijzerplaat voor de Maanstand bezorgt. ( bedankt Paul (tu) )
Hier de onderdelen die binnen zijn gekomen.

Gisteren aan het passen en meten gegaan, alles past probleemloos.

Alles gemonteerd,ik vond het wel een beetje verdacht dat er niets verkeerd ging.

En dit is de voorkant.

Het uurwerkje loopt tot nu toe heel precies met of zonder chronogaaf ingeschakeld.
Of de Maanstand ook draaid weet ik pas over een paar dagen, want ik heb begrepen dat de Maanstand door de opwindtrommel wordt aan gedreven en geen verbinding heeft met de wijzers, je kunt het wel met de kroon verstellen.
Tot dusver ben ik heel blij met het eindresultaat.:slight_smile:
Bedankt voor het kijken.
Groeten, Chris.

Mooie klok geworden hoor. Veel draagplezier gewenst.

Gr. Andre

Goed gelukt hoor (tu)

Moet toch wel speciaal voelen als je een horloge zo zelf kunt samenstellen! Leuk eindresultaat. Veel draagplezier.

diashock Schreef:

Alles gemonteerd,ik vond het wel een beetje
verdacht dat er niets verkeerd ging.

Dit druist inderdaad in tegen de wet op behoud van ellende:D:D

Mooi resultaat, gefeliciteerd(tu)

Nou zeg het resultaat mag gezien worden gefeliciteerd.

GR harb

Als mijn ogen me niet bedriegen is de Maanschijf in twee dagen tijd ongeveer een milimeter verdraaid, ik zal eens uitzoeken hoe het precies zit.:smiley:
Allemaal bedankt voor de leuke reacties.
Groeten, Chris.

Hoi Chris,
je zal wel goed moeten kijken, d’r zitten 4 maanfases op die schijf, dus die zal per etmaal 1/118 van een omwenteling maken, oftewel in 118 dagen draait de schijf 1x helemaal rond (bij de meer gebruikelijke kalenderuurwerkjes zitten er 2 maanfases op zo’n maanschijf, en die draait dan in 59 dagen 1x rond)
Dat de schijf vanaf de veerton aangedreven zou worden, wil er bij mij toch nog niet in (ben nou eenmaal eigenwijs :wink: ) zal toch eens zo’n uurwerkje uit elkaar gaan slopen om te kijken…

Het is een mooi, klassiek horloge geworden trouwens, knap werk! (tu)

Groet,
Paul

Hallo Paul.
Je hoeft geen klokje uit je verzameling te demonteren, ik heb zelf al eens voorzichtig gekeken. :smiley:
Het tandwiel rechts is van de aandrijving van de Maanstand en wordt volgens mij door een klein tandwiel vanuit het uurwerk aangedreven.
Het tandwieltje zit verscholen onder het afdakje, je kunt het asje wel zien.

Dit is een mooie combinatie geworden :~

Mooi gedaan hoor !
Het resultaat is sjiek en klassiek .

Als ik jou was dan zocht ik een manier om de wijzerplaat te bedrukken :
Een “echte” diashock . (Swiss made)

Yo , Manu .

Zo’n naamloze wijzerplaat heeft wel wat, vind ik. :wink:

Mooi gedaan Chris.

Dit is de eerste maal dat ik deze opstelling zie van de maanfase. Het verwonderde mij ook zoals Paul dat de aandrijving op de veerton zit.
V7768 heb ik nog niet hersteld gehad.