Zelf meer een boeken man, maar toch gaat het zoeken op internet me altijd wel redelijk af. Echter kom nu niet verder.
Ben even benieuwd of iemand hier me kan helpen. Ben op zoek naar de geschiedenis van de Valjoux GHT 22 en met name wanneer deze geproduceerd is. Kan er helaas weinig over terug vinden, maar zie wel dat hij links en rechts verward wordt met de ‘gewone’ Valjoux 22. Het is iig een lagere ‘grade’ uurwerk, maar geloof niet dat die gedurende de hele periode naast de reguliere 22 is geproduceerd. Althans zie het nergens terug. @BH_ heeft er iig eentje gehad en hier in 2015 geïntroduceerd.
Als duidelijke kenmerk kun je het verschil tussen beide snel zien door het kolomwiel. Deze heeft bij de GHT 6 tanden ipv 9 bij de reguliere 22. Er zijn overigens nog wel een paar kenmerkende verschillen.
Zie hieronder twee voorbeelden die ik even via Google heb.
Kortom eigenlijk alle additionele info is welkom. Wellicht dat iemand weet of er bepaalde merken een lichting horloges gemaakt hebben met deze GHT uitvoering.
Iig, waarschijnlik al wat mensen blij gemaakt met bovenstaande linkjes.
[edit]
Om het topic nog aantrekkelijker te maken hier één van de mooist afgewerkte 22’s.
Deze is van Torsti Laine een Fin die in Zwitserland een mooi heeft. Erg aardige man waar ik een paar keer contact mee heb gehad. Maakt schitterende horloges enkel de dials spreken mij minder aan. Wil ook nog steeds opdrachten aannemen, maar zal wel snel veranderen.
Hier een link naar een artikel over dit horloge:
Ik heb zelf een Valjoux 84, wat in de basis een 23 met een paar extra onderdelen voor de Mono-Rattrapante is en daar is ook weinig over te vinden. Als ik het goed begrijp is de GHT dus een versie gemaakt op verzoek van Gallet, dit zal dan waarschijnlijk een wat grotere order zijn geweest die men in de eigen horloges heeft verwerkt maar zonder een archief van Gallet danwel Valjoux zul je daar maar weinig meer van kunnen reconstrueren.
Ben er idd bang voor. Het gekke is dat ik ook af en toe tegen kom dat het enkel een goedkopere grade is, beetje zoals de hedendaagse ETA die in meerdere grades te verkrijgen is.
Ik zie niet waar dat goedkope vandaan zou moeten komen omdat er volgens mij gewoon een gebruikelijk aantal stenen in zit. Tenzij het puur in de afwerking zit. Wat wel zou kunnen is dat de GHT nooit een Breguet spiraalveer heeft, wat je zou kunnen zien als low cost al is dat ook maar betrekkelijk, op de foto’s kan ik dat helaas niet herkennen.
Deze zoektocht begon voor mij een paar dagen geleden nadat ik verkoopadvertentie zag met een Minerva Valjoux GHT 22. Dit klopte volgens mij niet, want was gewoon een Valjoux 22. Daarna op zoek gegaan en verschillende info tegengekomen. Echter dusdanig veel dat ik het een puzzeltje is geworden en ik er wellicht wel een keer eentje wil toevoegen aan de verzameling.
het is lastig te zien omdat er veel uitvoeringen zijn, diverse fabrikanten bouwden chrono-kalibers op basis van ebauches.
Wat wel heel simpel is is het verschil tussen een (oudere) Valjoux 22 GH/GHS/GHT en een (nieuwere) Valjoux 22; de 22GH is 15 lijns en een 22 heeft een nominale diameter van 14 lijns
Het aantal nokken op het kolomwiel heeft (voornamelijk) te maken met of het een enkeldrukker of tweedrukker chrono is; ik zal straks proberen nog wat fotootjes te maken en toevoegen.
De kaliberboeken even opengeslagen en ook het boek van Lang; dit was een goed idee van Ghentwatch want de aanduiding GHT komt enkel voor in dat boek!
Het wordt aangegeven als een simpel uitgevoerde 14 lijns enkeldrukker, het is eenvoudiger als de 15 lijns (enkeldrukker) 22GH, want de “rem” op de chrono-runner ontbreekt:
ik heb altijd gedacht dat de aanduiding GH voor een 15 lijns uurwerk staat, een kaliber 22GHS wordt in het Paulson kaliberboek aangegeven als een identiek 15 lijns Valjoux 22 gebaseerd uurwerk (het plaatje is zelfs vrijwel (?) hetzelfde als die van Lang);
Nou ja, Lang heeft er veel meer verstand van, dus we moeten er maar vanuit gaan dat een GHT deze eenvoudige 14 lijns enkeldrukker uitvoering is…
Er wordt verder overigens helaas niets vermeld over bouwjaren of aantal gebouwde uurwerkjes, daarmee kan ik je dus niet verder helpen.
Helemaal goed, bedankt voor de foto’s en het uitzoekwerk. Leuk ook dat je er zelf toch ook nog iets wijzer van bent geworden. Is het iig niet voor niks geweest.
Boek van Lange heb ik nog niet. Heb je voor mij daarvan een titel, nummer, link. Toch wellicht maar eens aanschaffen om het betere zoekwerk te kunnen verrichten.
Ik denk het wel,… stomme is, ik herken de kaft dus de boekenkast weer in en daar staat die gewoon… moet echt nodig eens orde scheppen in mijn boekenkast. (schaam)