Graag zou ik vernemen wat nu het verschil is tussen een zwitsers valjoux en een asia valjoux.
de ene zegt zwitsers is het beste en asia is rommel en gaat maar 3-5 jaar mee
de ander zegt dat de kwaliteit van asia valjoux best wel meevalt en eigenlijk wel goed is.
Wat ik ook zou willen weten moet een valjoux eens per xxx jaar gesmeerd worden?
En wie doet dat?
bedankt voor antwoord.
Ik kan moeilijk oordelen hoe goed of slecht deze asia uurwerken zijn. Wat ik wel weet is dat het zeker geen Valjoux uurwerken zijn. Die term wordt gewoon gebruikt om het wat exclusiever te doen lijken. Dit doen ze vooral om goedkope replica’s wat duurder te doen lijken.
Probleem lijkt me ook meer dat er vrijwel geen horlogemaker aan zo’n asia uurwerk een reparatie wil uitvoeren, want onderdelen zijn niet of lastig te krijgen.
Is Valjoux ook niet gewoon een typering om aan te geven dat het uurwerk gemaakt is in de Valle de Joux? In dat geval zou het dus onjuist zijn om iets asia valjoux te noemen, dat komt op hetzelfde neer als iets een Chinese BMW te noemen.
jmr Schreef:
dat komt op hetzelfde
neer als iets een Chinese BMW te noemen.
Nu is er al sinds 2003 een Chinese BMW fabriek, dus iets een “Chinese BMW” noemen moet kunnen:
jmr Schreef:
Is Valjoux ook niet gewoon een typering om aan te
geven dat het uurwerk gemaakt is in de Valle de
Joux? In dat geval zou het dus onjuist zijn om
iets asia valjoux te noemen, dat komt op hetzelfde
neer als iets een Chinese BMW te noemen.
Ja, maar uiteindelijk is volgens mij het een merknaam geworden. http://en.wikipedia.org/wiki/Valjoux
@robwijngaard, een asian valjoux/eta/etc. uurwerk is er eentje die nagemaakt is door meestal chinese fabrikanten. Volgens sommigen zijn de rechten op het uurwerk jaren geleden al vervallen, waardoor andere ze mogen namaken.
Kwalitatief denk ik dat de meeste flink onderdoen voor hun zwitserse broerders. Helemaal de chronometer versies.
Dit wil echter niet zeggen dat ze perse knudde zijn. Je hebt er die 't jaren doen, maar ook die na een relatief korte periode de geest geven. Mijn allereerste heb ik van Jur nu al 2 jaar en hij had em ook al een tijdje. Nu ik er over nadenk, al mijn hommages en replicas doen het nog. En de oudste is… bijna 15 jaar oud. Toegegeven, ik draag ze zelden en anders ook maar heel eventjes. Voor ervaringen van 't dagelijs dragen van een asian (valjoux) uurwerk, kan ik je helaas geen antwoord op geven.
De meesten adviseren een servicebeurt ergens tussen de 3 en 6 jaar. Preventief om slijtage en erger te voorkomen.
Zoals Jurgen echter al zei, horlogemakers zullen echter niet snel bereidt zijn om ze onder handen te nemen, omdat onderdelen niet/slecht leverbaar zijn. Daarentegen zijn de uurwerkjes relatief goedkoop. Ze zijn vanaf een paar tientjes al verkrijgbaar. En daar kun je geen servicebeurt voor krijgen.
Mocht je toch je eigen asian uurwerk willen laten servicen of repareren, dan zijn er blijkbaar toch wel een paar bereidt’t doen http://www.horlogeforum.nl/read.php?20,305562
Ben wel benieuwd geworden, waarom je dit wilt weten. Was je gewoon nieuwsgierig naar de kwaliteit van de Chinese uurwerkjes? Overweeg je een uurwerkje te kopen? Een Valjoux/ETA uurwerk hoeft niet onbetaalbaar te zijn. Voor 100 a 200 euro heb je ze al.
Nou ik heb er 3 met asia valjoux
2x TAG Heuer en 1 IWC.
een van de TAG Heuer is stuk.
via via een adres in Assen gekregen die er wel naar wilde kijken.
Resultaat een kapot tandwiel,kan dus de prullebak in. Inmiddels bij mn chinese vriend een nieuwe besteld die volgens de site een swiss valjoux uurwerkheeft.
Prijzen liggen echter niet bij een paar tientjes maar 2 a 3 honderd euro.
Het liefst een origineel maar dan moet je 2 a 3 duizend euro neerleggen.
Dit is mij toch iets te veel.Als ik het geld had dan zeker een org.gekocht.
Daarom maar second best.Was benieuwd of asia nou echt rommel is.
Na alles gehoord en gelezen te hebben is dit dus niet zo.
Als je ze naast elkaar legt dan is er welveschil maar niet echt groot.
Rob
robwijngaard Schreef:
Nou ik heb er 3 met asia valjoux
2x TAG Heuer en 1 IWC.
een van de TAG Heuer is stuk.
via via een adres in Assen gekregen die er wel
naar wilde kijken.
Resultaat een kapot tandwiel,kan dus de prullebak
in. Inmiddels bij mn chinese vriend een nieuwe
besteld die volgens de site een swiss valjoux
uurwerkheeft.
Prijzen liggen echter niet bij een paar tientjes
maar 2 a 3 honderd euro.
Het liefst een origineel maar dan moet je 2 a 3
duizend euro neerleggen.
Dit is mij toch iets te veel.Als ik het geld had
dan zeker een org.gekocht.
Daarom maar second best.Was benieuwd of asia nou
echt rommel is.
Na alles gehoord en gelezen te hebben is dit dus
niet zo.
Als je ze naast elkaar legt dan is er welveschil
maar niet echt groot.
Rob
FF voor de duidelijkheid: je hebt geen 2 X Tag Heuer en 1 IWC, maar drie keer NEP met (waarschijnlijk) gestolen ontwerpen.
BTW: als je drie maal driehonderd euro bij elkaar had gespaard, had je toch een aardig origineel horloge kunnen kopen…
Met de aankoop van bijvoorbeeld een Junghans automaat van ontwerper Max Bill had je zelfs dik geld overgehouden;)
Brutus Schreef:
BTW: als je drie maal driehonderd euro bij elkaar
had gespaard, had je toch een aardig origineel
horloge kunnen kopen…
Met de aankoop van bijvoorbeeld een Junghans
automaat van ontwerper Max Bill had je zelfs dik
geld overgehouden;)
Heb je daar een linkje naar? Ik zou ook wel (nieuwe) Junghans Max Bill willen voor zo’n prijs.
lencoth Schreef:
Brutus Schreef:
BTW: als je drie maal driehonderd euro bij
elkaar
had gespaard, had je toch een aardig origineel
horloge kunnen kopen…
Met de aankoop van bijvoorbeeld een Junghans
automaat van ontwerper Max Bill had je zelfs
dik
geld overgehouden;)Heb je daar een linkje naar? Ik zou ook wel
(nieuwe) Junghans Max Bill willen voor zo’n prijs.
3x300=900 euro. Heb je geen nieuwe chrono voor, maar een gewone automaat kan makkelijk. http://www.horloge.info/nieuws/12-Junghans-s-vernieuw-en-de-Max-Bill-collectie/901
Bijv:
http://www.chrono24.com/en/junghans/by-max-bill-automaat--id1780457.htm?dosearch=true&watchTypeId=U&searchexplain=false&manufacturerIds=&query=max+bill&STARTSEARCH=Search&caseMaterials=&countryIds=&SEARCH_REGION_ID=&braceletMaterial=&maxAgeInDays=&priceFrom=&priceTo=&sortorder=0&SEARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm&searchResultIndex=6
weer eentje die de kas van de replicamakers spekt. Het wordt echt tijd voor een Sire-campagne, want doordat de replicamakers steeds meer geld binnenharken moet ik een vergrootglas houden bij iedere Marktplaats-, Ebay- of WUS-advertentie.
Zag laatste op Youtube een review van een aantal replica’s en werd daar echt bang van. Het is bijna niet meer van de echte (aan de buitenkant dan) te onderscheiden. Hoe dat komt? Met het geld (bijv. 3x300 euro) dat ze verdienen kunnen ze hun technieken verbeteren!
ETA heeft nu zelf een plastic chrono uurwerkje, de C01.211.
Draait onder andere zijn rondjes in de Tissot PRC200 en de Couturier chrono.
Voor de vergelijking is de Tissot Couturier erg leuk.
Naar keuze is deze te krijgen met een:
quartz G10.211 voor EUR 355,-, een C01.211 voor EUR 625,- en met een 7750,- voor EUR 1.090,-.
Exit “Asian Valjoux 7750” zou ik zeggen.
Ik heb al asia’s op het regelapparaat gezien die perfect lopen en binnen de COSC normen lopen. Dus zo slecht zijn ze niet.
Ook al wel verschil gezien in graad van afwerking zoals je ook hebt bij de echte Valjoux’s.
Van een gerenommeerd horlogemaker vernomen: sommige ETAonderdelen woden gewoon in China gepoduceerd, gewoon omdat het goedkoper is, assemblage vindt dan verder in Zwitserland plaats. De kwaliteit is inmiddels zeer hoog, maar niet constant.
Wat Han R al meldde::
Zelf heb ik de Tissot PRC 200 automatic Chronograph met het ETA C01.211 uurwerk die gedeeltlijk van kunststof gemaakt is (m.n de bodemplaat, niet de tandwielen!)
Dat uurwerk is gebasserd op de Lemania 5100 die zeer betrouwbaar bleek.
Niets mis mee dus, De genoemde tissot PRC automatic Chronograph met RVS band kost bij een AD: € 650,- (al had ik vorig jaar bij een Siebel dealer te Leiden een dikke korting).
Dus… een redelijk goede Chronograph hoeft geen €1000,- te kosten.
Tenslotte:: Replica’s komen er bij mij niet in, hooguit een hommage, zoals een Parnis. Maar dan staat er immers gewoon “Parnis” op de wijzerplaat en geen b.v. Rolex, terwijl het klokje uit China komt…