Valk

Mooie Seiko overgenomen van @Valk Communicatie verliep soepel en snel, het horloge voldeed aan alle verwachtingen echter de batterij bleek bij ontvangst net leeg te zijn. Heel netjes afgehandeld en geld voor een batterij terug gekregen. Het horloge is voor mijn zoon, hij is er helemaal happy mee. Zou zo weer een horloge van dit lid overnemen.

2 likes

Een Seiko 8f33 van @valk overgenomen. Snel antwoord op mijn vragen, extra foto, dagaanduiding nog even voor mij naar Engels gezet, snel en goed verpakt verzonden. Fijne liefhebber om zaken mee te doen!

1 like

Zure ervaring met @Valk

Half december een aantal bandjes verkocht aan dit TL3 forumlid. Prettige communicatie, vlot, snelle deal, 
 Bandjes netjes verstuurd met PostNL, maar de levering had de nodige problemen. Tot driemaal toe zou het pakketje geleverd zijn maar die informatie klopte niet. Verdict van PostNL was dat het pakket helaas verloren was

Bij het topic stond duidelijk verzenden op risico van de koper. Hoewel ik dit m.i. totaal niet hoefde te doen heb ik hier toch de nodige tijd en energie ingestoken om een case aan te maken. “Helaas het pakket is verloren” bleef de reactie van PostNL.

Ik bleef echter aan de bel trekken bij PostNL (mailtjes, telefoontjes, 
) en uiteindelijk een schadevergoeding van 10,46 EUR ontvangen voor de inhoud van het pakketje. Hoewel ik dit ook niet hoefde te doen heb ik dit bedrag netjes gestort aan de koper. Die mij uitgebreid bedankte en zelfs schreef dat ik echt “above and beyond” ermee gegaan was.

Twee maanden laten wordt het pakketje alsnog geleverd en brengt @Valk mij hiervan op de hoogte. Ik reageer opgelucht en vraag of hij dat bedrag dan wil terugstorten

Weg sfeer en een antwoord in de zin van dat hij de bandjes inclusief verzending betaald heeft en dat hij het niet gepast vindt om dat bedrag van 10,46 EUR terug te storten. Want uiteindelijk is hij de dupe geworden van de fout van PostNL en hebben ze de verzendkosten vergoed. Dat de bandjes alsnog twee maanden later binnengekomen zijn, is zijn geluk.

Een beetje verbouwereerd heb ik dit geschreven: “Excuseer!? Er staat duidelijk bij op risico van de koper. Dat ik volgens jou above and beyond gegaan ben had ik in geen enkel geval moeten doen. Door mijn aandringen is er uiteindelijk een vergoeding door PostNL gegeven. Die ik eerlijkheidshalve aan jou bezorgd heb als pleister op de wonde. Iets wat ik ook niet verplicht was. Als er nu iemand de dupe is ben ik het wel. Ik heb er redelijk tijd in gestoken om dan nu zo van antwoord gediend te worden? Ik zou me beschaamd voelen
”.

En toen was het stil. Het gaat mij niet om de centjes, die mogen voor mijn part naar een goed doel. Maar de manier waarop er uiteindelijk gereageerd wordt na hemel en aarde te bewegen om goed te doen, dat kan er bij mij niet in. TL3 onwaardig vind ik het!

Ik heb alvast een les geleerd dat eerlijkheid niet altijd loont

1 like

Beste @romegalex

Op dit forum waardeer ik dat openheid en transparantie kernwaarden zijn en daarom wil ik je ondanks je negatieve ervaring toch bedanken voor het delen van jouw kant van het verhaal.

Echter voel ik mij wel genoodzaakt om ook mijn kant van deze ervaring te delen.

Ten eerste verliep de aankoop inderdaad vlot. Alles snel afgesproken en evensnel was het pakketje verstuurd. PostNL heeft inderdaad meermaals roet in het eten gegooid omdat zij meerdere keren beweerden dat het was bezorgd, zelfs met een handtekening, echter kwam de volgende dag steeds de melding dat het opnieuw zou worden bezorgd.

Uiteindelijk is het eind december nogmaals ‘bezorgd’, en viel het stil bij PostNL wat updates betreft.

Betreurd dat mijn pakje verloren leek te zijn, heb ik je inderdaad gevraagd om navraag te doen bij PostNL. Door het beleid van PostNL kan alleen de afzender van het pakket navraag doen, dat kon ik helaas niet zelf. Je bent dit inderdaad niet verplicht om te doen, echter is dit wel de praktijk (en vind ik dit ook enigzins te verwachten van een verkoper). Ik ben je dan ook dankbaar dat je dit hebt gedaan. Ik wil ook vooropstellen dat het doel in de eerste plaats was om het pakketje te vinden, niet een schadevergoeding te krijgen.

Toen het duidelijk werd dat het pakket dit keer echt was verloren en PostNL het niet meer kon vinden, heeft PostNL inderdaad een schadevergoeding uitbetaald. Ik wil wel een kleine maar belangrijke correctie maken uit je bericht;

Dit klopt niet, de 10,46 is geen schadevergoeding voor de inhoud van het pakket, maar een schadevergoeding voor het portobedrag van de verzending zelf. Dit vind ik een belangrijk punt, want:

en dat klopt. Er is een bedrag afgesproken voor de aankoop met verzendkosten. Voor de verzendkosten heb ik dus betaald, en je hebt zelf het gewenste bedrag op je rekening ontvangen op het moment dat je met de verkoop akkoord ging. Toen het pakketje kwijt is geraakt, en PostNL meermaals een juiste levering heeft verzuimd, hebben zij niet voldaan aan hun dienstlevering en is daarmee de verzending vergoed (lees: de verzending die ik heb betaald). Twee maanden lang is het pakketje als verloren beschouwd.

Daarbij noem je ook dat je duidelijk bent geweest in je advertentie:

En ik heb dat risico volledig aanvaard. Ik heb je dan ook nooit gevraagd om enige vergoeding van het verloren bedrag toen het pakketje kwijt was geraakt.

En dat was de status quo voor twee maanden, want zo lang is het pakket kwijt geweest. Jij hebt het gewenste bedrag van de verkoop ontvangen, pakketje kwijt, PostNL vergoedt de portokosten (dit komt dus niet uit je eigen pocket), en ik heb dat als troost genomen en de rest van de 70 euro aan bandjes die kwijt waren heb ik voor lief genomen (=risico koper).

Toen kwam half februari (ruim twee maand na de aankoop!), wonder boven wonder, een buurtbewoner aanbellen die kennelijk het pakketje verkeerd had ontvangen. Wij hadden allebei op dat moment het pakket als volledig verloren beschouwd. Ik was natuurlijk heel blij, maar dat neemt niet weg dat ik wel degelijk de dupe ben geweest van de slechte dienstverlening van PostNL, want aan hun heeft het niet gelegen dat ik het pakketje uiteindelijk nog heb ontvangen. En dit terwijl, je raad het, jij intussen gewoon nog steeds het gewenste bedrag van de verkoop allang op je rekening had. Natuurlijk is er wel tijd en moeite in de communicatie met PostNL gestoken, en ik ben je daar alsnog heel dankbaar voor, maar dit is mijns inziens wat je mag verwachten van een verkoper.

Toen je meteen het geld, dat je tevens zelf aan mij hebt overgemaakt zonder enige voorwaarden, gelijk terugvroeg, vond ik dat een beetje vreemd. Ik wil niet steeds in herhaling vallen, maar mijn perspectief blijft dat ik de verzendkosten heb betaald in het afgesproken verkoopbedrag, dat de verzending is misgelopen, en dat PostNL die kosten heeft vergoed. Dat je dan dat geld terugvraagt, bovenop het bedrag dat je in de eerste plaats voor de verkoop hebt ontvangen, vond ik ongepast. En dat bedrag terug te boeken voor de moeite was misschien een mooi gebaar geweest, maar om nou dat geld terug te vragen?

Toen heb ik je inderdaad laten weten dat ik dit ongepast vond. Ik zet mijn hele bericht hier even onder neer voor de volledigheid:

“Ik heb de bandjes inclusief verzending betaald, zoals ze waren geadverteerd, dus dat vind ik eigenlijk niet gepast. Uiteindelijk ben ik de dupe geworden van de fout van PostNL, en ze hebben uiteindelijk de verzendkosten vergoed. Dat ze nu, twee maanden later, alsnog zijn binnengekomen, mag ik van geluk spreken.”

Ik heb naar mijn mening heel neutraal en keurig uitgelegd waarom ik het niet gepast vond.

En dan komt er een reactie waar ik zelf een beetje van schrok. De reactie die je zelf hier hebt geplaatst in je bericht. Je zegt dat je die moeite nooit had moeten doen, dat je niks verplicht was, dat je niet van “zo een antwoord” bent gediend (volgens mij zei ik het toch heel netjes?) en dat ik mij beschaamd zou moeten voelen. Beschaamd? Ik voelde mij overdonderd, want ik had het volgens mij heel netjes uitgelegd.

Dat ik toen niet meer heb gereageerd, had ik misschien inderdaad niet moeten doen. Dat was niet zo netjes, en mijn excuses daarvoor. Echter de reden dat ik dit niet heb gedaan is tweevoud. Ten eerste wou ik even je berichtje laten bezinken omdat je meteen vol verontwaardiging een boos bericht naar mij stuurde met allerlei verwijten en dat ik mij zou moeten schamen.

Toen heb ik inderdaad besloten er niet verder op in te gaan, omdat ik altijd open sta voor een constructief gesprek, maar zodra het op deze manier overslaat, ik het nut van escalatie niet inzie omdat het fatsoen dan is verdwenen. Maar ik ben het met je eens, dat ik nog wel even had moeten reageren. Dit neem ik zeker mee als punt van feedback in toekomstige zaken met forumleden.

Ik blijf van mening dat ik het ongepast vind om dat geld terug over te maken, maar ik vind dat je een mooi punt voordraagt:

Mij ook niet. Laten we wel wezen, jij hebt in de verkoop je geld verdiend, en ik heb (uiteindelijk) mijn bandjes ontvangen. Die 10 euro vergoeding van PostNL, kunnen we beiden als een bonus beschouwen.

Dus ik stel het volgende voor: zullen we die 10 euro doneren aan een goed doel? Ik denk dat we daar beiden achter kunnen staan. En laten we daarmee zand erover gooien, want hierover boos blijven heeft voor ons beiden geen nut.

Nogmaals dank @romegalex, ook voor de bandjes, ik ben blij ze alsnog te hebben en ik vind ze mooi dus wat dat betreft ben ik tevreden met de aankoop. Ik hoop dat ik hiermee jou ook wat duidelijkheid heb gegeven en dat we zonder verdere nare gevoelens gezellig kunnen blijven meedraaien op dit forum.

Beste @Valk

Ik wil hier toch even jouw belangrijk punt weerleggen waardoor je van mening was dat het ongepast was van mij om het bedrag terug te vragen.

Het ging zoals eerder geschreven wel degelijk over een schadevergoeding voor de inhoud van het pakket en niet zoals je blijft beweren voor de verzending ervan (verzendkosten waren 10,50 EUR).

Dit zegt Google erover

image

Kijk dan vooral naar de punten over onverzekerde zendingen en verzendkosten.

Dit stond trouwens letterlijk in de mail van PostNL: “Voor de inhoud ontvangt u conform de verzendvoorwaarden €10,46.”. Geen idee hoe ze aan dit bedrag komen. Telefonisch werd mij medegedeeld dat de vergoeding een vast bedrag per kilogram is. En als ik me goed herinner was dit 9 EUR en zoveel per kilogram. Maar het pakketje was bijlange geen kilogram

Maar soit, ik heb het ondertussen achter mij gelaten en ben blij dat je uiteindelijk tevreden bent met de aankoop.

Dat dus, volledig mee akkoord! Zowel wat de donatie betreft als het begraven van deze discussie en de bijhorende boosheid.

Graag verneem ik nog welk goed doel het is geworden.

Groeten
Jan

Hi @romegalex,

Dan was dat mijn oprechte misvatting met betrekking tot de schadevergoeding, mijn excuses.

Leuk dat je instemt met de suggestie om het te doneren, de keus is gevallen op Artsen Zonder Grenzen.

IMG_0047

Ik zou zeggen, eind goed al goed!

2 likes