Valona chronograph

Hallo,
deze week nieuw klokje in mijn verzameling.
een VALONA Fab suises
met een Landeron 52 movement
weet iemand iets meer over valona
dank

7 likes

Mooie klok!

Werd dat merk vroeger niet door V&D verkocht? :relaxed:

Edit: verkeerd gelezen: ze waren dealer van Velona en niet Valona. Ik begreep het al niet met dit model. Excuus :grin:

Hallo,
Velona vond ik ook
ik denk dat het uurwerk van rond 1950 is; het is in goud met pintjes op de lugs.

1 like

ik bedoel pinnetjes: de twee staafjes voor de band zijn met gaatjes

De foto is wat vaag als je vergroot, maar ik zie iets wat lijkt op een goudmerk. Hij doet me denken aan de uurwerkjes die ik ken van Chronographe Suisse. Ook vaak in goud uitgevoerd. Hij zou zelfs jaren 40 kunnen zijn, maar ik ben geen expert. Er zijn hier wel experts op dit gebied. Er zal er zich vast wel een melden. Mooi en interessant horloge! :relaxed: :+1:

Top Luc! Zware kast zo te zien.
Fab Suisse duidt normaal gezien op een verkoop in Frankrijk.
Mikrolisk laat niks zien op Valona. Een beetje een mysterie dus.

1 like

het stempeltje op de kast is hetzelfde als op het achter deksel

1 like

Erg mooie staat nog, mooi!

Merk is gewoon wat we nu een “plakmerk” zouden noemen. Aan dit horloge valt weinig te verpesten gezien de hoge kwaliteit van het geheel, zelfs met een kasteelrad - en dat voor een Landeron! - dus is zeker geen negatief waarde-oordeel.

Veel draagplezier!

Mooi klokje hoor. In ieder geval zeker van 18 kt goud. Inmiddels heeft een van de experts zich gemeld, dus ik taai weer af :laughing:

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst! Hij is zeker de moeite van het verzamelen- en vooral ook van het dragen- waard! :+1: :relaxed:

eventjes naast de kern van de horlogepraat.
jullie Nederlanders hebben toch een andere semantiek in het taalgebruik dan wij vlamingen
bij verpesten verstaan wij meer :blush: iets naar de kloten helpen (zie aardkloot ).
van een kasteelrad had ik ook nog nooit gehoord; zou dan liever over kanteelrad spreken omdat een kasteel meestal geen kantelen heeft, een burcht wel (burchtrad ware dan beter)
dat het hier om een schakelrad gaat is mij wel duidelijk.
wat VALONA nog betreft ,vond ik dat het een term uit muziek en of de wereld van de letteren komt: een soort harmonie, harmonie onontbeerlijk bij een goed lopende horloge.
dat allemaal terzijde ; bedankt voor de reacties
ps: plakwerk is bij ons in de kroeg teveel pinten drinken.

Mooie aanwinst! En zoals hierboven al gezegd, zware gouden kast. Bij de Chronographe Suisse klokjes is de flinterdunne gouden kast aan de binnenzijde versterkt met een messing ring en binnendeksel, bij deze is dat niet het geval.

Veel plezier ermee!