Valson gouden herenhorloge

Beste mensen,

Ik heb jaren geleden een horloge geërfd en ben eigenlijk geïnteresseerd in de achtergrond. Dit temeer daar ik nog nooit iets over dit merk heb kunnen terug vinden maar misschien weet iemand meer.

Het is een herenhorloge met een gouden band met op de wijzerplaat de vermeldingen “Valson” “automatic” en “25 jewels incabloc”. Op de achterzijde van de behuizing staat “K14 0,585” en het nummer 41204. Op de sluiting van de band staat een piepklein merkteken met zover ik kan zien een “10” er in.

Het horloge windt zich zelf op en op de cijferplaat is tevens een datum aanduiding.

Zover ik weet is dit horloge rond 1970 - 1975 aangeschaft. De gouden plaatjes die je op de foto’s onder en boven aan de aansluiting van de behuizing met de band ziet zitten hoort daar eigenlijk niet, maar aangezien de band scheurtjes vertoonde is dit ooit door een juwelier er op gezet.

Ik heb zelf totaal geen verstand van horloges en misschien dat jullie mij iets verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.

TheFonZzz.

Een betere foto van de wijzerplaat is hier echt essentieel. Ik kan hier (nu nog) niks mee.

Als je de achterdeksel open weet te krijgen (maar doe dat misschien maar liever niet zelf denk ik) kunnen we er echt wat mee. Valson hoor ik als merk ook voor het eerst, maar het uurwerk kan best redelijk goed zijn. Zie het in ieder geval maar vooral als emotionele waarde, marktwaarde is echt alleen het gewicht in 14K-goud van de kast (zonder uurwerk en glaasje). De band is denk ik 10K, a.d.h. van je beschrijving.

De band kan overigens ook gewoon 10 micron verguld zijn of 10 karaats Goldfilled, dat ligt iets meer voor de hand.

Even een tip, foto’s maak je het beste bij zoveel mogelijk licht, bijvoorbeeld op de vensterbank (uiteraard overdag), flits werkt averechts.