Valuchi Lunar Calendar Automatic Review

Hallo,

Ik heb de Valuchi nu 1,5 maand en ik zou er een review over schrijven. Bij deze.

De aanschaf

Het horloge is gekocht via een Indigogo start-up. Een vriend van mij wees mij op dit horloge en wilde deze graag voor zijn verjaardag kopen met zijn verjaardaggiften. Ik was niet al te happig om een horloge via een Kickstarter-achtig traject te kopen vanwege de slechte verhalen over kwaliteit enzo.

Ik vind Milaan en Amsterdam wel mooie steden. Het feit dat de oprichter van Valuchi een jonge Nederlander is vind ik ook leuk. Hier een foto van mijn eigen bezoek aan Milaan.

Maar hoe vaker ik ernaar keek hoe nieuwsgierig ik werd naar dit horloge. Ik besloot gewoon de gok te wagen.

In juli 2020 heb ik de betaling gedaan van €249,-

De levering

De levering was een drama zoals wel wordt beschreven. Na diverse vertragingen kwam hij op 18 november dan eindelijk binnen. Eerlijkheidshalve was het contact met Valuchi altijd goed. Als ik een mailtje stuurde kreeg ik altijd snel een bericht terug over de status en een excuus dat het langer duurde dan beloofd.

Doosje met een omdoos, garantiebewijs (2 jaar garantie) en instructieboekje. Al met al niks bijzonders en zelfs een beetje cheap zoals te verwachten.

Eerste indruk

De eerste indruk was erg positief. Hij is best zwaar. Zelfs de band voelt niet licht en rammelend aan. Formaat is met 40mm erg goed. Ik was er direct gereserveerd blij mee. Even langs de juwelier geweest om hem op maat te laten maken. Die vond hem ook mooi. Thuis even met een satéprikker de dag, datum en maand goed gezet. Klaar om te dragen.



Anderhalve maand later

Wat vind ik er nu van? Nou, hij doet het nog prima. Er zit een Seagull uurwerk in. Niet heel accuraat. Hij wijkt zo’n 10sec af in 24 uur. Na een paar weken loopt ie 1min te snel. De gangreserve is zo’n 48u en dat is prima. Hij heeft nog niet stilgestaan.

De afwerking is gewoon prima en hij draagt opvallend fijn. De band heeft een fijne tapering en rammelde niet. Alles voelt gewoon solide en prima. Ik vind de kroon wel iets te klein. In plaats van een moonphase is het een dag/nacht (zon/maan) indicator. Daar heb je weinig aan maar aan de andere kant, de maanstand boeit mij ook niet. Beide staan leuk in ieder geval.

Het horloge heeft zeker niet teleurgesteld en ik draag hem graag. Ik zou hem zelf niet hebben gekocht als ik hem online tegen zou komen. Ik kwam het horloge de laatste maanden irritant vaak tegen op YouTube Ads.
Grappig detail. Ze noemen hem nu de Lunar Calendar i.p.v. Perpetual Calendar.

Al met al ben ik er nog steeds blij mee. Bedankt voor het lezen. Groeten, Andyman

18 likes

Leuk hommage horloge. Doet mij buiten AP ook denken aan het merk Vanceur, dat een jaar of 20 geleden redelijk populair was als AP hommage. Die waren wel iets duurder als ik het mij goed herinner. :slightly_smiling_face:

1 like

Grappig dat je het zegt. Die heb ik ook gehad. De Royal Horse en Royal Castle als ik mij goed herinner.

1 like

Ik herinner het mij nog goed. Ze waren vrij populair onder de liefhebbers die zich geen AP konden veroorloven. Prachtig goud verguld sommige modellen, maar wél krassen magneten. En toevallig even veel letters in de merknaam als Valuchi… :smiley: (stom toeval denk ik)

1 like

Mooie stoere afgewerkte horloge, goede smaak heb je, klasse hoor.

1 like

Ik denk dat ik toen nog niet eens van het bestaan van AP af wist. Ik was 16 of 17 en kende in het hogere segment alleen Rolex, Breitling en Omega. Ik kocht eerst de Royal Castle voor een honderdje of 7 en iets later de Royal Horse voor een honderdje of 5. Dat was best veel geld voor mij destijds. Een Rolex, Breitling of Omega was ver buiten mijn bereik. Volgens mij heb ik beide na een paar jaar verkocht en toen een Omega Seamaster Planet Ocean gekocht met de oranje bezel voor €1750,-

1 like

ik heb deze nog steeds:

2 likes

Een oud topic, maar precies de informatie die ik zocht :slight_smile:

Zoals ik laatst in een ander topic schreef ben ik aan het kijken voor een eenvoudig moonphase horloge.
Gewoon “voor de heb” en om ook bij de dagelijkse werkzaamheden die niet altijd even voorzichtig kunnen zijn, toch een leuk klokje om te hebben.

Mijn eerste optie zou een Zeppelin Moonpohase zijn, maar ik kwam deze ook tegen in de zoektocht.
Het model spreekt mij wel aan (ondanks de “geleende” ontwerpdetails), dus kwam ook op de shortlist.

Nu ik zie dat het geen moonphase maar slechts een dag/nacht indicator kan deze van de lijst weggestreept worden. (Tenzij de quartz versie wel echt moonphase is…)

Smaken verschillen, maar daarnaast vind ik het nadeel van dit horloge (los van de onleesbare datum en het feit dat het geen moonphase maar dag/nacht indicator is) dat de “moonphase” subdial niet opvalt.
Een helderblauwe moonphase subdial op een lichte (zilveren, witte, champagne) plaat maakt het wat mij betreft compleet.

Deels mee eens, maar ook een voor mij heel fraai moonphase horloge (de Longines Master Collection Maanfase Chronograaf) heeft blauw op blauw.
(In de quartz versie van de Valuchi blijkt de moonphase trouwens wel een echte moonphase te zijn)
Verder natuurlijk onvergelijkbaar, maar voor het genoemde werk ga ik die niet dragen.

Maar inderdaad is dan mijn andere optie, de Zeppelin, misschien een betere keuze.

1 like

Ik heb hem nog steeds en ben er verrassend genoeg nog steeds blij mee. Hij vertoont geen tot nauwelijks slijtage terwijl ik toch best vaak om heb. Ik overweeg momenteel om een Omega Seamaster Ceramic te kopen voor mezelf als kerstcadeau…ik denk dat ik dit horloge dan vooral nog zal dragen met een zwart overhemd.

1 like

En volgens mij zag ik dat de quartz versie wel echt een moonphase heeft.
Maar inmiddels diverse andere horloges aangeschaft,
dus ik kan nog even twijfelen tot ik weer permissie heb een nieuwe aankoop te mogen doen :wink:

1 like

Lijkt er wel op…maar je bent al voorzien dus. De hele horloge hobby lag bij mij op een laag pitje…

Nog niet van een moonphase horloge, maar 5 aankopen in 2 maanden (hoe klein sommige ook),
vindt mijn wederhelft even genoeg voor de rest van dit jaar :wink:

1 like