Van 1080 naar 2824

Recent heb ik een workshop bij @vinwat gedaan. Na twee superleuk avonden, zat ik te bedenken wat nu verder. Zo’n 6947 is leuk, maar zie je relatief weinig en ik verwacht niet zo snel een ketelaars horloge van @stefanketelaars te hoeven servicen. Dus wat dan wel?

Gelukkig had ik al snel een antwoord voor mezelf, er zijn heel veel ETA 2824’s in deze wereld en het worden er alleen maar meer (zij het in de vorm van clone’s). Een Chinees kopietje in de vorm van een ST6 hoeft nog geen €15 te kosten, dus oefenmateriaal genoeg.

Na een tweetal Chinese 2824’s uit elkaar gehaald en weer in elkaar gekregen te hebben, begon er iets te kriebelen. Waar was het mee begonnen. Na flink zoeken op internet, was de over-over-over-grootvader (ik kan een overtje ernaast zitten) kwam ik de 1256 tegen. De 1256 was het eerste automatische uurwerk van ETA en gebaseerd op de 1080 handwinder.

Van de 1256, ging ETA naar de 2452, 2472 (nieuw datum mechanisme) naar de 25xx, 26xx, 27xx uiteindelijk naar de 28xx-serie. Waarbij de 280x de handwinders zijn en de rest automaten. De 289x laat ik even helemaal buiten beschouwing.

Hoe ziet dat er dan uit?

Zien jullie de familieovereenkomsten? De kroon heb ik op beide foto’s allemaal 1 kant op gelegd.

Wat duidelijk opvalt in een eerste blik; (de st6 ontbreekt nog!) ze lijken echt wel op elkaar. De 1256 heeft zijn tandwielen (volgens mij, maar termen ben ik niet een held in; de reductie en de Ratchet tandwielen) van de rotor gespiegeld zitten.

Dit komt omdat het echt een module is bovenop de 1080.

Hier kun je onder de rotorkap duidelijk de gelijkenissen zien.

Tot zover mijn eerste stapjes in deze uurwerken. Een ander keertje ga ik verder kijken.

Mocht iemand overigens de service handleidingen hebben met Nederlandse termen, een kopietje zou ik zeer waarderen.

17 likes

Wat houd zo’n workshop in?

Ik weet niet of er nog een van @vinwat komt, maar het was vooral een 6947 uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Daar kregen we een nette handleiding voor en liepen @Climholland, @lassale en @vinwat regelmatig langs voor tips. Een hele gezellige bende met horlogeprutsers, horloge-ervarenen en horlogemakers bij elkaar.

Meer lezen; Exitus vinwat clinic voor startende horloge sleuteraars

4 likes

En leer je dan ook olie geven? Fouten opsporen? Wijzers afnemen en terugplaatsen?

Of is het eerder leren hoe een mechanisch uurwerk werkt en in mekaar zit?

Kostprijs?

Snap niet goed wat zo’n workshop echt bijbrengt… als je weet dat een opleiding 3 jaar avondschool in beslag neemt. Vandaar dat ik wel benieuwd ben.

Even zoeken op het forum helpt misschien;
https://www.horlogeforum.nl/search?expanded=true&q=vinwat%20clinic%20%40lassale

Het zijn twee avonden; 1 avond is normaliter uit elkaar halen, de tweede is om het uurwerk in elkaar te zetten. Je leert er hoe het uurwerk in elkaar zit, zoeken naar kleine componenten die op de vloer terecht zijn gekomen en vooral; niet bang zijn voor een schroevendraaier. Je leert ook wijzers afnemen en terugplaatsen, want op je uurwerkje zitten wat simpele wijzers.

Je wordt geen volleerd horlogemaker, maar dat is het doel ook niet. Na zo’n avondje kun je gewoon zelf wat prutsen en je leert leuke mensen kennen. Het geven van olie en fouten opsporen leer je niet. Maar er waren heel wat mensen die de clinic al een keer gedaan hadden en die duidelijk verder waren. Heb je tijd over, dan denk ik dat je best hiermee aan de slag zou kunnen gaan. Ik was de eerste avond al klaar met de 6947 en ben toen met een 2892 aan de slag gegaan die vastliep.

Verder; de kosten waren iets van 50 euro? Je betaald de huur van de zaal gedeeld door het aantal deelnemers. Dus hoe meer zielen, hoe meer vreugd en hoe goedkoper het wordt. Bij een volgende keer ga ik misschien ook wel weer. Niet om met een 6947 te prusten, maar met een van de uurwerken uit mijn eerste post.

4 likes

Ok, duidelijk…

Het gaat hem er dus om dat je begrijpt wat een mechanisch horloge is en hoe moeilijk het is om er aan te werken. :wink:

Lijk me inderdaad leuk als je dit met enkele gelijkgezinden samen kan doen en wat kletsen en iets drinken. Is zoals een GTG met wat HF’ers.

2 likes

Klinkt als iets wat te organiseren moet zijn; HF fieldday :grin:

1 like