Van Casio naar Damasko [voorstellen]

Fijn, die horlogewereld. Jarenlang was ik helemaal tevreden met een Casio W-59 die ik had gekregen van de kitesurfschool waar ik les geef. Goedkoper kan niet, doet wat het moet doen, en het zag er met ‘retro-look’ nog aardig uit ook. Het tij sloeg om, toen na vier jaar het bandje hiervan afbrak en ik besefte hoe gewend ik was geraakt, aan een manier om de tijd te zien zonder op je smartphone te kijken. Als ik het zo waardeerde, dan wilde ik eigenlijk ook wel iets goeds….

De zoektocht begon eerst bij andere surfwatches, iets met een mooie (i.e. geen overdreven G-Shock) styling bleek nog niet zo eenvoudig. Na wat dingen proberen en terugsturen kwam ik uit bij een Rip Curl Next Digital watch. Ongetwijfeld minderwaardig voor de gemiddelde liefhebber hier - maar het verschil in kwaliteit met de Casio was enorm indrukwekkend! Een hoge kwaliteit ABS kast met RVS bezel, super duidelijk en ‘kloppend’ display, heerlijk comfortabele 22mm siliconen strap. Het gaf een heerlijk gevoel om die dagelijks om m’n pols te hebben.

In een goede aanbieding heb ik toen nog een analoog horloge van Quicksilver aangeschaft ‘om eens te proberen’, eigenlijk ook een heel mooi ding: donkergrijze rvs kast, 100m waterdicht, mooie nato en leren strap erbij. Natuurlijk wel een goedkope Japanse quartz erin….

Nu heb ik met de meeste dingen liever 1 goed product van echte kwaliteit, en ik was toch gegrepen door de info die ik tegenkwam bij het zoeken naar horloges. Ooit boeide die me niks, maar nu werd een lichte obsessie. De Flieger horloges, daar had ik altijd al een soort zwak voor, dus veel lezen en leren over de historie, achtergrond en technologieen van Stowa, Laco, Sinn en Damasko.

Grappig ook, dat ik er altijd van overtuigd was dat horloges gewoon niet mooi stonden op m’n smalle pols (mede daardoor beviel de Casio ook wel). De Quicksilver, met 42mm case en 22mm bandje bracht daar ineens verandering, dit oogde helemaal niet overdreven. Nu neig ik enorm naar een Damasko DA36 of DS30 - ook omdat die voor alledaags gebruik het meest geschikt lijken. Maar dan zie je weer een Stowa voorbij komen…. nouja, ik ben zelf dus ook benieuwd waar dit eindigt.

11 likes

Heb je laco al eens gezien? Dat zijn 1 van de weinige merken die ook echt de fliegers produceerden tijdens de wereldoorlogen.

welkom op het forum :slight_smile: leuk stukje intro

Welkom en veel succes op je zoektocht;)

Zeker heb ik die gezien! Prachtmerk ook, met betaalbare varianten die het overwegen waard zijn… waar ik met Laco alleen tegenaanloop, is dat hun 42mm modellen (en vooral de lug size) wat aan de grote kant wordt voor mij. De kleinere is dan 39mm, dat zou eigenlijk perfect zijn, maar daar zit een 18mm strap op als ik het goed heb, en daarvan/door vrees ik weer dat het toch wat smal en iel oogt. Had echt veel liever 39mm case met 20 mm bandje gezien.

Stowa (en Damasko) lijkt me dan met 40mm case en 20mm bandje beter, en ook de lugs lijken wat meer naar beneden te staan, zeker in vergelijking met de niet-basic modellen van Laco.

Mocht iemand overigens nog tips hebben waar je een leuke selectie Fliegers kunt passen, zou dat zeer welkom zijn.

welkom

Maar het Laco van nu heeft niet veel te maken met het Laco uit het verleden, behalve dan dat ze ons dat graag doen geloven.

De modellen met Miyota uurwerken vind ik ook niet te vergelijken met merken zoals Damasko of Stowa. Prijs is natuurlijk ook anders.

Deze is wel vet:

https://www.laco.de/en/watches/pilot-watch-original/pilot-watch-replica

Maar ja.

1 like

55 mm ? Koop dan een bril bij Lasteraar, die jongen moet een Porsche op de weg houden.

1 like

Er zijn gwn laco’s met zwitserse uurwerken

Ja dat weet ik, waar zeg ik dan dat ze die niet hebben ?

Welkom en veel plezier op het HF!

Welkom op HF.

Welkom…

Ik zeg Damasko.

2 likes

Welkom op HF, ja Damasko :grin::+1:

1 like

Welkom en nog veel plezier op ons forum.

@jeronimo Mooi plaatje :D!

Dank voor de welkoms allemaal!

1 like

Welkom.

Welkom hier bij HF !