Van de werkbank: Angelus Dato kaliber 253

Omdat het “Angelus gehalte” (© Hent) behoorlijk gedaald was, hierbij een paar plaatjes van een model Dato, een 3-wijzerhorloge met indirekte centrale sekondewijzer, dag en datum- en een maanfase aanduiding, bouwjaar vanaf 1948.

Het horloge in kwestie was nog in goede staat, enkel was de opwindas afgebroken in de kroon, nadat dat verholpen was, bleek dat het uurwerk toch een schoonmaak en oliebeurtje moest hebben, omdat het al lang in de vitrine had gelegen was de olie helemaal verdroogt; een paar plaatjes van de remontage:

Het is een redelijk standaard uurwerk, dus daar hoeven we niet al te diep op in te gaan, het laatste plaatje van het uurwerk kompleet was nog waziger als die hierboven, dus die laat ik maar weg.

Wel aardig is het zogenaamde Incastar systeem om de spiraal vast te houden, de spiraal wordt hierbij vastgeklemd tussen twee “rolletjes”, het uurwerk kan afgeregeld worden door het ene rolletje te verdraaien, hierdoor wordt de spiraal korter of langer en loopt het uurwerk dus langzamer of sneller:

Het kalender gedeelte is een redelijk standaard kalendermodule, hier de tandwielen voor het verspringen van de dag, datum en maanstand onder de module:

En met de kalendermodule op z’n plek:

En het hele horloge weer in elkaar:

Groet,
Paul

Ach wat mooi toch, zulke oude spullen.

Heel zeldzaam mooi klokje.
Dat inca-star systeem had ik nog nooit gezien.
Leuke reportage.
Groet Chris

Wat zijn er toch een mooie horloges op de wereld(tu). Leuke reportage! Dit zijn toch altijd de betere topics hoor:)

Mijn beste,

Een bijzonder fraai horloge welke zich middels de weg van de werkbank met nieuwe geestkracht en energie laat ‘polsen’ bij een heuse ‘geluksvogel’.

Mijn complimenten, en dit niet alleen voor de voortreffelijke renovatie van dit magnifieke horloge, doch ook voor de gedetailleerde beschrijving, omkaderd met duidelijke foto’s.
Veel plezier er verder mee.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Weer een prachtige reportage Paul (tu)
Er zijn toch denk ik weinig mensen die de reparatie van hun horloge
zo gedetailleerd kunnen volgen.
Ik hoop maar dat zijn broertje ook snel weer beter is :slight_smile:
proost alvast op een spoedig herstel.
:)-D
groet & dank
André

Ik dacht al, Angelus daar moet van André achter zitten :smiley:
En mooi resultaat Paul (tu)

Beste Paul,

Ik kan het niet genoeg denken (of zeggen)… Prachtwerk…(tu).

Jij had horlogemaker moeten worden !! :slight_smile:

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

Hoi Paul,

Wat een fantisch mooi resultaat! Ik heb echt veel respect voor dit soort vakmanschap.

Ik vind dit soort horloges toch wel heel prachtig. Helaas zijn ze vaak voor mij óf te klein of óf te duur :frowning:

Groeten,

Martin

Hmmmm, ik blijf genieten van dit merk en ook zeker van je reparatie kunsten !!

Bedankt Paul !

wederom erg leuk om te zien voor echte starters als ik, prachtig uurwerk Paul