Van der Gang - Vlieger

De wijzers hadden een zwarte rand mogen hebben om ze wat duidelijker zichtbaar te maken.

Die kleuren hebben imho wel een heel hoog :arrow_down: gehalte
images

Wel een gedurfd ontwerpje zo maar doe mij toch maar een wat traditionele Flieger, zéker voor die prijs.

Dat is een waarheid als een koe. Ik kan het nog sterker vertellen. Ik sprak een keer iemand die in Schaffhausen IWC had bezocht. Iemand in het gezelschap daar sprak toen over van der Gang, waar een vertegenwoordiger van IWC bij was, wat daar bepaald niet op prijs werd gesteld. Er werd gezegd dat ieder topmerk zijn iconen heeft. Maar dat ze niet zo houden van merken die geen iconen hebben en ik zal het maar netjes zeggen creatief met iconen van anderen omgaan. Ik wil van der Gang zeker niet afkraken maar dit soort verhalen hoor je dan.

1 like

Vind het er allemaal best ok uitzien voor 1000€ Max :sweat_smile:

Nee, meeste Vd Gang is aan mij niet besteed. Ben ik te snob voor.

Zelfde hier. Van der Gang maakt prima horloges, maar met een hoog Portugieser gehalte. Wat ze anders doen zoals gasgevuld en gehard staal d.m.v. Kolsterising doen anderen ook, voor minder geld, zie bijv. Sinn. Ik ben ooit in Dokkum wezen kijken en was onder de indruk van de kwaliteit. Maar niet voor de gevraagde prijs.

1 like

En dat alles op basis van een ETA7751… ik vind het bijna schofterig :frowning:

1 like

Lekker slank ook :speak_no_evil:
20045BA-T-side-default

Maar hebben ze die niet volledig aangepast, onderdeel voor onderdeel extra finishing, inspectie, bewerking gegeven?

Mooi te zien hoe uit een lopend de meningen zijn.
Ik heb nu anderhalf jaar een Van der Gang New Original, afgeleverd in de fabriek in Dokkum. Waanzinnig om te zien hoe dit productieproces er uit ziet. Alle fases van de productie laten ze je zien. En ja, de basis is een ETA, maar alle draaiende delen hebben ze in huis geproduceerd.

Het vergelijk an de Vlieger met een IWC hoor ik vaak - en ik heb zelf een pilot chonograaf van IWC - en heb die associatie dus helemaal niet. Ok, de getallen staan op dezelfde plek, het aantal wijzers komt overeen, de wijzerplaat is rond. Maar wijzers zijn qua afwerking en ontwerp afwijkend (muv de vorm - de korte verdikking om daarna spits uit te lopen) - IWC heeft een rand, VDG niet. Datum, AM/PM wijken allemaal af. Oplage is gelimiteerd.

Dikte had ik op het plaatje moeite mee, om de pols draagt hij een stuk dunner. Ik vind het detail van de glasplaat erg gaaf. De originele vlieger (44mm) vind ik te groot en die draagt ook dikker.

Ik vind de opmerking over de hardheid wel een boeiende. Ik heb nog niemand gehoord over een breuk door de hardheid van het staal, maar kan me het voorstellen (zonder enige technische kennis over staalhardheden). Voordeel is, na anderhalf jaar, geen krasje op de kast. Zijn er lezers die een lug hebben gebroken?

Fijn weekend nog!

5 likes

Loopt de HRC schaal zo ver door?

Dat beweren ze bij IWC ook altijd. Tot je volledig gedesilusioneerd raakt bij het demonteren voor een servicebeurt.

Ik ben ooit ook een keer in Dokkum geweest. Gesolliciteerd. Was bepaald geen klik over en weer. :man_shrugging:

2 likes

Er staat 73 Rockwell en niet HRC, kan dus ook HRB of HRA zijn…

En Rockwell hardheid zegt verder niks over andere eigenschappen van het staal. Door de toevoeging van andere metalen kan je best een hele taaie kast krijgen zonder kans op breuk.

1 like

Okee, ik heb niet op de site gekeken. Fatc heeft de C er blijkbaar bij verzonnen.
Hardheid zegt wel iets over het materiaal. Hard en bros gaan hand in hand, evenals zacht en taai.

2 likes

Mea culpa. :slight_smile: Hij houdt op bij 64, volgens sommige websites. Hmmm.

1 like

Meen je niet: 15,53mm hoog!
Dat is een bescheiden wekker.

Next

1 like

Nope, het is een kwestie van definities, je kunt heel hard en bros staal hebben (alleen Fe en C) maar je kunt ook heel hard staal hebben welke door toevoegingen van oa molybdeen, vanadium, etc. de toch een hoge taaiheid krijgt…

Mis ik iets? 15.5mm is toch niet heel dik? Een IWC Flieger zit toch ook op die dikte?

Ik vind dat van der Gang mooi spul maakt, maar om een of andere reden vind ik een plaatje van een vliegtuig op een dial altijd een beetje goedkoop ogen. Als dat nodig is om aan te geven dat het een “Flieger” is, is er iets verkeerd aan het ontwerp wat mij betreft. :man_shrugging:

De wet van WilSeiko: de verhouding hoogte / diameter is bij > 33% bovenmatig. Met bijna 38% zit deze daar dus ruim boven.
Maar mijn wet is niet ieders wet hè.

1 like

Jouw wet is mijn gebod

1 like

Kolsteriseren is een oppervlaktebehandeling van RVS,kern blijft dus taai.
Stainiharden zou ook nog kunnen.
Ik vind de v/d Gang flieger persoonlijk niet geweldig geslaagd en errrrrug duur.

Nadeel is dat een je hardere schil van milimeters krijgt om het oorspronkelijke staal. Werkt prima tegen krassen, maar de kans bestaat dan wel dat je een stukje van die “eggshell” afstoot.

1 like