Van der Klaauw Event in sterrenwacht te Bussloo [LANG verslag]

Gisteren werd door van Hell juweliers een “van der Klaauw” avond georganiseerd in de volkssterrenwacht te Bussloo. Hierbij was personeel van van Hell juweliers aanwezig, een van de eigenaren van het merk, drie horlogemakers/instrumentmakers, iemand van de sterrenwacht zelf en natuurlijk de gasten.

Een opmerking vooraf aan dit verhaal is dat ik geen foto’s heb gemaakt en op internet nog geen foto’s van het evenement zijn geplaatst (alleen van de gasten, maar wij willen natuurlijk de horloges zien;)). Ik zal af en toe wat plaatjes van de site gebruiken ter illustratie, en op het einde heb ik een paar iPhone plaatjes van een custom-made Ariadne van een van de horlogemakers zelf (ik moet echt een keer een fatsoenlijke camera regelen om mooie plaatjes te kunnen schieten!).

Het evenement ging dus plaatsvinden in de volkssterrenwacht in Bussloo. Bussloo is al niet erg makkelijk te vinden, maar gelukkig hebben we tegenwoordig tom-toms. De sterrenwacht was nog lastiger te vinden, zodra je een beetje in de buurt komt houdt de navigatie ermee op en is het pikkedonker. Gelukkig stond er halverwege de weg een bordje met “van Hell juwelier” en een pijl naar links, anders was de opkomst dramatisch geweest. Eenmaal aangekomen bij de sterrenwacht (een oude boerderij met ong. 50m het veld in een telescoop onder een afdakje) was er aansluitend aan het gebouw een grote, gelukkig verwarmde, tent opgezet met daarin de modellen aan de zijkanten in vitrine uitgestald. Ook was er catering aanwezig om een warm kopje koffie te geven.

Rond een uur of 20:00 heette Sander, een van de eigenaren van van der Klaauw (ik ben nu even zijn achternaam vergeten), ons welkom. Hij stelde het team voor, legde uit wat het programma voor de avond zou zijn en wenste ons veel plezier. Hieronder een foto van Sander, met de Real Moon 1980 om zijn pols :~

De groep, ongeveer 75 mensen, werd gesplitst in twee groepen: een groep kreeg eerst een presentatie over astronomie en daarna een presentatie over geschiedenis/huidige modellen van het merk van der Klaauw.
Ik begon met de presentatie (klein uurtje) over het horlogemerk zelf. Het was een erg goede presentatie waarin leuke anekdotes werden verteld en hoe het allemaal is begonnen. Zo hield meneer van der Klaauw zich in het begin bezig met het maken van klokken, maar toen op een gegeven moment Jan des bouvrie hem vertelde dat die klokken toch écht niet meer passen in moderne huizen had hij van de een op de andere dag geen baan meer. Christiaan is toen begonnen met het maken horloges, waarin de transitie van klokken naar horloges goed zichtbaar is, zoals bij de Satellite du Monde (maar ook astrolabium en planetarium zijn bv gebaseerd op de klokken).

Satellite du Monde, de klok:

En het horloge:

Christiaan heeft in 1990 een waar meesterwerk gemaakt, de Astronomische Klok. Deze klok was mede aanleiding voor de Académie Horlogère des Créateurs Indépendants (AHCI) om hem op te nemen (AHCI is een genootschap waar slechts plaats is voor de allerbeste uurwerkmakers ter wereld zoals: Vincent Calabrese, George Daniels, François-Paul Journe, Franck Muller and Svend Andersen). Sander vertelde dat ze hier nog steeds er trots op zijn. In de verdere presentatie kwamen meerde prijzen aan bod, zoals de Retro Moon, die verkozen werd tot het meest innovatieve horloge tijdens de Watch of the Year verkiezing van 0024, maar ik heb niet alle awards onthouden:D

Nu er het een en ander over de geschiedenis van het merk was verteld, werd er een stapje gemaakt naar de modernere modellen. De insteek van het bedrijf (wat overigens in totaal bestaat uit slechts 8 mensen! Hier kom ik later op terug>X) is dat er herkenbaarheid ontsaat bij het merk, dat in een enkel oogblik een van der Klaauw herkend kan worden.

Hiervoor hadden ze een erg mooi plaatje met de modellen van de Collection of astronomical masterpieces gebruikt, maar die staat natuurlijk niet op de site en via google vind je de oudere collecties… Ik heb even met paint de modellen naast elkaar gezet van de collectie:

Grofweg kan een verdeling gemaakt worden tussen de linker drie, modernere, modellen en de rechter drie modellen. De rechter modellen zijn gebaseerd op de klokken die meneer van der Klaauw had gebouwd en in een horlogeformaat gemaakt, dit zijn de wat oudere modellen.
Wat ze nu doen is een aantal kenmerken constant houden waardoor een “van der Klaauw” snel te herkennen is.

  • Met de kast begint dit al, rechte lugs en áltijd 40mm (hoewel er ook het gerucht ging dat er een 45mm Ariadne gaat komen, maar met de presentatie werd expliciet verteld dat ze alleen 40mm horloges maken).
  • Kroon werd, in mijn ogen oneerbiedig, een “ui” kroon genoemd, typerend voor het werk, in elk model wordt deze kroon gebruikt.
  • Uurmarkeringen zijn in romeinse cijfers en alleen afgebeeld “boven de horizon”, dat wilt zeggen dat 4 t/m 8 niet afgebeeld wordt.
  • Logo bestaat uit 12 Klauwen die samen de zon symboliseren. Dit logo staat boven op de twaalf-uurs plek (vandaar ook de 12 klauwen).
  • Complicatie van het des betreffende model zetten ze op de zes-uurs plaats, of als er meerdere zijn de belangrijkste. Op de onderkant van de plaat is genoeg rust gecreëerd door het weglaten van indices voor de complicatie.
    Waarschijnlijk zijn er nog meer kenmerken die genoemdzijn (zoals de wijzers?:S) en die ik nu even vergeten ben, maar dit vond ik erg interessant om te horen en een slimme zet van het bedrijf!:slight_smile: Het verschil tussen de oudere en nieuwere modellen is zo erg duidelijk zichtbaar.

De ingekochte zwitserse uurwerken worden nagekeken en gemodificeerd door het bedrijf. Verder maken ze alles zelf, de complicaties die erop gebouwd worden maken en monteren ze zelf. Zo zijn ze bezig met plaatjes freesen en zelf alle radartjes maken voor de complicatie, dit gebeurt door de instrumentenmakers. Als alle onderdelen afzijn zetten de horlogemakers de horloges in elkaar. In totaal zijn er drie horlogemakers en drie instrumentenmakers werkzaam bij van der Klaauw. Als finishing touch wordt er een prachtige rotor opgezet die weer bij het eigen model past (hier heb ik weer met paint een afbeelding gemaakt waarin je de rotoren bij de modellen ziet:D).


Bij het planetarium een prachtige rotor met de planeten, bij Real Moon joure en 1980 natuurlijk een imposante maan gegraveerd, het astrolabium heeft een hand-gestoken rotor, Venus heeft een rotor waarop Aarde, Venus en de maan zijn afgebeeld en de Eclips heeft een rotor met de skyline van Joure erop, net als op de wijzerplaat op 12 uur.
Prachtig gemaakt allemaal, geweldig om te zien dat over elk onderdeel wordt nagedacht en in de fijnste afwerking wordt gemaakt.

Hierna liepen ze alle modellen af, vertelde iets over het ontstaan/productie/gebruiksgemak en leuke wetenswaardigheden, zoals dat het planetarium het kleinste mechanische planetarium is en de Real Moon de nauwkeurigste mechanische maanstand ooit gebouwd in een horloge heeft, met een afwijking van 1 dag per 11.000 jaar. Hier kan ik nog wel een heel verhaal over schrijven, dus als je iets wilt weten kan je het vragen, maar je kan die specifieke details ook bij een juwelier vragen (de modellen zijn in het echt véél mooier dan op plaatjes, zo is de plaat van Venus in het echt erg betoverend):D.

Even snel een drankje pakken na deze indrukwekkende presentatie en door naar de volgende presentatie. Deze presentatie was door een van de medewerkers van de sterrenwacht en was dus ook gefocust op het heelal. In deze presentatie werd veel even kort uitgelegd/ingeleid, zoals de zon, maanstanden, kometen, melkwegen, etc. De spreken was erg enthousiast, had een leuk praatje met genoeg grapjes om het leuk over te laten brengen. Deze presentatie eindigde met een filmpje om te laten zien hoe klein we eigenlijk zijn.

Hierna was het programma afgelopen met de mogelijkheid om nog met elkaar een drankje te doen of buiten door de telescoop naar de maan te kijken. Door de gigantische telescoop zag de maan er prachtig uit en leek totaal niet meer op de maan zoals je hem met het blote oog ziet. Het was redelijk fris buiten, de meeste mensen waren binnen nog een drankje aan het doen.

Binnen had ik met een van de horlogemakers gepraat, de drie horlogemakers/instrumentmakers die mee waren naar het evenement waren redelijk jong, zo midden in de twintig. Hij was erg relaxed en had héél veel te vertellen over het merk, horloges in het algemeen, zijn opleiding en zijn vriendin die in verwachting was:+. Het was leuk om een beetje met hem te praten over hoe het eruit ziet daar in het noorden. Hij vertelde dat ze dus met 6 man (drie horlogemakers en drie instrumentenmakers) bezig zijn met het bouwen van de horloges en er nog twee/drie anderen zijn die zich bezighouden met alle andere aspecten van het bedrijf. Mij verbaasde het dat dit bedrijf zo klein is. Het leuke is dat ze erg vrij worden gehouden in wat ze gaan doen, ze kunnen zelf complicaties verzinnen en zelf bouwen. Voor mij klonk dit als een droombaan, de vrijheid in combinatie met zulke resultaten, petje af voor deze mensen:#.

Hij had zelf een custom-made Ariadne om, met een antraciet kleurige wijzerplaat, waarbij hij luminova op de wijzers en maan heeft gezet. Ook de rotor was erg bijzonder, deze had Christiaan zelf een keer laten maken, maar nooit gebruikt. Al bij al vond ik dit model echt geweldig (stuk beter dan een carbon-fiber zwarte plaat op een Ariadne>X).

Zoals gezegd had ik geen fatsoenlijke camera en het licht was ook niet ideaal, maar mijn iPhone heeft zijn best gedaan.

De eerste foto was per ongeluk met flits, maar hierop is wel de guilloche te zien op de plaat.

Of deze foto beter is, weet ik niet, maar het idee is duidelijk:P

De aparte rotor, die IMHO perfect past bij de plaat!

Rond een uur of 23:00 werd het wel erg leeg en vertrok ik als een van de laatste toch ook maar eens naar huis. Bij vertrek kreeg je een tasje met de catalogus, visitekaartje en een loep, onder het mom van “neem ook uw eigen horloge eens onder de loep”.

Het was een geweldige avond waarbij de aankleding perfect was, de presentaties waren boven verwacht, de sfeer was erg vriendelijk (bijna een huiskamer gevoel hing er), kortom: een avond om niet te vergeten!:~

P.S. Als er ergens foto’s van het event komen, zal ik ze hier laten zien:)-D

Erg leuk om te lezen, wat een prachtige ‘kunstwerken’! Ze denken na over elk klein onderdeeltje en er zit ook nog eens een verhaal achter, daarom maakt het ze ook zo speciaal. (tu)

Bedankt voor het delen!

Thanx (tu):}
Ziet er uit als een Topavond !,
jaloers , wat een geweldige klokken zijn het toch.

Pieter.

Was een leuke avond gisteren:)

Hier nog een foto die ik net gevonden heb van het introductiepraatje van meneer van Hell in de verwarmde tent:

P.S. De mede-eigenaren zijn Daniel Reintjes, Sander Franken en Maurice Doppert. Sander Franken was dus degene die de presentatie hield en de Real Moon 1980 droeg:}

Prachtig en uitgebreid verslag. (tu)
Zeker voor een van der Klaauw-adept als ik.
Ik ben een paar jaar geleden, toen hij zelf nog eigenaar was,
op het atelier in Joure geweest.
Ik heb toen dan ook zeer genoten.
Dit zijn een paar indrukken van toen…

Explore Jan Jansen

Mijn echtgenote met de “Maestro”

Explore Jan Jansen

En tenslotte mijn exemplaar de Mondial

Explore Jan Jansen Explore Jan Jansen

Groet Jan

Lang verhaal dat ik eens rustig ga lezen. Bedankt voor de post.

Mooie en interessante post! :}

Prachtige post! Bedankt!

Mooi verslag van een interessante avond, dank je wel voor het delen!

mvg

Mijn beste,

Idem dito…
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Kijk… Christiaan van der Klaauw krijgt het wel voor elkaar wat ze bij Hublot nog niet begrijpen… het ontwerpen en bouwen van astronomische uurwerken in polshorloges, waar je WEL binnen 2 seconden ziet hoe laat het eigenlijk is…

ik zou graag bij hem in de leer gaan… maar… helaas… ze hebben momenteel geen vacatures vrij…

ik vind zijn horloges werkelijk prachtig… 't is alleen jammer dat ik de munten er niet voor heb…

Arie Kabaalstra Schreef:

Kijk… Christiaan van der Klaauw krijgt het wel
voor elkaar wat ze bij Hublot nog niet begrijpen…
het ontwerpen en bouwen van astronomische
uurwerken in polshorloges, waar je WEL binnen 2
seconden ziet hoe laat het eigenlijk is…

ik zou graag bij hem in de leer gaan… maar…
helaas… ze hebben momenteel geen vacatures
vrij…

ik vind zijn horloges werkelijk prachtig… 't is
alleen jammer dat ik de munten er niet voor heb…

Toevallig is er vorige maand een horlogemaker opgestapt bij van der Klaauw en zoeken ze iemand. Als je horlogemaker bent (of denkt dat je om andere redenen geschikt bent) zal ik zeker contact met ze opnemen!(tu)

mcfr Schreef:

Lang verhaal dat ik eens rustig ga lezen. Bedankt
voor de post.

Iedereen bedankt voor complimentjes! M’n bedoeling was inderdaad een iets langere post, wat misschien minder prettig is om “even te lezen”, maar waar wel meer anekdotes of informatie instaat dan bijvoorbeeld de site zelf vermeld.

Mauzer Schreef:

mcfr Schreef:


Lang verhaal dat ik eens rustig ga lezen.
Bedankt
voor de post.

Iedereen bedankt voor complimentjes! M’n bedoeling
was inderdaad een iets langere post, wat misschien
minder prettig is om “even te lezen”, maar waar
wel meer anekdotes of informatie instaat dan
bijvoorbeeld de site zelf vermeld.

wel chapeau hiervoor! hoewel t lang is leest t wel heel lekker en komt t erg persoonlijl over. bedankt voor t delen en wou dat ik erbij was.

ben wel benieuwd, hoe kom je op zo n evenement? ik kwam bijv pas achter speedy evenement toen er hier n post over verscheen.

Erg leuk om te lezen!

marnix.moed Schreef:

ben wel benieuwd, hoe kom je op zo n evenement? ik
kwam bijv pas achter speedy evenement toen er hier
n post over verscheen.

Dit evenement was puur toeval eigenlijk. Ik ben erg lang fan van van der Klaauw en toen ik bij van Hell in Apeldoorn keek vertelde de verkoopster mij over dit event (ik heb trouwens des tijds in een vrijdag-plaatjes post ook verteld over dit event met en linkje naar de site…).

Voor de meeste events wordt je geloof ik uitgenodigd nav je aankopen, zoals bv een bezoek aan IWC in Zwitserland, vliegen met Breitling, etc.

Mauzer Schreef:

marnix.moed Schreef:


ben wel benieuwd, hoe kom je op zo n evenement?
ik
kwam bijv pas achter speedy evenement toen er
hier
n post over verscheen.

Dit evenement was puur toeval eigenlijk. Ik ben
erg lang fan van van der Klaauw en toen ik bij van
Hell in Apeldoorn keek vertelde de verkoopster mij
over dit event (ik heb trouwens des tijds in een
vrijdag-plaatjes post ook verteld over dit event
met en linkje naar de site…).

Voor de meeste events wordt je geloof ik
uitgenodigd nav je aankopen, zoals bv een bezoek
aan IWC in Zwitserland, vliegen met Breitling,
etc.

oei, dan had ik die post gemist. was anders graag vd partij geweest.

Prachtige post! Leuk om zulke zulke dingen mee te maken.

Mooi verslag, dank je wel hiervoor.

Als liefhebber van (oude-stijl) van der Klaauw was ik er graag bij geweest.