Van Duitse makelaardij; Nomos Glashütte

Een goede avond of morgen eigenlijk,

Kwam net een leuk (kort) filmpje tegen over het merk Nomos.
95% van alle materialen komen vanuit de fabriek zelf, ook het complete uurwerk.
En dan terwijl ze nog maar 28 jaar bestaan.

Ben benieuwd of de kwaliteit van Duitse horloges ook zeer goed is.

6 likes


Rond de 55 jaar oud, denk ik zo. Doet het prima. :slight_smile:




Deze heb ik nog niet zo lang, maar ik moet zeggen dat de Stowa en Archimede aan de kroon heel erg solide voelen. De Nomos zie ik meer als kunst, al zal de tijd leren hoe het zich houdt. Ik vraag me bij Nomos af wanneer hij naar de ratsjemedee gaat gaan.


Deze nu een dikke anderhalf jaar. Fijn ding. voelt erg, erg solide aan de kroon, voelt accuraat en hoogwaardig. Misschien qua kwaliteitsbeleving wel beter dan Nomos.

1 like

Die nomos en mühle beide erg mooi! Maar de nomos voelt nogal fragiel aan?

Ja ben ook benieuwd. Je betaald toch al een prijsje vind ik :roll_eyes:
Heb altijd stiekem die lunova dag/datum mooi gevonden.

Ik kan uit ervaring zeggen dat Nomos een heel erg solide merk is. Ik heb en Nomos Orion gehad. Erg understated maar echt Duitse degelijkheid.

Zeker een heel mooi merk maar ik heb mijn Club Campus Nacht gisteren toch maar verkocht. Alweer plaats voor wat anders…

De vraag blijft wel: van welke makelaar heb je dit?

(Slechts plagen: makelij vs. makelaardij)

2 likes

Fragiel is het woord niet.

De actie aan de kroon voelt wat… eh, ongepolijst. Dat kan zijn omdat de rotor deels meedraait tijdens het opwinden. Het is een speciaal uurwerk, omdat ie ook stopt met ronddraaien wanneer de veer volledig opgewonden is. Het is gewoon een ander uurwerk dan ik gewend ben.

Onbekend is voor mij niet onbemind, maar toch voelt de Stowa aan de kroon… ja, als iets wat ik bij “solide” denk. :slight_smile:

Glashuette is ook een beschermd predikaat wat staat voor kwaliteit. Daar betaal je ook voor.

1 like

Dat een horloge uit een bepaalde plaats komt en daar voor het leeuwendeel gemaakt wordt draagt bij aan een gevoel. (Waarom iets zelf maken als een ander het elders het beter en goedkoper kan ?..)
Het is geen wijn of zo, dat de druiven uit een bepaalde regio beter smaken.

Dat ze in Glashutte goede uurwerken maken is dus eigenlijk een prettige bijkomstigheid (is hun marketing strategie).

Nomos (zowel als Muhle in huidige opzet ) zijn relatief jonge bedrijven (90-er jaren). Muhle heeft wel een langere historie echter als VEB wat niet bepaald synoniem is voor kwaliteit :rofl: Ze kiezen dus bewust voor deze marketing strategie bij gebrek aan historie, wat een slimme zet is :+1:

1 like

Maar volgens mij is de historie niet relevant voor TS. Ook horlogemerken die al decennia lang bestaan kunnen nog steeds wegkomen met crappy uurwerken.

Nomos en veel andere merken uit Glashutte zijn gewoon goed.

En beschermd merk? Eh… “Swiss Made”… Ook zoiets… :thinking:

1 like

Absoluut goede horloges, betwijfel ik niet :ok_hand:
Maar om een plaats nu met een compleet land te vergelijken :rofl:
Made in Germany

Volgens mij had je het over marketing en dus Glashütte op de plaat als marketing dingetje.

Swiss Made, is ook zo’n marketing dingetje waar iedereen op kickt.

Als er (voor velen) made in China op staat vindt men er ook al snel iets van, om van Made in Japan op horloge gebied maar niet te spreken. Zie het topic over Rolex vs Grand Seiko maar.

Of begrijpen we elkaar verkeerd?

TS vroeg zich af of Duitse horloges goed zijn naar aanleiding van het filmpje over Nomos. Jawel, en Nomos is er een goed voorbeeld van. Dat er Glashütte op de plaat staat zegt niks over de kwaliteit, maar in dit geval heeft het een goede reputatie.

Tissot heeft ook zoiets… Le Locle… of Chemin de Tourelles genoemd naar de plaats/straat waar het allemaal begon… Maar toch een behoorlijk ander segment dan Nomos. Wat overigens ook weer niks zegt over de kwaliteit.

Overigens historisch gezien is Glashütte sinds 1845 al in the picture als horlogestreek. Dus die wijn, en smaak en zo is ook wat van te zeggen. :wink: