Van fabricage naar klant

Hallo,even een korte vraag .
Hoe lang duurt het gemiddeld dat een mechanisch horloge van fabriek om de pols van een klant zit.
Gemiddeld moet een mechanisch horloge tussen de 4 en 7 jaar een servicebeurt hebben,met betrekking op slijtage en ingedikte olie ondanks dat je het horloge weinig gedragen hebt.
Als het horloge ongeveer een jaar onderweg is dan moet de service beurt om de 3 tot 6 jaar zijn?
Dus echt exact kunnen we het dus niet zeggen!
Of is het zo dat het horloge continu gedragen is.
Mvg

Ingedikte olie is al lang voorbij. Vervelender is als er stof bij komt want dan krijg je versterkte wrijving=slijtage.
Dit is uit een text van the british horological society, ik heb dat dus niet zelf verzonnen:

Modern synthetic oils tend to allow mechanisms to run for very long periods, even after the oil has lost its oiliness. Contamination with dust will promote wear in such situations

Afgezien daarvan, treedt natuurlijk zo’n verkorting van het serviceinterval maar één keer op. Als je het horloge eenmaal hebt laten servicen, ligt het gewoonlijk niet een jaar bij de horlogemaker voor je het ophaalt.

Terug naar het begin van de vraag: De fabriek werkt zo min mogelijk op voorraad. Dat wil zeggen dat de importeur en de winkelier de boosdoeners zijn als een horloge ligt te liggen. En dan lijkt mij het horloge in de zonovergoten etalage het ergste slachtoffer.
Hoe lang het horloge ligt te liggen hangt af van de kwaliteit van de inkopers op niveau groot- en detailhandel en van de gewildheid van merk en model.
Als je geluk hebt is het een maand, als je pech hebt een paar jaar.
(Dus voor je het horloge koopt, controleren wanneer het gefabriceerd is)
Vier jaar lijkt me trouwens erg kort.

Bedankt voor het antwoord.
Waar kan ik de productiedatum van elk horloge zien?
Mvg

Verschilt per horloge, staat sowieso op de documenten.
Het is meestal ook ergens onderop of tussen de kast en band gegraveerd.

Ok bedankt voor de antwoorden!

Op de documenten staat de verkoopdatum.

Of en hoe een productiefdatum te achterhalen is verschilt per merk. In een aantal gevallen is aan de hand van het serienummer een meer of minder nauwkeurige periode aan te geven.

Sommige fabrikanten houden een archief bij, o.a. IWC. Dan is vast te stellen wannneer het horloge de fabriek verlaten heeft.

Duidelijk!!