Van goud naar zilver; nou ja bijna. Weet iemand hoe je een goudkleurige gesp ontdoet van zijn gouden coating zodat je een stalen gesp overhoudt? Of dat het uberhaupt kan met huis-tuin en keukenmiddelen?
Weet je zeker dat er staal onder zit?
Ja, is een relatief goedkope gesp maar gegraveerd. Normaal zou ik de coating eraf kunnen schuren en opnieuw polijsten maar je zit een beetje met die gravering…
Koningswater of aqua regia is de triviale naam voor het 3:1-mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur. Het wordt zo genoemd omdat goud, de koning der metalen, en ook andere edelmetalen erin oplossen.
Maar ook in kwik lost goud op.
Beide zijn niet echt vriendelijk.
Het is geen echt goud maar een coating/ plating. Weet eigenlijk niet wat ze daarvoor gebruiken
Kun je hem niet laten verzilveren/rhodineren?
Maar het laagle kan best uit goud opgebouwd zijn. Gold plated genaamd. er wordt een miniem dun laagje elektrolytisch aangebracht op een goedkoop materiaal.
Wellicht maar ik denk niet dat dat het waard is
Ik was meer nieuwsgierig of er een handig trucje voor was. Misschien dat ik met een kraspennetje ook de coating uit de gravering wegkrijg.
Laat eens een foto zien van het gesp
Zand/parel stralen
Ik weet niet wat dat toevoegd maar dit is het idee (niet exact dezelfde)
Lijkt me geen huis tuin en keuken oplossing
Gewoon op zoek naar een rvs gesp …
Beetje een open deur…
Ja, daar kom je het snelste doorheen …
Heb je wat liggen dan?
Zoek je een bepaald merk ?
De topic die ik aanhaalde is van mij, ik zoek dus eigenlijk al een tijdje Seiko gespen (16 en 20 mm)
En ook belangstelling voor Mido, Orient Star…
Gewoon schuren met verschillende korrel schuurpapier, ik heb het wel eens gedaan, het is nog redelijk wat werk maar zeker te doen.
Maar dan schuur je ook de gravering weg…