Van 'Incoming' naar 'NA' in vier dagen.

Leuk lotje gekocht. Meestal koop ik niet van die grote hoeveelheden horloges in één keer, maar dit leuke lot van wel 10 horloges kon ik niet voorbij laten gaan. Zoals dat gaat op veilingen: spanning bij het bieden en… meestal niet maar deze keer wel… gewonnen.

Ik was er nog niet aan toegekomen om de aankoop te melden in het draadje ‘Vintage Incoming’ toen vanmiddag PostNL voor de deur stond met het pakje. Waarmee het lotje in enkele dagen zichzelf bevorderde van onderweg naar gearriveerd en dus van Incoming to Nieuwe Aanwinst. En dus maar even een apart topic.


foto’s van de verkoper

Dinsdag liep de veiling af. Donderdag werd het pakketje verzonden met PostNord Sweden en vandaag (zaterdag) kwam het binnen met PostNL
Mooie samenwerking van PostNord en PostNL. Het gaat dus ook wel eens goed en dan mag dat ook wel een keer vermeld worden.

Eenmaal uitgepakt viel de ‘oogst’ niet tegen. Gekrast, gebutst, vooral verschikkelijk vies, maar bruikbaar en waarschijnlijk restaurabel. Paar leuke merkjes, zoals Alantic en Avia. Ook wat RVS kastjes.


De 10 viespeuken op mijn bureau

5 van de 10 horloges wilden gelijk al lopen. Niet fanatiek, maar ze doen het, vier gelijk na een paar slagen opwinden, eentje na even opnschroeven en een kleine benzine injectie op de lagertjes. Hoopvol.


Deze 5 ‘doen het’


Deze doen het (nog) niet

De andere 5 heb ik nog niet open gehad, maar daar valt waarschijnlijk ook nog wel wat plezier aan te beleven. Voor het servicen heb ik straks ongetwijfeld hulp nodig, maar daarvoor kan ik waarschijnlijk wel terecht bij wat Forum vrienden.

Er gaat voorlopig eerst wat getest, gereinigd en gepoetst worden. Misschien komen ze niet allemaal tot leven, maar 5 van de 10 als start is geen slechte koop geweest.
Ik hou jullie op de hoogte als er wat gereed, toonbaar en draagbaar is.
Voorlopig ben ik weer even van de straat.

20 likes

Je kan even vooruit in ieder geval. Volg je voortgang graag!

1 like

Mijn beste,

Een florissant verhaal van de oprechte liefde voor Vintage Horlogerie,
van een Horloge Passionist “Pur Sang” .:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk lot :grin: Succes de komende tijd, ik volg de voortgang en het eindresultaat graag

1 like

Van harte! Succes ermee

1 like

Prachtige uurwerken, veel plezier er mee :+1:

1 like

Leuke Beatmaster ook :+1: hopelijk weer vol genieten van de reddingswerkzaamheden Lex

1 like

Ja, Don, dat lijkt me nu typisch het design dat jou wel aanspreekt. Maar ovaal? Ik had 'm persoonlijk een stuk mooier gevonden als de wijzerplaat gewoon rond was geweest. Maar ja, wel apart dit. Echt jaren '70.
Hij was nogal gehavend toen ie binnenkwam. Geen kroon, gelukkig nog wel een asje, dus een passende kroon gezocht en gevonden. Verder was het glas ernstig gekrast. Plexy, maar wel een soort hardlex achtige variant. Héél véél werk om het ‘glas’ te polijsten. Op een slijptolletje op de draaibank ging het uiteindelijk, ten koste van een paar bijna verbrande vingers, nog net. Niet 100%, maar aanvaardbaar.
Een ramp om het glaasje er uit te krijgen. Dat moet namelijk van binnenuit uit het kastje gedrukt worden. Lastig, want om het uurwerk uit de kast te halen moeten de wijzers in een precies horizontale stand staan, zodat ze door het ‘luikje’ in het bovenste deel van de wijzerplaat kunnen. De wijzerplaat bestaat namelijk uit twee lagen. De bovenste plaat met de markers die met een tussenring tussen kast en glas geklemd zit en daaronder een tweede wijzerplaat met alleen de horizontale streepjes en het venster voor de dag/datum. Heel moeilijk te realiseren allemaal, want door het ontbreken van een kroon kun je de wijzers niet verzetten. De as zat er weliswaar nog is, maar het was een heel gepiel om die er uit te krijgen met het uurwerk nog in de kast. Toen dat uiteindelijk gelukt was kon ik op zoek naar een passende kroon. Ook lastig, omdat de as diep in het uurwerk zit, moet er een kroon op met een lange bus. Daar zijn er niet zoveel van, maar ik had er gelukkig nog wel een en ook nog in de goeie kleur… pfff … De originele kroon zal wel gesigneerd geweest zijn , maar ik neem het nu maar even voor lief dat dit een generieke kroon is.

En dan is, na wat poetswerk aan de kast, de reparatie gepiept, zou je zeggen.
Helaas! Het prachtige automatische ETA 2830 uurwerk dat er in zit loopt voor geen moment. Het windt op, het wijzerverzet werkt. Met een zetje tegen de balans loopt die enkele slagen heen en weer en dan stopt ie weer. De secondenwijzer beweegt voor geen millimeter. Ergens is er dus van binnen iets stuk.
Zoals bekend haal ik geen uurwerken uit elkaar, dus daar zal t.z.t. iemand anders naar moeten kijken. Voorlopig gaat ie dan maar in de projectenbak.

Maar het openmaken, de rare constructie met de dubbele wijzerplaat, het zoeken en vinden van een kroontje, was al een aardig en leerzaam avontuur. Zo wordt je weer eens geconfronteerd met de hobby van sommige horlogeontwerpers: waarom zouden we het makkelijk maken, als het ook moeilijk kan!

Lagguh!

Zo had ik 'm toch liever gehad.
(plaatje van het internet: [HELVETIA AUTOMATIC BEATMASTER 28800. Automatic men’s wristwatch. Switzerland, 1974. Figaro auctions (subastasfigaro.com) )

Hiermee is dan wel ook ‘mijn’ Beatmaster aanwinst gedateerd op (ca.) 1974., net als het uurwerk trouwens, dat werd volgens Ranfft gemaakt ca. 1975.
In Ranfft vindt je overigens niet de ETA 2830, dat is kennelijk een variant van de 2828.

Dat is alvast een begin.
Nu moet ie het alleen nog gaan doen. Maar of ik 'm dan echt mooi ga vinden… mwah…

image

Tuurlijk … Na zo’n gevecht zeker!! Precies zoiets waarom ik altijd van de techniek afblijf haha👍
Maar heerlijk design hoor, doet me denken aan mijn Leopard high beat dat ovaal :hugs:
(Is al lang verhuisd, vanwege overdosis doublé :innocent:)

1 like