Van interesse naar hobby.

Ik ben Steve, redelijk recent lid op dit forum. En ik lees graag de verhalen hier

Ik ben zeer geïnteresseerd in horloges en hun techniek.
Niet dat ik veel of dure horloges bezit, maar ze interesseren me wel. Graag zou willen leren om horloges te repareren hobbygewijs dan. Is het dan aan te raden om een opleiding te volgen? In acht genomen dat ik een volledige leek ben hierin.

16 likes

Hoi Steven, als eerste alsnog welkom hier op het hf, zou je ook wat foto’s kunnen posten van je collectie. En we kijken hier niet naar duur of goedkoop, maar naar liefhebberij.

Maar goed nu je vraag: je kunt diverse kanten op zou ik zeggen. Maar belangrijk is wel dat je een beetje technisch inzicht hebt. Je kunt bijvoorbeeld gewoon eens kijken bij een kringloop of daar een automaat of quartz ligt. Niet belanrijk of ze lopen of niet. Dan lekker uit elkaar halen en eens kijken hoe een horloge in elkaar zit. Natuurlijk kun je hier op het hf altijd vragen stellen als je ergens niet uit komt. Daarnaast worden er ook clinics gegeven waar je een heleboel kunt leren. Bouw het lekker op die manier op en als je dan wat wijzer geworden bent kan je altijd nog een opleiding in Schoonhoven doen. Maar begin gewoon eerst met een horloge uit elkaar te halen, gereedschap is dan wel zo handig om te hebben.
Kan je ook zo gek maken als je wilt, bij ome Ali kan je eea wel kopen om te beginnen, wil je voor het echte goede gereedschap gaan dan Bergeon. Moet je wel je beurs trekken.

Zelf ben ik zo a-technisch als de pest, dus ik begin er niet aan :wink:. Maar heb genoeg vrienden op het hf die soms eea voor mij willen doen. Weet waar je mogelijkheden liggen en wat je onmogelijkheden zijn :smiley:

Hoop dat je wat met deze info kunt, Ook kan je kijken in het paarse gedeelte techniek en reparatie, daar kan je ook veel info op doen :+1:

7 likes

Welkom Steve. Veel plezier hier.

1 like

Hi Steve,

Je kan hier eens kijken:

Verder is er nog een draad over Syntra, en iets over schoonhoven.
Ook zou je nog kunnen kijken naar de horlogeclinics van Vinwat, die gaf in het verleden een introcursus waarna verschillende forumleden behoorlijk ver in horlogemaken zijn doorgeslagen.

6 likes

Steve, welkom op HF!

1 like

Welkom hier bij HF!
Ik wil het niet zelf repareren.
Dan is de magie ervan af.

1 like

1 like

Welkom op HF Steve

1 like

Welkom :smiley:

1 like