Van mijn oma geweest en ben er eens benieuwd naar

De achterkant lijkt op parelmoer
! Ik ben benieuwd of er iemand is die mij meer kan vertellen over dit horloge. Alvast bedankt

Blokcitaat

1 like

Een foto van een foto verliest natuurlijk massas aan detail dus moeilijk om veel over te zeggen. Kleiner dus dameshorloge, weinig steentjes dus geen hoogstaande mechaniek, cilindergang dus wel oud (zou zomaar 100 jaar kunnen zijn).

Met hogere detail foto’s kunnen we misschien iets meer zeggen. :slightly_smiling_face:

2 likes

2 likes

Het uurwerk lijkt me een MST; en staat er niet “Medana” op de wijzerplaat.
MST en Medana zijn merken van Meyer/StĂĽdeli.

Medana?
Dat is het merk van Roamer( Meyer en Studeli )
MST
Het zal van ca 1920 zijn. Overgang van zakhorloges naar polshorloges. Om verwarring te voorkomen werd de 12 rood gemaakt( bij zakhorloges zit de kroon bij 12)

1 like

Het is de MST 6

1 like

We lopen mooi synchroon, Bas !

Ha je was me voor!

Dank je wel allemaal is het een zeldzame vondst?

Ik denk dat jij gewoon meer tekst had :grinning:

1 like

Nee,vrij algemeen. Het was destijds een van de grotere merken. Roamer bestaat nog steeds! Er bestaan ook gouden dameshorloges in dezelfde
vorm maar dat is deze niet, zo te zien…

1 like

N.B. Dit is speculatief :

Een horloge met een paarlemoer achterkant is erg apart.
Het zou best eens mogelijk zijn dat dit horloge met de paarlemoerzijde boven gedragen werd, zodat het een armband leek.

Hoe bijzonder dat is ? Ik weet het niet, maar forumlid @Jenneke weet veel van dit soort dameshorloges (al zijn die meestal van het merk Gruen). Misschien kan zij meer vertellen?

2 likes

Zo te zien zit er ook paarlemoer aan de voorkant. Voor zakhorloges is het heel normaal dat er aan alle kanten versieringen (of soms inleg zoals niello) zit.

Dit is een polshorloge uit de overgangsperiode, waarbij vaak zakhorloge kasten wat “omgebouwd” werden. Zo te zien is dat hier niet het geval. Maar omdat het een vroeg polshorloge is, hebben ze denk ik er niet zo bij stil gestaan dat je dan de mooie achterkant minder ziet. :sweat_smile:

Bijzonder ook dat de originele band er nog aan zit. Die zijn vaak verdwenen.

Ik denk dat deze van rond 1915 is.

3 likes