Van oefenhorloge naar sloophorloge

Sorry @Coosc ! We hebben ongewild jouw topic overgenomen met mijn probleem inzake de veer :grin:

Excuus daarvoor! Het was niet de bedoeling.

@Inca en @brunod bedankt voor jullie tips! :blush: Ik ga het toch nog weer eens proberen met die veer. Eerst een paar keer nog die filmpjes kijken! Fijne avond! :+1: :relaxed:

2 likes

@Paul_K : Geen probleem, Paul_K, integendeels ! Het is altijd leuk iets te leren en anderen meningen te kunnen begrijpen.
Maar wat ik zei heb ik ook niet verzonnen : Over horloge gesproken, ik heb echt aan verschillende horlogemaker ervan gesproken, en behalve een die het gebruikt voor kleine veren die te klein zijn voor zijn vingers, hebben de anderen mij gezegd dat zij het nooit gebruiken ! (Misschien van hun kant een beetje klein trucjes houden, maar ik geloof dat niet).
Maar dan, kan je mij zeggen hoe men ermee moet doen als er een gat is in de veer om aan de hakje van de veerton te hangen ? Dat begrijp ik niet. Voor automatisch en gatjes in de veerton kan ik begrijpen.

1 like

Goedenavond allen,

Als antwoord op de vraag van de topicstarter:
De assemblage van centrumrad en minuutpijp (centerwheel en cannon pinion) kan gedemonteerd worden met twee hefboompjes, zoals op het midden van de onderstaande foto (twee stuks, met rode handvaten. Deze zet je tegenover elkaar onder de tanden van de minuutpijp, en dan wrik je heel voorzichtig de minuutpijp van de as af (vanaf beide zijdes tegelijk de minuutpijp omhoog bewegen, NIET om en om wrikken met de hefboompjes, dan kan de as breken). Vaak zorg ik dit minuutpijp 1-2 mm omhoog krijg, daarna positioneer ik een wijzerafnemer onder de tanden van de minuutpijp en trek ik deze voorzichtig verder van de as af. Een wijzerafnemer staat bovenaan op de foto. Daarna kan je op dezelfde wijze aan de achterzijde de as verwijderen welke door de holle as van het centrumrad gaat. Over het algemeen is bij dit soort cylinderganguurwerken de as van het centrumrad hol, waardoor heen vanaf de achterzijde een dunne as gestoken wordt. Op deze as zit soms een vierkantje waarop een sleuteltje past om de wijzers te verzetten. Deze as klemt ik de holle as van het centrumrad, en hierdoor lopen de wijzers mee met het uurwerk. Deze klemmende as steekt aan de wijzerplaatzijde uit, en hierop wordt de minuutpijp bevestigd. Deze zit iets strakker op de as dan normaal (dus bij een minuutpijp welke rechtstreeks op de as van het centrumrad gemonteerd zit), omdat bij deze constructie de lange as in de holle as slipt, en de minuutpijp dus stevig vast zit op deze lange as.

Aangaande de discussie over verenwinder, sluit ik me volledig aan bij @Paul_K! Het inzetten van een veer zou idealiter altijd met een verenwinder moeten gebeuren, omdat de veer anders conisch kan gaan staan. Ik geef wel gelijk toe dat ik het ook wel eens zonder doe, zeker bij zakhorloges met grote veren (ik heb nog een goede verenwinder voor veren voor zakhorloges tegen een goede prijs). Nu heb ik het wel eens getest met wat oude en nieuwe veren, en ik ben erachter gekomen dat wanneer je de veer er voorzichtig in zet met de hand dan valt de schade aan de veer nog wel mee en is het amper zichtbaar. Daarbij let ik er wel op de ik tijdens het inwikkelen de veer zo min mogelijk in de verkeerde richting beweeg, zodat er geen buigingen in ongewenste richting ontstaan in de veer. Daarnaast zou ik aanraden ALTIJD vingercondooms te gebruiken als je een veer inwikkelt. Ik raad het bij alle veren aan, maar als je een blauw stalen veer met je blote vingers aanraakt komen er zouten en zuren van je huid op, waardoor de veer veel sneller kan breken door corrosie.

Tot zoverre mij bijdrage aan dit boeide topic, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groet,
Koen

2 likes

verschillende horlogemakers gebruiken verschillende technieken, we hoeven het niet over alles met elkaar eens te zijn, een discussie op zijn tijd, dat maakt het juist leuk. :slight_smile:
Ik gebruik in elk geval altijd een verenwinder, en heb drie sets voor hele kleine polshorloges tot grote zakhorloges:

Deze sets waren/zijn in overvloed tweedehands te koop, ze kunnen alleen maar rechts winden, maar voor links gewonden veren is een truuk: gewoon opwinden in de winder, dan druk je ze in zo’n aluminium ring waar nieuwe veren in geleverd worden, draai om en druk de veer in de trommel.

Voor elke veer, ook als de veer een gat heeft en de trommel heeft een pennetje/lipje moet je een beetje goed kijken dat de positie van de veer en trommel juist is voordat je de veer in de trommel drukt, negen van de tien keer valt het lipje in het gat, zo niet dan houd je de trommel vast en draai je de veer met het slingertje van de winder, de veer draait in de trommel mee, en klikt op zijn plaats als het gat over het pinnetje valt.
Het lastigste zijn veren met een “T-uiteinde” als die niet in één keer goed zitten moet je een beetje pielen/duwen om het in de juiste plek te krijgen.

2 likes

zoals Koen al aangaf zit de minutenpijp op een conische pen doe door het holle centrumwiel loopt, voorbeeld:

Die conische pen steekt een stukje uit boven de minutenpijp, op dit uitstekende puntje kan je een tikje geven met een hamertje, pen eruit, minutenpijp los, brug over centrumrad kan eraf…

Als de zoekfunktie op dit forum een beetje beter had gewerkt had je dit ook kunnen vinden in oudere posts, want de vraag is al een aantal keren voorbijgekomen.

1 like

Beste HF-ers,

Bedankt voor alle reacties. Ze zijn allemaal zeer behulpzaam. Inmiddels heb ik een aantal malen de veer gedemonteerd en weer gemonteerd (op een veilige manier dankzij jullie aanbevelingen). Ook het minutenwiel heb ik kunnen demonteren met een spantang van mijn freesbankje (het voordeel van een goed uitgeruste hobbywerkplaats) en een paar schroevendraaiertjes. Zie de bijgevoegde foto’s.

Jammer dat ik nog niet zover was voor de Rikketik. Dan had ik zomaar een paar vervangende onderdelen kunnen zoeken (zoals een tussenwiel zonder gebroken tanden).

Als iemand nog een tip heeft hoe ik het glas in de kast kan krijgen, dan ben ik zeer geholpen. Heeft zo’n cilindergang horloge een speciaal glas nodig of een glas met een standaard facet?

Groeten,

Coos

Ook het reinigen en oppoetsen hoort bij het oefenen

2 likes

Inmiddels is het horloge schoongemaakt en weer gemonteerd (maar natuurlijk niet gerepareerd). Ik heb heel wat positieve maar ook negatieve ervaring opgedaan. Tijdens het reinigen van de escape wheel brug in een ultrasoonreiniger ben ik een deksteentje kwijtgeraakt. Dat ontdekte ik pas na het spoelen boven een wasbak. Verder is het terugplaatsen van het wiel in het overgebleven steentje heel erg moeilijk. Als iemand hierover nog een tip heeft dan hoor ik het graag.

Ik heb het balanswiel ook van de brug losgemaakt. De veer zat met een minuscuul spietje vast. Ik wil kijken of ik die weer gemonteerd krijg. Ook hier zijn tips heel welkom. Kan iemand mij bovendien uitleggen hoe de balansveer aan het balanswiel is bevestigd?

Nog een keer oefenen met een sloophorloge en dan maar een keer proberen met een lopend uurwerkje. Als iemand nog een zakhorloge voor mij heeft tegen een redelijke vergoeding, dan zou ik dat zeer waarderen.

Groeten,

Coos

1 like

Alles bij elkaar een hele uitdaging. Je zult nog wel meer tips krijgen, maar ik raad je in ieder geval aan om op YouTube naar de filmpjes op het kanaal van Bunnspecial te kijken. Hij behandelt de meeste onderwerpen waar jij nu naar vraagt en op een heel leuke manier. Hier vind je de link naar zijn kanaal:

En verder heb ik nog wel wat goed lopende (goedkope) zakhorloges voor je liggen. Wat je ook koopt en bij wie dan ook : zorgt dat je een lopend horloge koopt, want anders kan je niet bepalen of je interventies succesvol zijn.

Succes! :relaxed:

[quote=“Coosc, post:27, topic:113634”]
…Tijdens het reinigen van de escape wheel brug in een ultrasoonreiniger ben ik een deksteentje kwijtgeraakt…[/quote]

Van welke wiel was deze verloren steen ?

[quote=“Coosc, post:27, topic:113634”]
Ik heb het balanswiel ook van de brug losgemaakt. De veer zat met een minuscuul spietje vast. Ik wil kijken of ik die weer gemonteerd krijg. Ook hier zijn tips heel welkom. [/quote]

Met brucelles vlak op de brug snijpen als de spietje ter plaats is.

De balansveer is in de “virole” van messing met een messing goupille om het in plaats te houden. De virole is een open ring die klemt op de balansas.

[URL=http://imageshack.com/f/idzs8zGNj][/URL]

Op de foto is de goupille nog niet ter maat geknipt.

1 like

Gaaf man! hier leer ik nog weer wat Franse woorden bij die ik niet kende! :+1: :blush:

1 like

Sorry, maar ik,ken de NL woorden niet :confused:

1 like

Nee man, juist leuk! :+1: Ik ken de Nederlandse termen ook niet of nauwelijks, want ik heb mijn horlogemakerscursus in het Engels gedaan :grin:

1 like

Ken je deze ?
http://www.fhs.swiss/berner/
:wink: Jammer is NL niet erbij…

1 like

Dankje voor de tip; die kende ik nog niet :+1: Ik heb inmiddels de Nederlandse ‘Handleiding voor de Uurwerkhersteller’ gekocht van Hans Jendritzki. Die ga ik deze vakantie eens helemaal doorlezen voor het begrip van de terminologie… en begrip van de rest, want ik ben nog maar een beginnend amateur-horlogemaker :blush:

Hier :wink: een pdf versie ;

Zo kan je een A5 versie drukken om bij je werk te houden zonder bang te zijn de boek vuil te maken :wink:

1 like

:+1: :blush:

Ik begrijp hieruit dat je een langer spietje neemt, in het gaatje schuift en dan inkort of afknipt. Dit werkte inderdaad. Spietje gemaakt van latoenkoper. Als je iets anders bedoelt, dan hoor ik dat graag.

Zie foto.

Hele goeie tip. Goed voor op de camping. En dat boek van Jendritzki lees ik ook nog wel eens.

Daar stuur ik je graag tzt een bericht over. Ik ben zeer geïnteresseerd. Zeker wanneer er een bij zit die ikzelf kan opknappen.

1 like

Wat wil je met deze horloge doen ?

• Als het in origineele staat moet herstelt worden heb je een pink rubis nodig en deze in plaats “sertir”. Daarvoor zijn speciale werktuigen nodig.
    Hier is een "sertissure"
    http://i68.servimg.com/u/f68/11/40/27/40/rubis_11.jpg

• Als het alleen maar functioneel moet zijn kan je een moderne rubis in plaats duwen “rubis chassé”.
    Dan gebruik je de moderne werktuigen.

Ik ga hem niet herstellen. Het is een horloge om ervaring op te doen in restauratie. Ik heb in ieder geval geleerd om bij iedere demontage handeling en reiniging te letten op alle onderdelen…

Toch heel erg bedankt voor het antwoord. Ook dit kan in een later stadium misschien nodig zijn.

1 like

Inmiddels ben ik weer een paar stapjes verder met het opdoen van ervaring in herstel van uurwerkjes. Mede dankzij de hulp van @brunod. Het oefen (sloop) horloge is eigenlijk te leuk om niet te willen herstellen. De eerste stap is het monteren van twee verloren robijntjes. De baseplate was echter dusdanig beschadigd dat er een nieuw busje gedraaid en gemonteerd moest worden. Dit is in ieder geval gelukt:

De tweede stap is het herstel van de cilinder pivots. De cilinder is gelukkig nog intact maar de beide pivots zijn gebroken. Eerst leren om nieuwe pivots te draaien. Mijn draaibankje is eigenlijk te groot. Toch goed gelukt:

Nu op zoek naar gereedschap en een beschrijving van de reparatie. Ik heb een Jacot over kunnen nemen van Bruno en een setje ponsen gevonden via ebay:

Ik moet alleen nog op zoek naar een Triebniet set en een werkbankje (metalen blok met gaatjes).

Verder is het wachten op het boek van George Daniels dat ik heb besteld en de tips en tricks van Bruno om de definitieve pivots te draaien en te monteren.

Stap voor stap op weg naar herstel.

Groeten,

Coos

5 likes