Van onze speciale spion te Basel..... Chinese Tourbillon

Hierbij een voorbeeld waartoe de chinezen nu reeds toe in staat zijn. Deze tourbillon is inkoop 2500 USD, en dus voor chinese begrippen een wat hogere prijsklasse. Maar, eerlijk is eerlijk, het ziet er niet slecht uit.

Vriendelijk dank aan de maker en mailer van deze foto´s (Naam en adres bij mij bekend)

gr,
Hans Mennink

Daar vallen je gympen toch van uit. En werkt het ook(zoals het hoort)?

Ikzelf heb dit exemplaar niet zien liggen (hal 6 is zoooo enorm groot), maar berichten zijn dat alles werkt zoals het hoort.

Slechts werd er een opmerking geplaatst bij het opwinden. Dit zou nu nog een beetje harkerig gaan (alsof je in een potje spijkers staat te roeren). De verwachting is dat dit binnen de kortse keren ook verholpen zal zijn.

gr,
Hans Mennink

Maar dat is toch niet eens zo goedkoop voor een Chinees? Ik dacht dat deze dingen al voor onder de 1000 euro (en dan de verkoopprijs!) te krijgen waren?
Maar ik vind 'm in ieder geval niet lelijk.

Deze is erg mooi. Op ebay heb je trouwens voor 500 euro ofzo al een Chinese Tourbillon…

Voorkant is wel aardig, maar de achterkant is om te huilen.
Uurwerk is tot daaraan toe, maar de afwerking van de kast is om te huilen

Kijk dat vraagt om uitleg want jij ziet waarschijnlijk zo wat dingen die niet goed zijn en ik kijk daar dus waarschijnlijk direct over heen of kwalificeer dat onder schitteringen tijdens het nemen van de foto. Ik zie wel dat de vertanding een beetje grof lijkt, maar of dat nou erg is weet ik niet. Kun je eens aangeven waar je nu gelijk over valt ?? Lijkt me leerzaam…

Ik ben dan weliswaar geen “kenner” maar kan zo ook wel wat dingen opsommen waarom dit horloge mij niet aanspreekt qua afwerking.

  • De 6 inkeping op de achterkant vind ik niet mooi afgewerkt
    -De diagonale strepen op de achtekant van het uurwerk zijn niet mooi egaal
    -Het cirkeltje rond het middelste tandwieletje heeft een inkeping die eruit ziet of men er bij het assembleren achter is gekomen dat die te klein is en men dit middels een figuurzaag heeft opgelost
    -De lugs vind ik ook niks (maar dat is wellicht smaakgebonden)
    -De indices vind ik eruitzien of men vergeten is om de uitsparingen te vullen luminicerend materiaal.
    -En ten slotte vind ik de bevestiging van de wijzers ook niet geweldig afgewerkt . Het lijkt of je zo op de (anderskleurige) as kijkt (wellicht is dat ook zo ).

Just my two cents

Hm, ik weet niet wat ik ervan vinden moet. Misschien kan ik mij op een of andere manier - onbewust - niet voorstellen dat Chinezen een serieus uurwerk van goede kwaliteit maken.
Het is in ieder geval geen horloge dat ik zelf zou kopen.
Gek eigenlijk, maar ik heb dat gevoel ook met Russische horloges. Of mijn gevoel terecht is, tja, dat is natuurlijk een heel andere discussie.

Het ziet er schitterend uit. Wie koopt als eerste?
Gaarne de ervaring.

Gr.JanJ.

Om welke reden zouden Chinezen geen deftig horloge in elkaar kunnen steken ??? Of Auto’s , of hifi , of kleding ofelektronica of wat dan ook . Ik hoor heel vaak dergelijke opmerkingen en deze zijn volkomen onterecht . In Europa en USA denken de mensen dat zij zoveel keer beter en slimmer en harder werkenden zijn etc etc etc … en dat de andere landen op deze wereld slechts of bananenrepublieken zijn , of apenlanden of iets dergelijks ( niet slecht bedoeld maar zo is de algemene opvatting ) . Even enkele zaken rechtzetten . In eender welk land kan men zeer hoog kwaliteitsmateriaal maken als men wil . In een land als China heeft men meer dan 1 miljard inwoners en maakt men ook highend materiaal en dit tegen zeer scherpe prijzen in vgl met materiaal van hier . Reden de enorme lage lonen en de wil van de mensen om veeeeeel meer uren te kloppen dan hier . De zaken waardoor China zo’n slechte reputatie heeft is de grijze massaproductie in grote hoeveelheden die men ginds zelf het meest verkoopt en waarvoor de prijs een absolute prioriteit is . De Chinese topmerken in eender welk vakgebied beginnen nog maar net zich in het buitenland te tonen terwijl zij reeeds lange tijd aanwezig zijn met fabrikatie voor hightech europese/US merken . enof productie in kleine oplage voor China zelf . De markt is reeds gigantisch groot ( niet vergeten de zeer vele inwoners ookalis de gote massa arm ) .
Ik moest dit even rechtzetten want het is oa door zulk gedachtengoed dat de mensen van hier plotseling worden achtergelaten omdat zij denken dat zij zoveeeel keer beter zijn dan de lageloonlanden .

Onze spion heeft op slinkse wijze een exemplaar van deze Tourbillon weten te bemachtigen. De eerste dagen is het horloge niet gedragen, en op de werkbank functioneerde het horloge zoals een Tourbillon dient te lopen. Echter toen het horloge om de pols ging, weigerde het horloge al na drie dagen zijn diensten. (En ja, het horloge is wel gewoon met de hand opgewonden in die tijd)

De spion heeft het horloge uit elkaar genomen, en zijn commentaar is niet mals:
De balansspeling is veels te groot, en ook andere onderdelen zijn beneden niveau. Zie bijvoorbeeld de veerton op het plaatje. De afwerking is alles behalve fraai. Geneva Strepen opbrengen is 1 ding, maar een heel uurwerk netjes afwerken is een ander. Het horloge is gedurende de drie dagen polstijd normaal gebruikt, met als grootste belasting het dichtslaan van een kofferbakklep van een auto.

Onze spion besluit door te stellen dat dit ook een product is waarvoor geldt dat men waar krijgt voor hetgeen men ervoor betaald. Dit product is absoluut niet te vergelijken met een Tourbillon van Lemania die pakweg 20.000 euro (inkoop) kost. (Dit chinese Tourbillon kostte 2500 USD INKOOP)

Tsja, het zal dus nog wel even duren voor de chinesen een echte bedreiging voor de zwitsers zullen gaan vormen.

gr,
Hans Mennink

En hoppa…gelijk even op Ebay de door mij gevolgde objecten verwijderd, voor mij voorlopig geen Tourbillon.

Maar, zie ik het nu goed, zitter er deukjes in die veerton?

het idee is niet verkeerd, dat wordt dus gewoon nog even afwachten totdat er mooiere modellen komen die wel betrouwbaar zijn :slight_smile:

De simpele reden waarom Chinezen nog geen Tourbillions kunnen maken? Ze beschikken domweg nog niet over de kennis en al helemaal niet de kennis om de onderdelen te produceren. Waarom wel high-end Hifi? Domweg omdat die kennis door de Westerse landen naar China is gebracht. Dat is al zo’n jaar of 10 geleden begonnen. En inderdaad op dat gebied presteren ze van een heel hoog niveau.
Echter de kennis voor de fabricage van minuscule horloge-onderdelen en vooral maatvoering, daar beschikken zij nog niet over. Ook dat komt. Waarom zou Zwitserland zijn kennis exporteren als wij nog steeds bereid zijn giga-prijzen te betalen voor hun producten?
Geduld is een schone zaak, nog ffff en ook China produceert de mooiste horloges en daar gaan wij van profiteren.

Wat mij al opviel was de afwerking en stand van de blauwe schroefjes aan de voorkant. Maar ik vind eigenlijk nog het opvallendst, dat ook hier weer de prijs een belangrijke inzet gaat worden. We denken allemaal nog steeds teveel dat als iets naar verhouding duurder is, dat het dan ook gegarandeerd beter is. Het blijven toch maar een relatief beperkt aantal merken die gewoonweg hun geld waard zijn (op dit moment). Dat een aantal van deze merken zichzelf nog een financieel duwtje richting de top willen geven is weer een andere zaak. Het gebeurd erg doorzichtig en ja … als mensen daarin meegaan lukt hun dat natuurlijk ook wel.

Maar wat de Chinezen betreft, handelsgeest kan hun zeker niet ontzegt worden. Wat goed is komt wel bovendrijven, eerst voor een redelijke prijs en als ‘we’ het waarderen dan krijgen ze vanzelf wel een plekje binnen de horlogewereld, waarom niet?

Groet, Ron