Van opa

Hallo allen,

Weet iemand iets te vertellen over bijgevoegde horloge? Ik weet dat hij van mijn opa is geweest.

Dank alvast.

7 likes

Goedemorgen Dorusdb,

Om iets te kunnen zeggen over jouw horloge kun je het beste een paar duidelijke plaatjes van het uurwerkje en de nummering op de deksels laten zien.
Er zijn zoveel verschillende merkloze horloges gemaakt dat bijna niemand iets kan zeggen adhv de foto’s die je hebt geplaatst.

3 likes

Wat een mooie wijzerplaat!

3 likes

Hi. Ik zie nergens een nummering staan. Zou dat aan de binnenkant van de achterkant moeten staan dan? Kan hem niet open maken denk ik.

Aan de achterkant zit een klepje. Die kun je openmaken.

1 like


Bij de pijl zit een soort uitsparing. Als je daar voorzichtig aan trekt gaat het klepje open.

1 like

Dank!!!

6 likes

Het nummer wat er staat is 15609

5 likes

Ik ben niet echt de aangewezen persoon om er veel over te kunnen zeggen, ik gaf de tip zodat er mensen die er meer vanaf weten evt. kunnen reageren.
Wat ik kan zeggen is, dat het een eenvoudig cilindergang uurwerkje betreft, het horloge stamt uit eind 19e eeuw en het 1e kwart van de vorige eeuw en is van zilver als ik het goed zie.
Het ziet er redelijk uit imho maar mist de minuten wijzer.
De emotionele waarde zal hoger zijn dan de geldelijke waarde ook al omdat er onnoemelijk veel van dit type zakhorloges worden aangeboden.
Zelf zou ik hem koesteren zoals hij is daar reparatie en een servicebeurt meer gaan kosten dan de waarde.

3 likes

Is het deksel goud of zilverkleurig? Volgens mij staat er ook K14 in? Het nummer dat u opnoemt is het nummer van de maker van het buitenste kastje. Vaak staat er ook nog een nummer op het uurwerk zelf.

2 likes

@koen Kun jij iets over dit horloge vertellen?

Heel gaaf hoe de Romeinse uurmarkeringen in de wijzerplaat zijn gekrast. Niet fijn voor de puristen, maar ik vind het een gaaf verhaal vertellen.

1 like

Of is dit de eerste meistersinger? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat wilde ik ook net zeggen :rofl::rofl:

Maar @Dorusdb mooi zakuurwerk dat Opa veel heeft gebruikt denk ik.

Ik zelf zou het uurwerk wat ouder willen dateren. Mijn gevoel is eind net voor of na de eeuwwisseling. En eerder er voor.

Ik zie een paar juweeltjes, opwinden lijkt met de kroon te kunnen, maar ook met een sleuteltje.

En de kast lijkt een goud merkje te hebben. Kan je die proberen beter op de foto te krijgen. Nummer 56 lijkt ook langer op de foto, en zal een serienummer zijn. Goudmerkje kan een herkomst wat verduidelijken.

2 likes

Ik ga er aankomende week nog eens goed induiken. Dank voor de reacties.

2 likes

Misschien even langs een horlogemaker of juwelier gaan. Die kan u er vast meer over vertellen. De emotionele waarde is het grootst, daar kan geen prijs tegenop.

Hi Hannah,

Er staat inderdaad k14. Wat betekent dit?

1 like

Hi Abel,

Het nummer aan de binnenkant van het kastje is 15609. Er staat ook K14. Verder kan ik op het uurwerk zelf niks vinden.

Hey Dorusdb

K14 is 14karaat goud dus.
Dat nummer is het serienummer, daar kunnen we verder niets mee. Deze oude uurwerken hebben vaak aan de voorkant een type nummer staan onder de wijzerplaat.

Er zullen waarschijnlijk nooit kunnen achterhalen wat de oorsprong van het horloge is geweest.

Wel dat het gewicht van de kast letterlijk goud waard is.

Dat is meteen ook op emotionele waarde na, de waarde van het horloge.

1 gram is 29 euro ongeveer zie ik net. Bij meer kan de prijs stijgen.

Stel hij weegt 35 gram goud dan heb je een kleine 1000 euro aan goud. Repareren is verloren geld. Een werkend horloge kost niet meer dan de goud prijs.

1 like

Dat zou betekenen van dat gemaakt is van echt goud. De waarde van het horloge is dan in ieder geval de waarde van het gewicht in goud waard.

1 like