Van riem naar bandje

Naar aanleiding van een opmerking van mooiklokjes in een thread over bandjes
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1605292,1605352#msg-1605352
ben ik ook maar eens aan de klus gegaan met het leer van een oude riem, een gaatjesmaker, naald en garen en een prikpen van de Intertoys :slight_smile:
Het resultaat kan zich absoluut niet meten met het prachtige werk
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1648072,1648072#msg-1648072
van Ko, maar ik vind het best geslaagd voor een eerste poging zonder naaimachine. Een aanrader voor iedereen die niets te doen heeft op vrijdag avond, terwijl vrouw lief kijkt naar X-factor :smiley:

En dan hierbij het resultaat:

Klus ze iedereen!

Je moet ergens beginnen, maar als dit het begin is denk ik dat je ver zal komen :wink: Ik vind het er best netjes uit zien! Mooie band geworden, gefeliciteerd.

Indrukwekkend resultaat!

Een riem van 115cm is voor een flinke buik :wink:

Het is een mooi bandje geworden, zeker met eigen huisvlijt leuk om te dragen.

jantje.vlaam Schreef:

Een riem van 115cm is voor een flinke buik :wink:

Dat was ook mijn gedachte, daar kun je nog even mee vooruit…(:smiley:

Ach, dat was 6 jaar en 16 kilo geleden :smiley:

Helemaal niet slecht voor een eerste band.
Mijn eerste bandjes waren ook niet in 1 keer perfect.
Gewoon doorgaan, oefenen, verbeteren en je zult het resultaat steeds mooier zien worden.

Succes, Ko

Heee, dat is best cool geworden. Heb binnenkort toch vakantie, kan ik zelf ook aan de slag gaan :slight_smile:

Echt een mooi vintage bandje geworden.
Je hebt wel eer van je vrijdagavondklus.

Mooi man!

Heel mooie structuur van leer, nu een vintage scoren om de band aan te gespen. :wink:

Gr. Glenn

Cool! (Voor een eerste poging helemaal niet verkeer ;))

Netjes gedaan hoor, doe ik je niet na!
Of zou ik van mijn Audi R8 een stalen band proberen te maken ?
:slight_smile:

Prachtig bandje! Limited edition ook nog.
Twee dingen.

1. Eén gaatje had de exclusiviteit verhoogd.
  2. In de lijst van benodigdheden ontbreekt het gepsje.
    En trek je niks van iedereen aan; een splinternieuwe Blancpain L-Evolution-R past er ook heel goed bij.

Leuk gedaan (tu)

Chapeau!

Compliment voor je durf en zeker voor het resultaat.
Pas maar op dat je dit niet te leuk gaat vinden.

Zo ga je van X-Factor naar WOW-Factor!

WilSeiko Schreef:

Netjes gedaan hoor, doe ik je niet na!
Of zou ik van mijn Audi R8 een stalen band
proberen te maken ?
:slight_smile:

Doen (tu) (en foto’tje graag :+ )

Mooi resultaat, zeker voor de eerste keer.

Ik heb ook interesse om zelf met banden aan de gang te gaan, maar waar vind je de gereedschappen? De gaatjesmaker, is dat zo’n tang die je ook gebruikt voor extra gaten in een broekriem, of zijn deze gaatjes kleiner dan op een tang zitten, of gebruik je ponsjes waar je met een hamer op slaat?
En welk gereedschap gebruik je om de garen door het leer te krijgen. Prik je eerst gaten of ga je direct met een zeilmakersnaald o.i.d. door het leer?
Gebruik je ook lijm?
Heb je het leer geknipt of gesneden?

Voor deze poging heb ik het leer met een breekmesje op maat gesneden. De dubbel te vouwen uiteinden heb ik van dik naar dun gesneden met een visfileermes en vervolgens met bisonkit gelijmd. Voor het stikken heb ik met een prikpen het leer voorgeprikt en vervolgens met een normale dikke naald met de hand gestikt. Een zeilnaald zou handig geweest zijn. De gaatjes zijn met de kleinste stand van een gatentang gemaakt. Zoals je ziet, allemaal lekker amateuristisch gespriegel zonder speciale gereedschappen :slight_smile: