Van ruilen komt huilen, zei mijn moeder altijd

Afgelopen week heb ik mijn Tag Heuer geruild voor een Omega Speedmaster re-issue.
Tevens heb ik bijbetaald.

Na een dag bleek dat mijn horloge vier minuten voorliep. Niet leuk. Naar Wesselink in Alkmaar geweest, die mijn horloge opnieuw afregelde. nu verloor mijn horloge helaas 1 minuut per dag. Weer terug naar Wesselink. Deze vertelde mij dat het verschil afwijking tussen de verschillende posities wel erg groot was, door een probleem met het zwaartepunt van het horloge. Deze verschilde wel meer dan dertig seconde, afhankelijk van de positie van het horloge. Kroon omlaag, of horloge liggend.

Dit deelde ik mijn tegenpartij mee, die mij het volgende antwoordt:

Beste Marijn,

Ik heb contact gehad met Simon Vreeker over de Omega.
Hij heeft het horloge inderdaad afgeregeld en meld mij dat het horloge in prima conditie is en geen uitgebreide service behoeft.
Er zit een kleine afwijking in het zwaartepunt en meld mij dat driekwart van de mechanische handopwinders dit wel heeft.
Niets om je zorgen over te maken en is niet ernstig. Het kan zijn dat in een bepaalde hoek de afwijking iets meer is dan in een andere hoek maar met normaal dragen niet meer dan normaal dat er een kleine afwijking is. Dit is gebruikelijk bij een mechanisch uurwerk.
Als je de balans zou vervangen zei hij, is dit ook geen garantie dat het verholpen is.
Het horloge is in prima staat en zelfs een splinternieuw exemplaar kan een kleine afwijking in het zwaartepunt van de balans hebben. Het is dus absoluut geen horloge met een ernstig gebrek dat niet te verkopen is.
De basisafwijking van een nieuw exemplaar mag -10 tot +5 sec per dag hebben.
Het horloge is 8 jaar oud en voor zijn leeftijd in top conditie en was scherp geprijsd als je andere Broad Arrows zoekt die te koop staan.
Omdat je nu 2 keer naar Wesselink bent geweest wil ik graag enigszins tegemoet komen om je € 100,- retour te geven.
Denk dat dit een meer dan reeele geste is.

Hoe kan mijn horloge dan op dit moment dan 14 seconde afwijken, terwijl ik hem om 11 uur vanochtend gelijk heb gezet?

Ik vind persoonlijk de afwijking niet erg, maar ik beschouw het horloge als onverkoopbaar omdat hij wel degelijk een gebrek vertoont.

Van ruilen komt huilen inderdaad.

edit; in mijn frustratie en boosheid dit topic te snel geplaatst. Een oplossing is gevonden.

Is het horloge geruild op het/een forum?

Zo ja, als een van de twee partijen niet tevreden is, dan zou je de ruil toch ongedaan kunnen maken.

Marco-T Schreef:

Is het horloge geruild op het/een forum?

Zo ja, als een van de twee partijen niet tevreden
is, dan zou je de ruil toch ongedaan kunnen maken.

Daar zijn we mee bezig. Maar er zijn complicaties.
Ik heb krassen gemaakt door het horloge te openen, servicepapieren zijn opgestuurd, maar zoek in de post (verouderd visitekaartje gekregen). We zijn nog bezig.

Oplossing gevonden. Maar toch, ruilen doe ik nooit meer.

Ach, wat is nou het verschil tussen ruilen en kopen. Je betaalt alleen met je horloge ipv geld (-> ruilmiddel). Dus eigenlijk zeg je dat je nooit meer horloges koopt!?

Anyway, ik hoop dat het een positieve oplossing heeft gekregen.

Albranius Schreef:

Ach, wat is nou het verschil tussen ruilen en
kopen. Je betaalt alleen met je horloge ipv geld
(-> ruilmiddel). Dus eigenlijk zeg je dat je nooit
meer horloges koopt!?

Anyway, ik hoop dat het een positieve oplossing
heeft gekregen.

Ik was erg teleurgesteld gisteren, vandaar mijn reactie. Je hebt gelijk natuurlijk. De gevonden oplossing is voor beiden naar tevredenheid denk ik.

Heb met een caliber 321 ook eens van die rare afwijkingen bij de hand gehad.
Bleek een braampje op de kop van de balansas te zitten.
Balansas vervangen en loopt nu weer dik binnen de chronometerwaarden.

Detail: ook mijn verkoper kwam met rare verhalen…

Ik vrees dat ik wat primair kan reageren soms.
Ik heb in mijn eerste reactie mijn tegenpartij onheus bejegend, en ik heb dit dus weggehaald.

Mijn excuses voor het aangedane leed.