Beste forumleden,
Als newbee weet ik niet helemaal of ik in deze discussiegroep goed zit, maar dan hoor ik het wel. Sinds mijn mondaine verstzakhorloge (quartz) grondig naar de vogeltjes is, heb ik alleen nog mijn earowatch neuchatel vestzak horloge over. Een mooi horloge met gelijkmatige gang, dat ik op het zwarte pak draag.
Maar niet voor de hele dag in een stoffige broekzak. Dus daarvoor moet ik aan het polshorloge. Heb al hier en daar wat zitten schuimen in de prijsklasse tot zo’n 300E. Ik vond om te zien die serie van van Speyk wel mooi. Het zijn automaten met een aziatisch SPS01 of SPS19 uurwerk er in. Is dat bagger, of kan ik daar lang plezier van hebben als ie zijn natje en droogje krijgt. Het uurwerk schijnt ook in sommige klokjes van Cartier te zitten. Over smaken mbt tot het uiterlijk valt te twisten. Ik wil graag jullie mening over de kwaliteit van het uurwerk.
Groet, Wytze.
Buiten de naam is hier natuurlijk niets Nederlands aan. Gewoon weer wat noemen een plakmerk met een zeeeer eenvoudig uurwerk. Wil je dit soort bedragen uitgeven aan een horloge, kies dan een Seiko of een Citizen, dan heb je tenminste een horloge dat zich bewezen heeft en niet een die meelift op een leuke naam.
bijlbal Schreef:
Het uurwerk schijnt ook in sommige klokjes
van Cartier te zitten.
Dan neem ik aan dat je het over replica Cartiers hebt?
Ja ,dank je. Ben inderdaad nieuw. Ik vind mechanische horlogs gewoon mooi qua loop en uitstraling. Ik heb zelf al zoveel hobby’s dat van sleutelen niet veel zal komen. Maar ik vind het wel leuk om de mechaniek te bestuderen.
Ja, dat begrijp ik nu ook. Ik vind, of zoek ik niet goed, daar niet die modellen tussen met klassieke uitstraling. Dat vind ik bij die van Speyks wel mooi. Maar met een waardeloos uurwerk heb je daar inderdaad niets aan. Ingesoll heeft ook wel wat klassiekere klokjes ertussen.
Die horloges van Vostok, doen me een beetje denken aan de ussr-tijd. Ik ben er toen ook geweest. Dat heeft ook wel wat voor mij, een soort emotie. Of zijn die automaatuurwerken net zo bagger als toen.Deze vind ik mooi: Gaz 14 2426-5603061 met een 2426 kaliber. Maar dat getal zegt mij (nog) niets.
Hallo en welkom Bijlbal,
Russische horloges zijn leuk. De meesten hier hebben (goede) ervaringen met het Vostok 2416b kaliber, zoals in b.v. de Amphibia . Maar als ik het goed begrijp zoek je een net horloge met een goed uurwerk? Ik heb nog een suggestie, waar op dit forum nog niet veel over geschreven is. UHR:
http://www.uhr.info/de/Dreizeiger-Uhren-von-UHR
We weten nog niets over de afwerking, wel zit er een echt Zwitsers uurwerk in.
Succes.
Tico,
Ja! Dat is wel het soort wat ik zocht. Ik zag dat er een eta 2824-2 uurwerk inzat. Dat ben ik ook tegen gekomen bij horloges die verboven mijn budget gingen zoals de kadloo occean sport. Ik kijk nog rustig rond, maar dit zijn zeker hele goede kandidaten. Dank voor de tip!
Groet, Wytze
Als het eentje is van dit merk dan wordt het de uhr-251 met een 8242-BV uurwerk. Weet je waar die toevoeging “BV” op duidt?
Vr. groet,
Wytze
BV zal betrekking hebben op de opgewerkte onrust (balans), maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Succes!
Ticoh,
Jij weet er echt veel van, zeg! Ik ben nu ook bij andere merken aan het kijken. Maar die Uhr vind ik qua model nog steeds mooi. Weet jij waar ik gemakkelijk uit kan vinden wat de kwaliteit van een bepaald kaliber is. Ieder merk heeft wel tig soorten kalibers. Is er ergens een site waar ik dat kan interpreren? .
Groet,
Wytze. Die rare gebruikersnaam komt uit mijn email adres. Omdat mijn collega, een achterneef, exact dezelfde voor en achternaam heeft, moest ik me onderscheiden. Vandaar.
bijlbal Schreef:
Ticoh,
Jij weet er echt veel van, zeg! Ik ben nu ook bij
andere merken aan het kijken. Maar die Uhr vind ik
qua model nog steeds mooi. Weet jij waar ik
gemakkelijk uit kan vinden wat de kwaliteit van
een bepaald kaliber is. Ieder merk heeft wel tig
soorten kalibers. Is er ergens een site waar ik
dat kan interpreren? .
Groet,
Wytze. Die rare gebruikersnaam komt uit mijn email
adres. Omdat mijn collega, een achterneef, exact
dezelfde voor en achternaam heeft, moest ik me
onderscheiden. Vandaar.
In de eerste instantie zag ik een “L” over het hoofd. En ik zie mezelf niet als een expert, maar als je google gebruikt, en ETA 2824 WIKI ingeeft dan vindt je een hoop informatie. Dan wordt er gesmeten met termen als: workhorse, reliable enz. enz. Voor Zwitserse begrippen niet bijzonder hoogstaand, maar wel gewoon goed. Zo goed zelfs dat dergelijke uurwerken door b.v. Breitling worden gebruikt.
Tja, jij bent niet de eerste die daar “last” van heeft, maar ach dat valt buiten dit forum. Ik ga nu eerst maar eens een paar uurtjes het internet afschuimen, vergelijken en opzoeken. En dat is best leuk werk want je leert steeds meer van. EN voor de rest: niet te bescheiden zou ik zeggen, je hebt me flink op weg geholpen.
Groet, Wytze.
De BV staat voor Balancier Visible. Ondanks dat de type-aanduiding 2824-2 ETA is, is de fabrikant Soprod. Niet dat dat zoveel uitmaakt.
http://www.mhvj.ch/soprod/index_htm_files/2%20Calibres%20courants_2010.pdf
Dank je voor de tips. Op deze site zag ik o.a. dit horloge. Het mooie van die klokjes die ze daar maken is dat ze iets minder hoog zijn qua kast. Het heeft veel weg van de eerder genoemde UHR-horloges. Maar 't lijkt me toch een andere firma toe. En ook zij verwerken die ETA uurwerken. Wat vinden jullie hiervan/
http://rotor-uhren.de/portfolio-item/rotor-uhr-automatikuhr-modell-sportschwimmer-№-1-3r37/
bijlbal Schreef:
Dank je voor de tips. Op deze site zag ik o.a. dit
horloge. Het mooie van die klokjes die ze daar
maken is dat ze iets minder hoog zijn qua kast.
Het heeft veel weg van de eerder genoemde
UHR-horloges. Maar 't lijkt me toch een andere
firma toe. En ook zij verwerken die ETA uurwerken.
Wat vinden jullie hiervan/
http://rotor-uhren.de/portfolio-item/rotor-uhr-aut
omatikuhr-modell-sportschwimmer-%E2%84%96-1-3r37/
De ETA 2824 uurwerkjes zijn goeie werkpaardjes, hoe de rest is heb ik geen ervaring mee.
Vrienden,
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ben nu wel heel dicht genaderd tot een beslissing. Ik stel voor dit draadje te stoppen, omdat het allang niet meer over van Speyk horloges gaat. De beslissing zal vallen in het nieuwe draadje dat ik startte over ROTOR-UHR horloges. Daar heb ik ook nog wat goede adviezen gekregen. Het ei moet nog gelegd worden, maar als het uit de dop is komt er zeker een serietje foto’s op het forum. Houd het draadje Rotor-Uhr horloges van mij maar in de gaten. De komende weeken. Alle advisuers in dit draadje BEDANKT!
bijlbal Schreef:
Vrienden,
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ben nu wel
heel dicht genaderd tot een beslissing. Ik stel
voor dit draadje te stoppen, omdat het allang niet
meer over van Speyk horloges gaat. De beslissing
zal vallen in het nieuwe draadje dat ik startte
over ROTOR-UHR horloges. Daar heb ik ook nog wat
goede adviezen gekregen. Het ei moet nog gelegd
worden, maar als het uit de dop is komt er zeker
een serietje foto’s op het forum. Houd het draadje
Rotor-Uhr horloges van mij maar in de gaten. De
komende weeken. Alle advisuers in dit draadje
BEDANKT!
Graag gedaan. Enneh, als je nog steeds interesse hebt in zakhorloges, in 't vintage gedeelte van 't forum komen ze ook wel eens ter sprake. In dit gedeelte een stuk minder ivm de leeftijd.
Ik hou je andere post in de gaten. Ben benieuwd wat het straks is geworden.