Een tijdje geleden, in het ‘Vintage Incoming’ draadje heb ik deze Seneca al aangekondigd.
Besteld bij een aanbieder uit Duitsland waar ik al eens eerder naar tevredenheid een Art Deco style vintage horloge gekocht had.
(foto van de verkoper)
Ruim een week geleden arriveerde het ding. Het zag er uit zoals ik hoopte en voldeed keurig aan de beschrijving:
Hier een eigen foto:
Alleen, het wel met het merk SENECA, maar niet met een caliber nummer gemerkte motortje blijkt geen SA (Schild), zoals verkoper suggereerde, maar een FHF 70.
FHF staat voor Fabrique d’Horologerie de Fontainemelon.
Volgens de RANFFT database zou het kaliber een 17 steens uurwerk uit ca. 1950 moeten zijn.
Het uurwerkje dat mijn recent verworven Seneca laat zien is duidelijk het zelfde ontwerp, maar heeft echter slechts 7 ‘juwels’
Mogelijk gaat het hier dus om een eerder geproduceerd exemplaar uit de jaren '40, zoals de verkoper al vermeldde. De wijze Herr Doctor aus Deutschland weet ook niet alles.
Jaren '40 sluit dan wat mij betreft mooi aan bij het nogal eigenwijze art deco design van het kastje, dat eerder aan de jaren '30 dan aan de periode na WW II doet denken.
Het wijzerplaatje in het als een ‘schoenpoetsdoosje’ gebouwde horloge is ook helemaal in jaren '30 stijl met de ‘railroad’ kadertjes en de gelumede (ik vermoed Radium) cijfertjes. Het radium heeft de omgeving van de cijfers op de wijzerplaat helaas flink aangetast, maar gezien de niet zo prettige eigenschappen van dat materiaal blijf ik daar lekker van af en zie het als een teken van de tand des tijds. Noem het maar ‘patina’.
Ondanks dat de verkoper aangaf dat er misschien wel een service nodig zou zijn loopt het klokje, dat nu al een week op een standaardje op mijn bureau staat, uitstekend en zelfs behoorlijk op tijd (minder dan - 2 min per dag).
Ik zal het niet veel dragen. Het is officieel een herenhorloge, maar met zijn 27 x 37 mm voor de huidige tijd en mode best wel klein. Zodra mijn dochter belangstelling toont en het echt wil gaan dragen zal ik het een beurt laten geven. En anders blijft hij (of zij? genderfluid is tegenwoordig ook een volstrekt aanvaarde optie) gewoon bij de andere oude klokjes in de vitrine of een van de theedozen wonen.
Nog even over het merk en de herkomst: Het merk Seneca kende ik niet maar Mikrolisk gaf daarover gelukkig wel uitkomst:
Er is zo te zien een relatie naar een Amerikaanse tak. Dat verbaast me niets, want dat dit mogelijk een uit de VS afkomstig horloge is wordt waarschijnlijk door twee dingen: ten eerste is de vormgeving helemaal USA 1940’s, zie ook de Amerikaanse Bulova’s en Elgins uit die tijd en ten tweede door een technisch detail: Op het voorbeeld van het uurwerk van de Ranfft site is het uurwerk gesigneerd met “Waltham Watch Co.” en Waltham is/was toch ook vooral een Amerikaanse firma. DIt uurwerk was kennelijk populair voor horloges die voor de Amerikaanse markt werden geproduceerd.
Op de site 17juwels.info vond ik nog een ander voorbeeld van het FHF 70 kaliber van duidelijk latere datum, 15 steens èn met een Incabloc op de balans as. 2 stenen minder, kijk naar de as van het centrum rad!
[17jewels.info: FHF 70]
En dan is er ook nog een eerdere post van mij over een ander, ook recentelijk door mij verworven horloge (zie hier onder):
Daar laat ik een jaren '50 Finse Leopard zien, die ook wordt aangedreven door een geheel niet gesigneerde FHF 70. In detail toch weer anders, o.a. door het met een deksteen afgesloten ankerrad. (wat overigens bij dit exemplaar ontbreekt, waarop @wbcoupe mij fijntjes attendeerde… )
Die ziet er dus zó uit:
Er bestaan dus kennelijk nogal wat varianten van dit uurwerk.
Hierboven nog even een prentje en dan, om af te sluiten: Vintage horloges zijn boeiend. Het is niet alleen dat ik ze vaak mooi vind, daarom verzamel ik ze, maar ze plaatsen je ook nogal eens voor verrassingen: de tijd waarin ze gemaakt zijn blijkt soms behoorlijk te verschillen van wat de documentatie aangeeft, er zit een hele wereld achter de merken die er op en er in staan en de variatie, zowel in design en techniek is eindeloos. Niet alleen het prutsen (voor zover ik dat kan) aan die oude klokjes is leuk maar daarnaast is er het uitzoeken en researchen van de achtergronden en eigenschappen van een aanwinst in mijn collectie, Dat zijn de meest essentiële zaken die deze hobby voor mij zo boeiend maken.
En voor wat betreft het verzamel aspect: als er meer dan twee van zijn kun je ze sparen!
Ik hoop dat ik de HF vrienden niet heb verveeld met mijn geneuzel over kleine technische details en dat jullie er plezier in hebben gehad om deze bijdrage te lezen en bekijken.
Tot later maar weer,
Lex