Vanaf wanneer papieren bij Omega's?

Ik kreeg net een laag bod op mijn jaren 50 klokje met het verhaal dat er niet meer kon worden gegeven ivm het ontbreken van doos en papieren.

:joy:

Maar goed, mijn vroegste Omega papieren (gedrukt boekje en met de hand beschreven door de juwelier) is van 1972.

Wie weet wanneer er “papieren” en tags bij de horloges kwamen? Jaren 50 was volgens mij een rekening de standaard.

Gr. Roel

:joy:

het moet toch niet gekker worden…

1 like

Maar ik ben benieuwd naar de vroegste “papieren”, ook van andere merken.

Gr. Roel

Zo gek is dat toch niet? Nu weet ik niet of in de vintage wereld daar minder waarde aan wordt gehecht (ik snap dat de modellen tientallen jaren oud zijn), maar een doos en/of tenminste papieren zijn tóch wel waardebepalend lijkt me?

Ik denk wel dat de kans nogal klein is om bij het hele ouwe spul nog papieren te vinden. Het is al een wonder als een doosje het overleefd. Ik vind het nogal ver gaan om laag te bieden omdat er geen papieren bij zitten bij een heel oud horloge, als de meeste al geen papieren meer hebben. Heel hoog bieden als ze er wél bij zitten is een ander verhaal natuurlijk.

Natuurlijk heeft het invloed. Maar doos en papieren bij dit soort horloges zijn eerder een uitzondering dan regel. Ik vind het in ieder geval vreemd om dit als argument aan te voeren om te low ballen, doos en papieren zijn meer iets dat extra waarde toevoegt in plaats van dat het ontbreken van doos en papieren een vermindering van prijs betekent.

Edit: Ik zie nu dat @MartijnV me voor was :blush:

2 likes

Hmm, snap jullie beiden punten.
Tnx voor de toelichting.

Gewoon een kartonnendoos en stapel reclamefolders erbij doen.

5 likes

Ik heb nog nooit Omega papieren gezien uit de jaren 50.

En natuurlijk is in algemene zin een volle set waardevoller als kaal, voor de verzamelaar.

Gr. Roel

Hier papieren uit 1959:

Helaas heb ik het horloge er niet bij.

10 likes

15xxxx nummer dus het horloge zou ergens 1956 de fabriek hebben verlaten.

Handgeschreven blijft overigens altijd… handgeschreven :wink:

Gr. Roel

Hahaha, daar heb je idd gelijk in.

Deze papieren zaten onderin een doosje wat ik ooit bij een oude Speedmaster kreeg. De verkoper van dat horloge had het doosje op ebay gekocht omdat hij het leuk vond passen bij de Omega.

Zowel de Omega als het doosje heb ik inmiddels niet meer overigens.

Ik vind het nogal goedkoop; 99% van de oude Omega’s worden op veilingen zonder doosje en papieren aangeboden.
Begrijp best dat het meerwaarde (KAN) hebben als ze aanwezig zijn maar dat is in praktijk zeer zeer zeer (3x woordwaarde) het geval!

Groeten Jeroen.

Standaard onderhandelingstechniek, de prijs omlaag praten onder de noemer van incompleetheid.

Irritant; Ja
Effectief; Ja

Zijn het geen twee manieren om hetzelfde te zeggen :thinking:

Bij nieuwe horloges werkt de afwezigheid van b n p waardeverlagend.

Bij vintage niet verlagend. Louter verhogend indien aanwezig.

Dus “met” is in beide gevallen meer en “zonder” in beide gevallen minder waard.
Wat ik al dacht, precies hetzelfde dus :smile::+1:

Neen.

Bij nieuwe horloges is aanwezigheid van BnP de standaard. En dus is de afwezigheid louter waardeverlagend. Aanwezigheid is niet verhogend tov de standaard aangezien de aanwezigheid verwacht wordt en in de prijs is in gecalculeerd.
Bij vintage is de afwezigheid van BnP de standaard en dus is de aanwezigheid waardeverhogend.Maar is de afwezigheid niet waardeverlagend, immers is dit de standaard, zie supra.

2 likes

Jawel !!!
Hoe je het ook uit legt, fullset is altijd meer waard dan alleen een horloge.
En of het argument dat de bieder gaf “het ontbreken van papieren en doos” valide is, ligt niet aan vintage of modern maar aan de vraagprijs van de aanbieder.

net alsof papieren je een complete garantie bieden dat het uurwerk nog volledig origineel is. Ook fake worden tegenwoordig aangeboden met doos en papieren, zelfs pasjes. Je bent er vet mee!!