Vanop... de Rommelmarkt

Beste Horlogevrienden,

Omdat ik merk dat er op dit forum ook belangstelling is voor oude, dikwijls onderkomen horloges en het restaureren ervan, dacht ik om hier nog wat voorbeelden van dergelijke werkjes te tonen.

Allen hebben ze één kenmerk gemeen: gevonden op een vlooienmarkt en gewoon niet om aan te zien.
Sommige waren echt stuk, anderen leefden maar amper…

Ze zijn dus allemaal opgemaakt omdat ik het gewoonweg ontzettend plezierig vind om oude, “dode” horloges terug tot leven te brengen.

Hieronder een paar voorbeelden (helaas enkel “na” de schoonheidskuur, want ze dateren al van enkele jaren geleden en toen had ik geen digitaal fototoestel om hun originele staat, laat staan de verschillende stadia van “herstel” te tonen. Laat maar weten of dit voor het forum interessant is of niet…

Veel kijkplezier ! :slight_smile:

En een ding hebben ze allemaal nog gemeen: ze leven stuk voor stuk gelukkig, zelfs al zijn ze van heel nederige komaf :wink:

Met Heel Vriendelijke Groeten,

Morse.

Mooi hoor! Die Omega, is dat een 28.10 RA? Pakweg 1947 -1950? Bumperautomaat?

hans

Inderdaad Hans, jij bent blijkbaar een echte Omega kenner !!!

Vriendelijke Groeten,

Morse

Echt…fantasties gewoon…Ik wil dit ook! ik wil het, ik wil het, ik wil het! Ik moet me dat gewoon eigenmaken…dat zoeken en dat opknapen. Maar rustig aan beginnen…eerst maar met zoeken. Maar bedankt voor de inspiratie Morse!

“” Hartstikke “” … ( Ik vind dit eigenlijk een lelijk woord maar ik weet even geen beter !!! ) …mooi !!!
Ik heb ook zo’n paar stumpertjes liggen maar de moed en de tijd ( en de ““know-how”” ) ontbreken nog…
Hartelijke groet ,
Peter Peters

Ben sprakeloos …
Ik kan me tevens de énorme voldoening voorstellen na elke opknapbeurt.
De horloges zijn stuk vor stuk 10x zoveel meer waard…maar wellicht als (eigen) verzamelobject: onbetaalbaar ! (tu)
Respect !

Nou dat gaat wat ver, maar als je je met zoektochten grotendeels beperkt tot dit merk dan is het te overzien. Hierbij de laatste aanwinst die echter door mijn vrouw is geclaimd…Cal 28.10 RA, bumperautomaat…

En wat verstaan we onder “bumperautomaat” ? ( vraagt deze dummy )

Marc-B1 Schreef:

En wat verstaan we onder “bumperautomaat” ? (
vraagt deze dummy )

Foei, Marc, Googel eerst alvoren zulke domme vragen te stellen: :smiley:

Het caliber 353 is een bumper-automaat (ook wel hamer-automaat genoemd).Dit is de voorloper van de automaat met volledig ronddraaiende rotor. De bumper-automaat heeft een gewichtsmassa die geen volledige rondjes draait. De massa zit vanuit het midden vast, en maakt bewegingen heen en weer, waarbij de massa steeds wordt opgevangen door veertjes. De lengte waarover de massa zich beweegt is ongeveer 4/5 van een hele cirkel.

Met dank aan Hans Mennink :wink:

Prachtig ! en in heel mooie staat blijkbaar. :slight_smile:

De mijne had dezelfde kast trouwens, maar de armbandbevestigingen waren aan een kant allebei afgebroken (ik heb m’ toen trouwens gekocht voor omgerekend 10 Euro)
Vandaar het nieuwe (niet-Omega) kastje.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

Als je de zoekfunctie hier gebruikt dan zul je er het nodige over aantreffen. Enne, het is Mennink, de guru der Omega’ s :slight_smile:

Foto’s van prachtige horloges zijn er nooit genoeg! En om te bedneen dat ze eens in erbarmelijke staat waren… Chapeau!

Ja, wat een geweldige collectie! (tu) Fantastisch om te zien!

waar is die rommelmarkt,ik kom deze merken nooit tegen,top hoor en super netjes

Mijn beste,

‘Morse’ het is werkelijk een ‘meesterhand’ welke zich hier heeft ontfermd over het weer tot leven wekken van al wat al tot sterven gedoemd was.
Ik heb geprobeerd te achterhalen wat “het geheim” zou kunnen zijn, op welke wijze je al dit moois tot ‘levens -geluk’ hebt kunnen wekken. Doch ik ben niet verder gekomen dan onderstaand citaat:

‘het geheim van een gelukkig (horloge) leven is dat je moet weten wanneer je moet stoppen, en dan nét even verder gaan’ :wink:

Was getekend,
John Thaw, alias ‘Morse’

Orologio Signaturis Temporis

Ja, wat een geweldige collectie!
Fantastisch om te zien inderdaad, dat zijn mooie klokjes.

Fantastisch… Bedankt voor het posten van de foto’s. Er zitten een paar hele mooie tussen ! De “Vilong” (?!?) is mijn favoriet.

Groet
Mark

Prachtig, zowel qua vinden als qua repareren, als ik eens op een rommelmarkt kijk zie ik alleen maar quartzen en van repareren kan ik nog helemaal niks… petje af dus !

Prachtige horloges, zijn interessante modellen bij.