Mijn Vanceur Royal Sport loopt spontaan veel te snel.
Dat dit gebeurt is nu de 6e keer in de kleine zes jaar dat ik het horloge heb. De afwijking op dit moment is al meer dan 10 minuten in 4 uur. Het gebeurt ineens.
Gisteren liep het horloge nog keurig op tijd. Vanochtend schrok ik me rot en dacht dat ik te laat was toen ik mijn horloge omdeed. Tijdens de nacht was het horloge een half uur voor gaan lopen.
Het gebruik van het horloge is niet intensief. Ik draag het horloge afwisselend met mijn andere horloges. Gemiddeld een week per zes weken. 's-nachts ligt het horloge op het nachtkastje.
Nu ga ik zeker weer terug naar de juwelier, maar hij ziet me al weer aankomen. De laatste keer is een klein half jaar geleden. Alle voorgaande reparaties zijn onder coulance uitgevoerd omdat hij het ook niet acceptabel vind dit soort afwijkingen. Het uurwerk is ook al twee of drie keer vervangen (Valjoux 7750)
Het horloge is nu zoals ik al schreef bijna 6 jaar oud, en de coulance zal een keer ophouden. Maar minimaal een keer per jaar met een defekt horloge terug kan ook niet de bedoeling zijn
Ik kan zelf geen reden verzinnen waardoor dit komt of hoe ik dit kan voorkomen. Zeker omdat mijn andere horloges allemaal probleemloos lopen, waarvan een Maurice Lacroix waar ook een Valjoux 7750 in zit.
Komt dit jullie bekend voor of hebben jullie info voor mij.
Is de spiraal misschien gemagnetiseerd? Kom je veel in contact met sterke magneetvelden? Een beetje horlogemaker zou dit trouwens checken voordat hij een heel binnenwerk vervangt.
Vervangen van het uurwerk, en vooral tot twee keer toe, is een domme wanhoopsmaatregel, uitgevoerd door een “horlogemaker” die zich er makkelijk van af wil maken. Een verklaring voor je probleem hen ik vanaf hier helaas ook niet. Klinkt als, inderdaad, magnetisme; of de spiraal die achter de pitonhouder schiet - maar daarvoor moet je er echt hard mee tegen een deurpost lopen o.i.d.
Hetgeen soms eens voorkomt bij de 7750 is dat de spiraal nogal dicht tegen de pitonhouder komt, ik center dan altijd de spiraal zodat er meer afstand is.
Zo direct kan ik ook geen verklaring geven voor dit probleem zonder het uurwerk te zien .
Zomaar het uurwerk vervangen (al 2 maal) is geen optie , getuigd van onkunde.
hard gestoten heb ik het horloge niet. De juwelier gaf nu aan dat het aan de balansas ligt. Het zegt mij niets. Maar is vanochtend wederom retour importeur gegaan.
Vandaag gebeld door de juwelier. Oorzaak was dat het horloge zeer zwaar gemagnetiseerd was. Waarschijnlijk was dit de vorige keren dus ook het geval. Hij vroeg me ook of ik enig idee had waar dit door kwam.
Ik heb zitten denken, maar ik kan niets verzinnen. Overdag heb ik hem de hele dag om mijn arm en werk op kantoor en doe hem pas weer af als ik naar bed ga. 's-nachts ligt hij zoals ik al eerder schreef op het nachtkastje, naast de wekkerradio. Kan een wekkerradio dit veroorzaken?
Wat ik dus ook niet kan verklaren is dat ik het alleen met dit horloge heb en niet met mijn andere automaten. Het gebruik van de horloges is bij allemaal hetzelfde. 's-ochtends om, 's-avonds af en op het nachtkastje.
Wie heeft er nog tips om dit in de toekomst te voorkomen.
Is het trouwens ook mogelijk om je horloge zelf te de-magnetiseren?
Een wekkerradio heeft een luidspreker die weer een sterke magneet in zich herbergt. Het is dus mogelijk. Gezien het feit dat het niet met je andere horloges is gebeurd zou ik zeggen dat het hier niet door is veroorzaakt. Tegenwoordig lopen we allemaal door poortjes en gebruiken we magneetpasjes. Er kan van alles gebeurt zijn. Sommige winkeliers hebben een sterke magneet op de toonbank om de anti diefstal beveiliging uit te schakelen van hun artikelen. Wanneer je daar je polshorloge boven houdt gaat het ook niet helemaal goed.
het kan uiteraard wel met het ene horloge gebeuren en het andere niet. Ligt geheel aan de materialen van de kast. Ook ishet mogelijk om zelf je horloge te de-magnetiseren, alleen moet je daarna wel de spiraal weel stellen. ( hard laten vallen) Dit laatste is uiteraard een grapje.