Vanwaar die wijsheid

Dit forum lezend, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een aantal leden een meer dan geringe kennis over diverse horloges bezit. Aangezien ik mijn kennis een beetje op wil trekken, heb ik het web eens afgestruind om te kijken of er in den lande cursussen gegeven worden, die een nitwit zoals ik in ieder geval “op vlieghoogte” kunnen brengen. Ik kom dan uit in Schoonhoven waar een basis- en vervolgcursus voor mechanische horloges worden gegeven. Er van uit gaand dat jullie niet allemaal autodidact zijn en misschien stiekum ook wel eens een bijspijkersessie hebben doorgeworsteld, hierbij de volgende vragen;

  • Heeft er iemand ervaring met de cursussen in Schoonhoven?
  • Wat kun je ermee als je deze gevolgd hebt?
  • Hoe is de prijs/ kwaliteitverhouding?
  • Zijn er alternatieven?

Hoor graag van jullie.

Met zeer vriendelijke groet,
Theo

Ik weet niet zoveel van horloges en ook op technisch gebied ben ik nog een beginner.
Anderhalf jaar geleden heb ik de best wel prijzige cursus in Schoonhoven gedaan en dat heeft mij wel op de goede weg geholpen.
Na de cussus heb ik een aantal oude horloges gekocht en ben ik gaan oefenen o.a. goedkope russen en horloges met defecten. Er zijn er ook veel gesneuveld, maar dat was ingecalculeerd en geldt voor mij als lesgeld.
Dank zij de cursus ben ik in staat de meeste kleine mankementen zelf en snel op te lossen. Eenvoudige uurwerken kan ik zelf een onderhousdsbeurt geven en dat doe ik nu ook regelmatig.
Het belangrijkste vind ik dat de horloge hobby zo intererssant blijft, want als het alleen om de buitenkant gaat ben je er na een jaar of twee mee klaar. Zelf aan horloges kunnen werken geeft een andere waardering voor je verzameling. Een lelijk klokje met een subliem uurwerk wordt ineens een prachtig exemplaar.
Ik vind de cursus in Schoonhoven een aanrader!

quote “want als het alleen om de buitenkant gaat ben je er na een jaar of twee mee klaar.”

LoL was dat maar zo.:smiley:

dreski Schreef:

quote “want als het alleen om de buitenkant gaat
ben je er na een jaar of twee mee klaar.”

LoL was dat maar zo.:smiley:

We hebben het hier over horloges niet over vrouwen (:smiley: Als dat een verpakking zonder inhoud is ben je er inderdaad na 2 jaar op uitgeken.

On-topic, ik kan je niet helpen. Wel probeer ik in de nabije toekomst een horloge seminar te volgen van bijvoorbeeld blancier waar je zelf uiteundelijk een horloge “maakt”. Dat lijkt me echt geweldig. Er staat hier op het forum een mooi verslag van zo’n reis.

koningcaris Schreef:

dreski Schreef:


quote “want als het alleen om de buitenkant
gaat
ben je er na een jaar of twee mee klaar.”

LoL was dat maar zo.:smiley:

We hebben het hier over horloges niet over vrouwen
(:smiley: Als dat een verpakking zonder inhoud is ben je
er inderdaad na 2 jaar op uitgeken.

Of zoals Sonneveld (op een tekst van Carmiggelt?) zei: mijn vrouw Anna is net een boek, maar ik heb het al uit…

On topic: Precies wat Vouwfietser schrijft: een mooi uurwerk in een gewoon uitziend horloge, maakt het prachtig.
Zo ook vintagehorloges met gebruiksporen, wat liefhebbers vertalen in "karakter"
Mooie technieken, zeldzame uitvoeringen en meer van dat geneuzel maken dit een leuke hobby.
Schoonhoven leert je basistechnieken, maar m.i. niet alle leuke wetenswaardigheden die onze hobby zo boeiend maken.
Als je het zelf sleutelen in Schoonhoven niet zit zitten, gewoon jaren blijven lezen, kijken en vragen op fora en beurzen.

@ vouwfietser

Dank voor je reactie. Je zit er een beetje hetzelfde in als ik. Ga me inschrijven en hoop dat er voldoende aanmeldingen zijn. Nogmaals dank!

@ koningcaris

Heb het verslag van de cursus bij Blacier ook gelezen. Ook dat lijkt me een prachtige ervaring, maar als ik zoiets doe, wil ik niet met een mond vol tanden staan, terwijl je je dan ook nog in het Duits uit moet drukkken.

Iedereen bedankt voor de reacties.

groeten,
Theo

zo n cursus lijkt me ook geweldig. alles wordt uigelegd, voorgedaan en vragen kunnen gesteld worden.

maar n hoop kennis kan opgedaan worden met lectuur. de vaardigheid blijft natuurlijk zitten in t zelf doen.

dat kan ook stapsgewijs door te oefenen op goedkope klokjes.