Vastgelijmde stift... Lijm oplossen?

Omdat ik in het technische forum geen post kan plaatsen (waarom eigenlijk … Een idee om een voor-na topic te starten én een technische vraagbaak?) daarom maar even weer hier;

Ik zit met een horloge waarvan de kroon van de stift was gebroken en de vorige eigenaar het briljante idee had de kroon weer op de stift te lijmen. Momenteel zit ik hier met een losse kroon en een in de kast verlijmde stift…
Heeft iemand een huis-tuin-en-keuken-tip (veilig) hoe deze uitgeharde lijm weer flexibel te maken om de stift te verwijderen? Alle onderdelen zijn uitsluitend van staal, dus het kan wat hebben.

mvg

Enige afdoend middel volgens mij is een (verwarmde) ultrasoon .
Kwartiertje laten sudderen en die lijm moet lossen .

Yo , Manu .

wat voor lijm? secondelijm (cyanoacrylaat) lost goed op in aceton, maar dat doet ook hele vervelende dingen met plastic…

In een heet bad in ultrasoon zetten is wel een goed idee. Maar niet voor een heel horloge.

Misschien met een föhn proberen te verwarmen, dan kan de lijm zacht worden. Let echter op dat plastic glas is eerst verwijderd. En oppassen met de wijzerplaat - die kan verkleuren of de lak kan eraf vallen.

Groet,

Alex

als de stift toch is afgebroken zou ik de wijzerplaat er af halen de tyretteveer eraf en de stift zo dicht mogelijk bij de kast of het uurwerk afknippen. Je kan dan wellicht het geheel van de 2 wijzerverzettandwielen met stift uit het uurwerk halen. dit geheel kan je dan in de aceton of alcohol een poosje laten weken en er dan vanaf de onderkant uittikken. je moet tenslotte tocht een nieuwe as kopen neem ik aan.
Succes
Arie

Waarschijnlijk zal een vloeistof, die je in een winkel voor auto-accessoires als
velgenreiniger kunt kopen, heel goed bruikbaar zijn als lijmoplosser.
Het bevat Gamma-butyrolacton of GBL, welke ook als onderdeel van GHB (party-drug)
gebruikt wordt.

Met vriendelijke groet,
Inca

Nogmaals bedankt voor de reacties. Het horloge ligt te wachten op een servicebeurt; betreft een Citizen ana-digi waarvan het ana gedeelte, naast de gebroken kroon, niet werkt. Heeft dus weinig haast tot er eens een donor voorbij komt.

Het horloge heeft veel weg van deze uit mn verzameling, maar is uit de 80’s (onderstaande is uit de late 70’s):