Hallo allemaal,
Afgelopen zomer dag ik op een rommelmarkt een leuk horloge tussen de oude sieraden liggen. Het betrof een Tusal automatisch horloge met dag en datum aanduiding. De staat was vrij goed, alleen functioneerde de datum aanduiding niet naar behoren. Voor het luttele bedrag van 2 euro het horloge overgenomen, omdat het me wel een leuk projectje leek.
Toen ik thuiskwam het horloge open gemaakt en was verrast door het mooie uurwerk wat erin lag.
Het horloge toen wel gedemonteerd, maar door gebrek aan tijd nog niet aan het schoonmaken en opnieuw smeren begonnen.
Momenteel heb ik vakantie, dus besloten eens goed voor dit horloge te gaan zitten.
Ik ben altijd wel fan van A. Schild uurwerkje, door me goede bouw en zeer goede kwaliteit. Ook dit uurwerkje vormt daarop geen uitzondering.
Het is wel een uiterst gecompliceerd caliber, met onder ander 5 erg vervelende veertjes, welke als je even niet oplet, hun vliegkunsten graag vertonen.
Maar goed, zonder verdere problemen het uurwerkje gemonteerd en gesmeerd.
Ook de de kast en glas even onder handen gehad, met als gevolg een zeer mooi klokje uit de jaren 70.
Nu functioneerd het horloge weer prima, maar er is nog een ding wat haperd. Er mist namelijk een klein veertje wat de dagschijf op het asje geklemd houd.
daardoor druk de dagschijf een beetje tegen de wijzerplaat, waardoor deze niet mooie verspringt bij het handmatig verstellen.
Zou iemand een alternatieve oplossing hebben, of nog zo’n onderdeeltje hebben liggen, zodat dit horloge weer helemaal werkt als vanouds.
Alvast bedankt.
groeten,
Koen