Vastzetten end links skx007

Hoi,

Ik heb een seiko skx007k overgenomen van een fransman maar de endlinks die waren niet heel netjes, beetje verbogen en zo. Nu heb ik er wat aan zitten prutsen om die enigszins netjes te krijgen, dat lukt op zich wel maar hoe zet je die end links goed vast aan de kast? Met een tangetje vast knijpen lijkt me ook niet de manier? Iemand tips hoe dat het beste te doen?

Het is best een gekloot of ben ik gewoon lomp? :crazy_face:

1 like

Foto? In principe buig ik ze vaak gewoon wat naar binnen maar ze zitten nooit zo goed als solid.

1 like

Een nieuwe originele band of aftermarket jubilee voor de skx is niet overdreven van prijs, ik heb de laatste schakels ook al properen wat meer dicht te knijpen, maar is niet eenvoudig…

1 like

Met een bandentooltje. Ene kant van de pushpin schuif ik schuin naar binnen als ik de endlink via de achterkant van het horloge op z’n plaats zet tegen de kast aan en daarna druk ik met een tooltje het veermechanisme van de pushpin in en duw dan de endlink op z’n plaats.

2 likes

Ja dat doe ik ook, alleen zitten die endlinks dan los te wiebelen. Die zullen toch op een of andere manier vast geknepen moeten worden om de kast met die lipjes? Het gaat inderdaad redelijk wanneer je dat met de vingers doet maar ik vraag me af hoe een juwelier dat doet.

Het gaat om deze endlinks (dit is toevallig een skx009 die ik nu om heb) die zit wel goed.

Een nieuwe seiko jubilee band heb ik ook besteld bij horlogebanden.com maar als ik die erop doe dan zitten die endlinks los te wiebelen. En volgens mij zijn ook die bandpennen te dun die erbij worden gedaan. Geen idee.

Grote kans dat het ‘wiebelen’ van de endlinks te maken heeft met de onjuiste bandpennen. Standaard pennen zijn vaak te dun voor de SKX.
Als je ‘fatlugs’ monteert heb je het probleem waarschijnlijk al opgelost.

1 like

Ja dat dacht ik ook al, ik ga die eens bestellen. De skx009 die ik nu om heb heeft dikkere bandpennen zie ik.

De standaard pinnen van de skx zijn idd wel dik, misschien is dat het probleem.

1 like

Ja ik denk het, horlogebanden.com levert er standaard wel van die dunne bij. Ik heb er net van die dikkere besteld, kijken of dat helpt…

1 like

Dat is bekend :grin: goed passende originele end links kent Seiko niet bij de SKX. De jubilee band staat bekend om rammelen en wiebelen. Eigenlijk is dit kenmerkend en heeft ook zo wel zijn charme. Je weet in ieder geval dat je te maken hebt met een echte Seiko :sweat_smile:

Uiteraard zijn er wel aftermarket banden beschikbaar die wel goed passen en vaak hebben deze ook solid end links. Denk bijvoorbeeld aan de banden van Uncle Seiko.

1 like

Goeie, ik ga ook eens kijken bij Uncle Seiko. Ik heb de dikkere bandpennen ook binnen en gemonteerd, die zitten toch wel wat beter.

En meteen een NATO strap mee besteld, helemaal geen last van rammelen nu :joy:

1 like

Top! Ziet er goed uit! Strapcode maakt overigens ook mooie banden. Kijk ook eens regelmatig in het verkoopgedeelte, want daar worden ook regelmatig banden voor de SKX aangeboden.

1 like