Hallo. Ik heb kroon die ik niet goed vast kan zetten op de opwindstift. Ik heb ergens op HF gelezen dat je daar locktite voor kan februiken. Heeft iemand daar ervaring mee? En welk type zou het dan evt. moeten zijn?
Bedankt alvast.
Dit werkt (imho) beter:
1 Topje vd stift beetje schuin afvijlen
2 zééér klein stukje soldeertin in de kroon
3 aandraaien
Geeft dit nadien geen probleem met de lengte?
Ik zou van Bison rubber repair gebruiken, beetje rond de draad, klein drupje erin en vastzetten.
Toen ik in de industrie werkte (en dat is lang geleden) werd er al loctite gebruikt.
Het werkte goed en er kwamen geen klachten over kronen die loslieten.
Je moet natuurlijk wel de juiste soort kiezen
Hier https://www.schupbach.ch/images/pdf/colles/Loctite_de.pdf en hier https://www.schupbach.ch/images/pdf/colles/catalogueloctiteguidedessolutionde.pdf zie je welke producten in de horloge industrie gebruikt worden.
Bij een gewone kroon van 10 cent misschien. In een originele vintage kroon met merk erop die een vermogen gekost heeft en niet of nauwelijks te vervangen is, zou ik daar twee keer over nadenken.
Hoe sterk kleeft dat? Het voordeel van loctite is, dat het zo nodig vrij redelijk weer los te krijgen is als je de juiste soort gebruikt (zie boven).
dat kleeft behoorlijk, word een soort rubber, maar kan ook eraf gehaald worden
Als de kroon niet op de stift kan worden vastgezet is er geen overeenstemming in de beide draadsoorten.
Waarschijnlijk is de stift iets te dun v.v. Even opzoeken welk uurwerk er in zit en bij bv. Ranfft kijken naar de maat van de stift (tap x). Dan de stift even opmeten.
Als dat zo blijkt te zijn kan je altijd nog op zoek naar verloopstukjes die zijn wel te vinden en niet zo duur.
Dat klopt. Maar je moet wel de lengte kwijt kunnen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Er is nog een kroon onderweg dus die ga ik straks eerst ff passen. Als dat wederom een probleem oplevert ga ik met de lijm adviezen aan de gang.
Een kroon kopen die wel past?
Al die huis tuin en keuken oplossingen werken of niet of maar heel even.
Edit
Mart,lees nou ook eens de laatste reply’s