Oops … I did it agian. Kon de verleiding voor een mooi gepatineerd brass horloge niet weerstaan
Vandaag binnen gekregen en ziet er top uit:
Enig probleempje is dat de bezel muurvast zit,maar dan ook echt muurvast! Echt geen beweging in te krijgen. Kan dit door de bewerking met ‘liver of sulphur’ komen (gebruikt voor versnelde patina)? En is dit makkelijk op te lossen? Brass is wat zachter dan staal volgens mij dus ik durf er niet al teveel geweld op te zetten. Overigens heeft verkopende partij al aangegeven het horloge terug te nemen mocht het niet eenvoudig op te lossen zijn. Top!
Bedankt voor de tips maar in overleg met de verkoper toch besloten het horloge retour te sturen. We willen beide niet het risico lopen op enige beschadiging, dus dan is dit gewoon de beste oplossing.
Inderdaad goede oplossing zo.
Al vind ik het wel spijtig, en vervelend.
Had echt niet het idee dat de bezel vast zat maar ik draaide er dan ook nooit aan.
Het was du ook niet bij me opgekomen, anders had ik het zeker vermeld in de verkoop advertentie.
Zeker een mooi horloge, heel mooi zelfs! Maar durf het risico niet aan de gaan rommelen met de bezel met de kans het horloge te beschadigen. En de bezel zat zo vast, nog geen fractie van een mm speling. Als ik het al in bezit had gehad had ik het wel geprobeert, maar bij een nieuwe aankoop ligt dat net ff anders.
Aangezien het om een duiker gaat mag je aannemen dat het horloge WATERDICHT is…
In dat geval en als je het aandurft onder de douche of onder de kraan met zeep.
Zeep verwijderd vuil en smeert.
Grote kans dat de bezel dan gewoon loskomt. Nauwelijks risico.
Je hebt hem net binnen, en hij is gebruikt. Het kan zijn dat de vorige eigenaar hem niet goed gemonteerd heeft, misschien zit de o-ring wel dubbel, of is er iets verbogen. Dan kun je beter geen geweld gebruiken, en inspuiten of afspoelen zal niet helpen. Je kunt dat natuurlijk wel eerst proberen daar niet van, als je maar geen geweld gebruikt. Het best is gewoon de bezel er even afhalen en alles checken. Goed schoonmaken met watttenstaafje/cocktailprikkertje, o-ring insmeren met siliconenvet (blijft langer zitten dan spray) en er weer op klikken.
Hier een howto, nog met een Helson ook nog eens:
Een paar dagen later, en na enig overleg met de oorspronkelijke eigenaar toch de koop definitief doorgezet. Het horloge is gewoon te mooi om te laten schieten en heb me over de vastzittende bezel heengezet
Ik wil nog wel proberen de bezel aan het draaien te krijgen. De bezel eraf wippen is nog niet zo makkelijk wat er zit praktisch geen ruimte tussen de kast en de bezel om iets tussen te zetten. daarnaast is brass een redelijk zacht materiaal dus ben te bang voor krassen.
Iemand gaf me de tip om er een aantal malen WD40 op te spuiten en dit langzaam zijn werk te laten doen, maar nu vraag ik me af of WD40 een effect heeft op de patina? Iemand hier bekend mee?