Ik sta op het punt om een horloge te bestellen bij een Amerikaanse webshop, echter wordt het horloge gemaakt en verscheept vanuit Duitsland (gaat om een samenwerkingsproject tussen W&W en Stowa). W&W geeft aan dat er binnen Duitsland geen extra VAT bijkomt, maar voor andere landen in de EU wel. Ik was in de veronderstelling dat je binnen de EU altijd maar één keer VAT hoeft te betalen. Kan iemand mij helpen met hoe ik dit moet zien? Ga ik dubbele VAT betalen over het horloge of gaat het hier om een verrekening van het verschil in VAT percentage tussen Duitsland en Nederland?
Als ik het goed begrijp koop je die Antea van W&W, echter valt de garantie direct onder Stowa. Derhalve doe ik een voorzichtige aanname dat deze direct door Stowa geleverd word. Dan zal de BTW in de prijs zitten.
Maar waarom stel je deze vraag niet eerst bij W&W zelf?
Waar staat er dat er binnen Duitsland geen BTW bijkomt? Als ik op de site kijk (en dat is een amerikaanse webshop), staat er dat er in batches van 25 direkt uit Duitsland wordt verscheept, en er staat een dollarprijs zonder btw-vermelding. Diverse amerikaanse staten kennen geen salestax (btw), wellicht ook geen duties, dus zal de getoonde prijs de netto ex btw prijs zijn (New York en Californie zullen wel sales tax opleggen). Als er dus naar een bestemming binnen Europa verscheept wordt, zal er btw geheven worden. Gaat het horloge eerst naar de US en dan terug, dan moet de hele logistieke keten zijn papierwerk goed doen, anders krijg je naast BTW ook nog invoerrechten voor een horloge uit de USA…
Dank voor je snelle antwoord. Heb de vraag inderdaad eerst bij W&W neergelegd. Het antwoord was dat er dus geen extra VAT bijkomt binnen Duitsland, maar wel voor andere EU landen. Is me nu alleen niet duidelijk of ik dit moet interpreteren als een dubbele VAT of als een verrekening van de tariefverschillen. Hoop dat iemand hier ervaring heeft met een soortgelijke case.
BTW in Duitsland is 19% in Nederland 21%
IMHO moeten “postorderbedrijven” tegenwoordig voor heel Europa het juiste BTW tarief voor het land van bestemming afrekenen.
Verkauf an Verbraucher
Beim Verkauf von Waren an Verbraucher in einem anderen EU-Land müssen Sie sich dort registrieren lassen und MwSt. zum dort geltenden Satz erheben, sofern Ihr jährlicher Gesamtumsatz in diesem Land die dort geltende Obergrenze (35000Euro oder 100000Euro) übersteigt.
Als het klopt dat je bij verzending binnen Duitsland geen extra BTW hoeft te betalen, maar naar Nederland wel, zou je Borderlinx kunnen gebruiken om het naar Nederland te sturen (of iemand met een postadres in Duitsland gebruiken ).
Klopt, maar er zijn nogal wat bedrijven die het BTW verschil voor eigen rekening nemen ten koste van de marge. Kreeg er vandaag nog een binnen uit Duitsland
Het klopt gewoon niet. De horloges worden in batches van 25 naar W&W geëxporteerd (dat staat er letterlijk). Die doen de verdeling & zo krijg je een te importeren horloge. Ook voor Duitsers…
Het is ambivalent IMHO. Maar BTW betalen zal je, ook als Duitser.
Maar je kunt je natuurlijk altijd proberen te beroepen op een pdf van de W&W pagina dan wel hun email ROFLOL.
Als het goed is geldt dan het duitse btw tarief, voor goederen is de btw afhankelijk van de plaats van verzending. Waar je als consument vervolgens woont maakt niet uit
Dit is niet juist. Dan zou elke leverancier in de lidstaat gevestigd zijn met de laagste btw tarieven. Vandaar dat er drempelbedragen per lidstaat worden vastgesteld. Ga je daar als leverancier overheen met jouw “afstandsverkopen”, mag -of beter gezegd moet- je de btw van die lidstaat (in die lidstaat) afdragen.
Dit is ook de reden dat Apple en consorten in Luxemburg gevestigd waren. Voor (electronische) diensten aan particulieren gold dit niet. Ook dat is inmiddels aangepast.
On topic: als het eerst naar de US wordt verscheept, en dan uitgeleverd aan een Europese particulier, moet daarover btw (en een klein bedrag invoerrechtj worden betaald. Ook door Duitsers. Als dat in dit bijzondere geval niet zo is, neemt Stowa dat kennelijk voor haar rekening.