Veel geluid kal. 861 Omega Speedmaster

Mijn Speedmaster maakt nogal veel geluid en ik vroeg mij af of dit normaal is. Bij bijvoorbeeld een horloge met eta 7750 uurwerk “tikt” het uurwerk vrij subtiel. In het geval van mijn Fortis Flieger moet je je oor tegen het horloge drukken om iets te horen.

Bij de Speedmaster maakt het uurwerk meer een “ploink” (niet lachen ;)) geluid dan een subtiel tikkend geluid. Wanneer het stil is kan ik het horloge van een halve meter afstand horen. Ik leg het horloge ook niet te dichtbij als ik ga slapen :slight_smile: Verder loopt het ding mooi op tijd, dus geen klachten. Is het normaal dat die Lemania 1873 uurwerken nogal veel herrie maken?

Als ik dan toch bezig ben, dan heb ik ook nog een vraag over mijn IWC. Het gaat hier om een 7750 gebasseerd uurwerk. Meestal tikt deze mooi subtiel, maar soms is er een bijgeluid aanwezig. Dit bijgeluid zou ik omschrijven zoals het hierboven “ploink” geluid. Zal denk ik bij de balansveer of anker weg komen?

Mijn Moonwatch met 1861 tikt heel zacht, alleen hoorbaar als je je oor erop legt. Ik denk niet dat het normaal is dat ie op anderhalve meter afstand hoorbaar is, tenzij er een Miyota 9015 in zit (:smiley:

Zelf ook een Speedy 861 uit 1985. Geen harde geluiden, hoor… Denk echt dat er iets niet ok is.

Klinkt 'ie als een spoorwegovergang?

1 like

Meer als de Notre Dame … nee geen geluid wat je kan vergelijken met bellen :slight_smile:

Kunnen bovenstaande klachten ook veroorzaakt zijn door een veer/balans die gemagnetiseerd is?

Het kan wel eens voorgekomen zijn dat één van de horloges op een speaker heeft gelegen.

1 like

Een 7750 uurwerk ratelt enorm als de rotor in beweging is. De kast trilt dan meestal om je pols. Is dat toevallig het moment dat je iets aan je IWC merkt?

ryan Schreef:

Een 7750 uurwerk ratelt enorm als de rotor in
beweging is. De kast trilt dan meestal om je pols.
Is dat toevallig het moment dat je iets aan je IWC
merkt?

Ik dacht dat een Speedy 861 een Omega handopwinder was. Dus niet veel relatie met IWC of een 7750. Overigens, de rotor van een 7750 hoort niet te ratelen, want dan is er iets met de lagers loos. Trillen, dat hoort erbij :wink:

In de laatste alinea van zijn eerste post vraagt hij ook iets over een IWC met Valjoux-gebaseerd uurwerk, dus vandaar deze opmerking. De ‘Valjoux wobble’ is inderdaad goed voelbaar.

Wat de Omega betreft: stomme vraag misschien, maar is het vooral hoorbaar als je het horloge weglegt? Ik heb namelijk op bepaalde plekken in huis (hol nachtkastje) dat het geluid van mijn mechanische horloges enorm gaat rondzingen.

lencoth Schreef:

ryan Schreef:


Een 7750 uurwerk ratelt enorm als de rotor in
beweging is. De kast trilt dan meestal om je
pols.
Is dat toevallig het moment dat je iets aan je
IWC
merkt?

Ik dacht dat een Speedy 861 een Omega handopwinder
was. Dus niet veel relatie met IWC of een 7750.
Overigens, de rotor van een 7750 hoort niet te
ratelen, want dan is er iets met de lagers loos.
Trillen, dat hoort erbij :wink:

1 like

Die zogenaamde “Valjoux wobble” is het niet, dat vind ik juist wel een fijn geluid/gevoel :slight_smile:

Nee niet specifiek in een dergelijke situatie. Zoals nu heb ik het horloge ook om, in een verder vrij stille omgeving, dan hoor ik het ook vrij goed.

Nogal een blikkerig geluid. Iemand enig idee of het veroorzaakt kan worden door een gemagnetiseerde spiraalveer/balans?

Even oude koeien uit de sloot halen;

Heeft een iemand een Speedy met uurwerk 9900 die ook een hevige tik ondervindt? Het is behoorlijk irritant vind ik eerlijk gezegd. Vanaf een meter kan ik het nog horen, en dat met een nagelnieuwe klok. Het is een snel geluid.

Groet.

Heb dus ook een Speedmaster Pro 44.25mm met 9900 uurwerk. Ten opzichte van mijn Rolexen en anderen is dat inderdaad nogal een lawaaimaker. Storend vind ik het niet.

Jij hebt gewoon goede oren ! :wink:
Of je hebt last van misofonie… :frowning:
Ik luister naar al mn mechanische horloges.
Absoluut het mooiste klinkt mn Seiko Skyliner 6100 8000. Prachtig, telkens weer.
Dat zou een nieuw topic moeten worden : laat je horloge horen. Audio only… :joy:

Nu ik in @Nick4u2 een lotgenoot heb gevonden, en bevestigd heb gekregen dat het bij het uurwerk hoort en niet één of andere ‘flaw’ is, kan ik de symfonie omarmen. Ervan genieten is nog wel even een bruggetje te ver, maar wie weet komt dat nog :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Het is dus eigenlijk een snel tikkend geluid als je hem stil houdt. Bij beweging hoor je de rotor duidelijk heen en weer gaan. Het is een mechanisch horloge dus je moet hem ook kunnen horen… :+1:

Heeft met de kastvorm te maken. Vrij dik horloge, groot saffier aan beide kanten maakt tot een behoorlijke klankkast.