Veel mensen geven de voorkeur aan diver(styling), hoe zit met met andere model voorkeuren?

Hallo Johan,

Nou, da’s een stukkie text waarin ik me aardig kan vinden. Oké, het forse werk is voor mij minder geschikt, toch de rest sluit ik me wel bij aan. Ik moet ook wat met een horloge “hebben” op wat voor manier ook. Bij mij is de band en de behuizing minstens zo sterk bepalend als de wijzerplaat. Géén oerdegelijke band? Geen aankoop. Ik kan niet tegen versleten fietskettingbandenachtige zaken. Ook heb ik een zwak voor value for money. Het horloge moet bovendien échte kwaliteit uitstralen en ook zo voelen. De meest recente aankopen die ik heb gedaan hebben die zaken allemaal gemeen. Ook zegt een highend merk me niet zoveel. Kanttekening daarbij is wel dat zij vaak de zaken die ik persoonlijk zoek in een horloge, goed voor mekaar hebben.

Ik koop vaak graag horloges die al een tijdje uit de collectie zijn, en daardoor nogal eens voordelig zijn geprijst. Mode interesseert me niet zoveel bij een horloge, ík moet het mooi vinden, niet de rest van de wereld. Voordeel bij een minder gewild horloge (omdat ie oud is qua model), is de vaak lage (uitverkoop)prijs. Koop je iets van een goed merk, heb je wél de hoge kwaliteit waar het betere merk voor staat, je betaald echter een relatieve low budgetprijs. Als je oplet tenminste. Eterna is in mijn ogen een prachtvoorbeeld. Mooi merk met een sterke historie vooral qua uurwerken. Ze hebben in het verleden prachtige modellen uitgebracht, die nu vaak voor een “habbekrats” als N.O.S. te verkrijgen zijn. Mijn Monterey automaat was bijna 800 Euro afgeprijst, kom daar normaal maar eens om. Ik vind het niet erg dat het klokje in 2007 werd gebouwd, integendeel.

Bovendien hou ik wel van merken die niet achter iedere trent aanhuppelen, maar duidelijk hun eigen ideeen hebben. Identiteit noemt men dat, of als je het negatief wilt zien, eigenwijsheid. Ik ben een positief mens…

Groet,

Nico.

Hoi,

Je hebt duidelijk al meer over dit soort zaken nagedacht als ik. Gek genoeg weet ik vaak na een paar ogenblikken al of een horloge me wat lijkt. Alleen, als het om even bij het Omega voorbeeld gaat, moet ik wel zeker zijn van mijn zaak. Dergelijke klokkies zijn namelijk nogal stevig aan de prijs. Daar komt bij dat ik de laatste tijd langzaam ook andere voorkeuren krijg dan enkel die stoere Omega van Bond. Chrono’s zijn normaal bijvoorbeeld niet mijn ding, ik heb echter oudere Kontiki modellen gezien die me best aanstaan, en die zijn ook mooi bescheiden qua maat. Kijk, en dat kan toch resulteren in de aankoop van een Chrono. Heb ik die ook in de collectie.

Ach, voorlopig even niks. Heb de afgelopen maand toch twee prijzige horloges aangekocht. En dan kan het wel weer even minder…

Groet,

Nico.

Nico den Haak Schreef:

Mode interesseert me niet
zoveel bij een horloge, ík moet het mooi vinden,
niet de rest van de wereld. Voordeel bij een
minder gewild horloge (omdat ie oud is qua model),
is de vaak lage (uitverkoop)prijs. Koop je iets
van een goed merk, heb je wél de hoge kwaliteit
waar het betere merk voor staat, je betaald echter
een relatieve low budgetprijs. Als je oplet
tenminste. Eterna is in mijn ogen een
prachtvoorbeeld. Mooi merk met een sterke historie
vooral qua uurwerken. Ze hebben in het verleden
prachtige modellen uitgebracht, die nu vaak voor
een “habbekrats” als N.O.S. te verkrijgen zijn.
Mijn Monterey automaat was bijna 800 Euro
afgeprijst, kom daar normaal maar eens om. Ik vind
het niet erg dat het klokje in 2007 werd gebouwd,
integendeel.

Bovendien hou ik wel van merken die niet achter
iedere trent aanhuppelen, maar duidelijk hun eigen
ideeen hebben. Identiteit noemt men dat, of als je
het negatief wilt zien, eigenwijsheid. Ik ben een
positief mens…

Haha, daarom houden sommigen van ons ook ondermeer van vintage. Lekker boeiend dat ie niet nieuw is. Dat maakt em juist zo apart, met een geschiedenis erbij. Of juist een look die bij die tijd past. :slight_smile:

En soms moet een model juist rijpen. Bij de lancering van de Planet Ocean, vergeleek ik em teveel met de Prof300. En daarbij mist ie een hoop dat ik mooi vind van een elegant sports watch. Maar na verloop van tijd begin ik steeds meer de robuuste uitstraling van de PO te waarderen. De band vond ik ook tamelijk eenvoudig een saai, maar bij nader inzien zijn de rondingen best mooi gemaakt. Nu een paar jaar verder heb ik de smaak te pakken. En yep, het is een “oud model”, maar ik vind em nu wel mooi. 't is net als met… tonic of spa rood. Vond dat vroeger als kind maar vies, maar nu is het heerlijk :stuck_out_tongue:
(Bier en koffie zijn echter nog steeds “Bah!” :P:P)

Je hebt wel geduld en zelfbeheersing zeg… om 2 jaar op een horloge te wachten :wink:
Of kijk ga je op strooptocht naar oude NOS modellen?

Ach, ik ben een dikke twijfelaar… :stuck_out_tongue:

Hoi,

Sorry voor de late reactie,

Ja, soms ga ik speciaal op jacht naar interessante N.O.S. modellen. Ook omdat je dan veel value for money kan vinden. Zo ben ik ook aan de beide Eterna horloge’s gekomen. Beide stonden op mijn wishlist, de Pininfarina vanwege mijn auto (hobby), en de Monterey heb ik in 2005 al eens bij een juwelier omgehad. Prachtige klok vond ik dat toen, de prijs hield me echter tegen. Ach, wat is vijf jaar wachten in een menseleven. Zelfbeheersing, hmm klopt wel. Dat is me niet vreemd.

Maar goed. Per toeval kwam ik die Monterey laatst tegen in een pracht aanbieding, en heb meteen toegehapt.

Ik heb altijd gedacht dat één van mijn holy grails de seamaster pro was vanwege ook mijn voorliefde voor veel zaken die wat met bond te maken hebben. Echter, ik vind de Planet Ocean ook steeds mooier worden. Lijkt wat saai op het eerste gezicht, vooral de bandschakeling is niet heel spannend, het afronden van de schakels echter, vind ik weer helemaal te gek.

Dus ik ga qua Omega toch de zaken eens wat verder bekijken. Daarom niet enkel de standaard keuze, de seamaster pro.

Groet,

Nico.

Nico den Haak Schreef:

Echter, ik vind de Planet Ocean ook steeds mooier
worden. Lijkt wat saai op het eerste gezicht,
vooral de bandschakeling is niet heel spannend,
het afronden van de schakels echter, vind ik weer
helemaal te gek.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,192052,193387,quote=1#REPLY
marnix_moed Schreef:

Maar na verloop van tijd begin ik steeds meer de
robuuste uitstraling van de PO te waarderen. De
band vond ik ook tamelijk eenvoudig een saai, maar
bij nader inzien zijn de rondingen best mooi
gemaakt. Nu een paar jaar verder heb ik de smaak
te pakken.
Euh, had ik niet al zoiets gescheven? (:smiley:
:)-D

Mijn smaak gaat vooral uit naar de klassieke look. Dus stalen kast, lichte wijzerplaat en zwarte lederen band. Voor sommige misschien erg saai en oubollig, maar ik vind het mooi en tijdloos. Ik hoop volgende week wat foto’s te kunnen plaatsen van wat ik zoal heb in deze combinatie.

Daarnaast heb ik 1 “duiker” (100mtr) maar die heb ik meer voor de praktische mogelijkheden. (waterdicht en robuust)

Meistersinger ga ik hier niet zitten “verdedigen”.Lijkt mij duidelijk… :slight_smile:
Heb er gewoon wat mee, al moeten “ze” niet TE ver van de oorspronkelijke “filosofie” af gaan drijven… En de prijzen normaal houden!:X

Verder vind ik veel modellen uit de Heritagelijn van Tissot mooi.

Met name de Tissot Heritage Sovereign , al dan niet chronometer…
Niks “bijzonders”, maar fantastisch horloge.
Roept mischien het idee op van een “grote Swatch”, maar tja…

verder Stowa Marine of Antea, Nomos…

(Ruime)stap hoger de Sinn Finanzplatz…

Op zich “bereikbare” modellen/merken, als gewone “doorsnee” in de zin van getrouwd/kinderen/ +“lousy job”…

Een droomhorloge zou dan een Glashutte Original Senator Meissen of Sixties zijn…

Hallo Jaap,

Mwah staal en lichte plaat saai? ik weet het niet hoor. Tijdloze dingen zijn inderdaad zelden extreem spannend, oké. Wel is vaak het totaalplaatje mooi in balans. Met andere woorden: het geheel klopt gewoon omdat er geen extreem opvallende en wellicht storende elementen zijn. Een sterk afwijkende vorm of kleur kan ook zo gemakkelijk tegen gaan staan wanneer het nieuwtje eraf is vind ik.

Zelf geef ik de voorkeur een wat donkerdere plaat. Het liefst donkerblauw of eventueel zwart. Is ook “saai” als je het op de keeper beschouwd.
Zelf heb ik slechts één horloge met bruin leren band, staal bevalt me het beste.

Groet,

Nico.

Hoi

Lijkt me niet dat je jouw keus of merk uberhaubt zou moeten verdedigen. Een Meistersinger is apart met zijn enkele wijzer, verder is de vorm mooi puur zonder overbodige toestanden. Ik vind het ook leuk dat je em zowel met spierwitte als ivoorkleurige plaat kan krijgen. Lijkt me geen horloge wat snel verveeld. Je houd ervan of niet lijkt me. Ik vind ze zeker mooie modellen hebben, zeker met die zwarte plaat en zilveren ring erin, zag die laatst op Chrono voorbij komen.

Ik kan me voorstellen dat iemand zoiets kiest. De prijs lijkt me een mogelijk struikelblok, zeker met een matig betaalde baan…

Groet,

Nico.

Nico den Haak Schreef:

Hoi

Lijkt me niet dat je jouw keus of merk uberhaubt
zou moeten verdedigen. Een Meistersinger is apart
met zijn enkele wijzer, verder is de vorm mooi
puur zonder overbodige toestanden. Ik vind het ook
leuk dat je em zowel met spierwitte als
ivoorkleurige plaat kan krijgen. Lijkt me geen
horloge wat snel verveeld. Je houd ervan of niet
lijkt me. Ik vind ze zeker mooie modellen hebben,
zeker met die zwarte plaat en zilveren ring erin,
zag die laatst op Chrono voorbij komen.

Ik kan me voorstellen dat iemand zoiets kiest. De
prijs lijkt me een mogelijk struikelblok, zeker
met een matig betaalde baan…

Groet,

Nico.

Hoi Nico !:wink:

Nou , dat van dat “verdedigen” was ook maar beetje gekheid…

Ik heb “gewoon” een (nieuwe) no1 AM304… Helemaal leip mee!

Zou dan ( met der tijd ) best nog wel eens een mooie Perigraph willen…
Maar dan houd het ook wel een beetje op…

OF deze “opwaarderen”, met saffierglas ( belachelijk eigenlijk dat dat optioneel is !), en een echte croc… Ben ik ook al in de 7e hemel…

Had voor mijn wederhelft met alle liefde een nieuwe Karelia erbij gedaan…
Maareh…

Zoals ik al zei; ze moeten niet TE ver gaan afdrijven…
De door jou genoemde “zwarte met ring” inderdaad zeer fraai.

Wat ik bedoel te zeggen dat je ( zeker tegenwoordig ) als Jan Modaal, met alle andere “verplichtingen” van dien , niet “zomaar” even dat soort dingen haalt…
Je ziet hier merken en weet ik wat al dan niet voorbij huppelen , dat ik denk van …euhh???

En daar dan “kisten vol” van…

Tegen de tijd dat ik zo’n kistje vol met Meistersingers heb, is het volgens de “Einzeiger” mijn tijd !!

Ik kan niet warm lopen voor een diver met cijferbezel. Ben nog altijd verliefd op mijn Meistersinger no3 am904. Zwarte wijzerplaat en koperkleurige cijfers en wijzer.
Mijn MM krijgt ook veel polstijd. Ben aan het wachten op een stalen band daarvoor.
Ik houd iig van afwisseling. Als ik collecties zie van sommige forum leden met veel divers met bezels vraag ik me persoonlijk af waarom je veel van hetzelfde zou willen hebben. Maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik er niet veel mee heb.
Heb op wishlist een Sinn Finanzplatz of Flieger 900.
Verder denk ik dat ik niet een vaste voorkeur heb, maar geroerd kan worden door een horloge. Mooie momenten zijn dat. en dan maar hopen dat mijn geld er naartoe groeit.:wink:
Gr. Twan

Hoi,

Tegen de tijd dat die kist vol is, komt de deurwaarder aan je deur.
Vanwege onbetaalde rekeningen e.d.

Jammer genoeg zijn je maandelijkse vaste lasten de prijs van een heel best horloge.
En onder het mom van: mijn centen zijn beter besteed aan mezelf, heb ik vanavond iets heel stouts gedaan.

Morgen foto’s, nu proberen nog even :z

Groet,

Nico.

Hoi Twan,

Ik snap wel wat je bedoeld. Toch is veel van ongeveer hetzelfde willen vaak ook een kwestie van moeilijk uit de box kunnen of willen kijken. Het kan ook zo zijn dat die stijl je nu eenmaal sterk aanspreekt, en je veel variaties op een thema wilt.
Ik vind divers op zich wel leuk, mits niet overdreven lomp. Wanneer ik op een normale maat klok niet meer kan zien hoe laat het is, wordt het tijd voor een bril…

In mijn collectie zitten redelijk verschillende horloges, Op eentje na hebben ze wel gemeen dat ze een stalen band bezitten, en superdegelijk zijn afgewerkt. Een pré. Verder zijn het twee sportive dress horloge’s, waarvan eentje sportief is, maar geen echte diver.

De andere is een echte 500 meter diver, van bescheiden maatvoering.
Voorlopig geen nieuwe klokken meer, ik heb vanavond mijn hobbybudget goed besteed.

Morgen plaatjes,

Groet,

Nico.