Veel mensen geven de voorkeur aan diver(styling), hoe zit met met andere model voorkeuren?

Hoi allemaal,

Rondkijkend op dit forum vallen me nu een paar dingen gewoon op. Veel mensen zijn gek op (regelmatig grote) diver modellen. Omega en Rolex worden vaak genoemd. Breitling komt ook voorbij, en dan valt me ook op dat het vaak ook best wel knoeperts van klokken zijn. Het leek me een interessant idee om een topic te starten over je styling en merkvoorkeur. En natuurlijk waarom een bepaald model en/of merk horloge je bijzonder aanspreekt. Wat zijn de motieven voor de aanschaf?

Ikzelf begrijp die hang naar grote en zelfs soms extreem grote horloges niet zo goed. Wil men extra opvallen, of vind je het gewoon écht mooi?

Zelf gaat mijn voorkeur eerder uit naar wat meer ingetogen en toch sportieve modellen. Echter wel zonder saai te wezen. Mooi voorbeeld zijn de horloges van Eterna, zo rond 2000-2004. De verschillende Kontikimodellen uit die tijd, en ook de ingetogen Monterey vind ik een toonbeeld van een sportieve klok die getuigd van goede smaak, maar niet eentje die het zo nodig van alle daken moet schreeuwen.

Ook Maurice Lacroix heeft in mijn ogen echte juweeltjes gemaakt, en dan doel ik vooral op de Milestoneserie van enkele jaren terug. Wat me aan die horloges van ML en Eterna ook bevalt is de redelijk beschaafde maatvoering, rond de 39mm. Bijzonder prettig, en het hangt ook perfect om mijn wat smalle pols. Wat me bovendien ook aan de beide merken aanspreekt is de hoge graad van afwerking. De stalen banden zijn lekker solide, bovendien zijn ze robuust strak geschakeld. In mijn ogen een must, ik heb een pesthekel aan een band die alle kanten op zwabbert als een ouwe versleten fietsketting…

Tegenwoordig lijkt de trend eerder groot groter, grootst te zijn. Soms best leuk, toch af en toe ook wel een beetje twijfelachtig qua styling in mijn optiek.

Groet,

Nico.

Mijn beste,

Een beknopte weergave van mijn favorieten horloges / merken / lijnen:

Omega: Vintages
Omega: De Ville (huidige serie en vorige serie)
Omega: Aqua Terra (huidige serie en vorige serie)
Longines: Conquest (ook de Chrono serie)
Breitling: Colt en Chronomat
TagHeuer: Carrera

Voorts vind ik een lederen horlogeband erg fraai en comfortabel dragen.
En een horlogemaat van zo’n 40mm kan ik het meest beamen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Volgens mij is de trend van groot, groter, grootst wel een beetje over zijn hoogtepunt heen…
Al bewijst oris met z’n nieuwe model weer het tegendeel

Aanvankelijk vond ik de duikers-stijl maar niks, tegenwoordig merk ik dat dit me wel steeds meer. Wat mijn voorkeur van het begin af aan was, is de flieger-stil om het maar in volledig duits te zeggen. Daarbij denk ik vooral aan de modellen van IWC, maar de stowat flieger die ik op heb moment om de pols heb is daar ook een prachtig voorbeeld van.

Hoi Nico,
Helaas is de trend van de afgelopen jaren inderdaad vrij groot. Nu heb ik zelf dunne polsen dus de meeste horloges die ik mooi vind zijn eigenlijk te groot. Nu hangt het ook sterk af van de lug to lug afstand en de manier waarop de band naar beneden buigt. Over het algemeen heb ik geen hele dure klokken, ik heb ook een hele diverse verzameling maar merk het laatste jaar toch een licht voorkeur voor duikers of duikerlook. Duikers zijn vanwege hun goede waterdichtheid en robuustheid ook redelijk praktisch. Bij mijn keuze laat ik me best wel leiden door het ontwerp, of een klok automatisch of quartz is boeit me minder. Sterker nog, ik betrap mezelf erop dat ik mijn automaten minder vaak draag omdat die steeds op tijd en datum gezet moeten worden. Voor de rest: zoveel mensen zoveel smaken.
een greep uit mijn collectie:
Maurice la Croix Miros diver
Breitling Colt (quartz) zwarte wijzerplaat\rubber band (laatste aankoop)
2 x Breil
Tisot PRS516 (quartz)
Citizen pro titanium duiker
Casio duiker met ledverlichting
TX5 ledhorloge
Tauchmeister 1937 duiker, vierkant model, lumi wijzerplaat, lerenband,
Marti (vintage klok van mijn opa)
Prisma titanium uit jaren 90
FUBU (rechthoekig model) FUBU=modelijn van rapper LL Cool J.
Suunto Observer
Casio Pro trek

groet
Gijs

Wat is groot ??? Een monster ??? is om mijn pols echt een heel klein klokje, een frankenmonster is een normaal gezicht! Mijn voorkeur voor grote klokken wordt dus simpelweg veroorzaakt door het feit dat ik wat groter ben dan de gemiddelde mens (een monster is echt geen gezicht om mijn pols), denk tevens dat voor een aantal mensen de grote klokken als prettig wordt ervaren door het feit dat ze makkelijk af te lezen zijn.

Verder voorkeur voor modellen als de Mount Vernon (deco style) en de largo van citizen ook al zijn deze niet echt heel groot

Mijn largo’s (rechts gedragen links de reserve)

Juist vanwege de grootte (of juist gebrek aan ;)) heb ik de keuze gemaakt voor military.

Door de maat in deze stijl van gemiddeld zo’n 38 mm valt de klok “normaal” om m’n smalle polsen (ben ook geen fan van bungel-massa). Afhankelijk van bijvoorbeeld lugafstand en vorm kan een model groter of kleiner lijken. Daarnaast waardeer ik een eenvoudige/rustige uitstraling.

Iets wat me persoonlijk tegenstond bij duikers is de wiebel-draairing. Slechts weinig duikers hebben een stabiele draairing en/of sluiten correct op de indices van de wijzerplaat.

Hoi,

Uit nieuwsgierigheid meteen gekeken hoe je horloges eruit zien.
De aqua terra spreekt me bijzonder aan bijvoorbeeld. Mooi slank horloge zonder poespas, de klasse straalt er wel meteen vanaf. Sluit mooi aan bij mijn eigen smaak.
De Omega de ville is me persoonlijk te druk, en niet mijn ding.
Chrono’s zijn normaal Niet mijn eerste keus, echter voor de Carrera maak ik graag een uitzondering. Van die klok is ook de band helemaal fantastisch.
Van Breitling is de Colt veruit mijn favoriet. De andere typen zijn me veelal te druk en soms rommelig. Voor mij dan.

Prachtige collectie!

Groet,

Nico.

Hallo Gijs,

Zelf laat ik me ook sterk leiden door het ontwerp. Je kijkt er immers vaak op, en wat je ziet moet je wel bevallen natuurlijk. De Miros diver is een prachthorloge, en de PRS vind ik ook mooi. Wel zonder Chrono. De Breitlong Colt spreekt me bijzonder aan, zeker ook met die rubber band. Persoonlijk vind ik het de mooiste Breitling op afstand van de rest.

De trent is op dit moment dat het allemaal aan de grote kant is. Zelf heb ik dunne polsen, en ondanks dat sommige grotere modellen me best kunnen bekoren staan ze me dus meestal niet. De band hangt al snel af recht naar beneden, en dat is geen gezicht. Ik had pas geleden een mooi divermodel (Gevril Explorer automaat) met blauwe plaat gekocht. Juist ook om die blauwe plaat, en vanwege de voor een diver nog redelijk beschaafde maat. Het horloge meet 42mm zonder kroon. Ik heb ze een halve dag omgehad, en weer in de doos gedaan. Té groot, en de band hing gewoon teveel af. Heel jammer.

Omdat ik toch een betaalbare automaat diver met blauwe plaat (liefst ETA caliber of gelijkwaardig) wilde, nu uitgekomen bij een oudere proffesionele diver van Eterna. Splinternieuw uit oude stock. De Eterna Pininfarina proffesional diver automaat is een bescheiden klok, tot 500 meter waterdicht. Met 38mm een wat kleinere diver, en deze past me perfect om de pols. Ze hangt ook precies goed. Al had de verkoper wel 39mm beloofd, dus da’s niet zo netjes. Het is niet direct een punt, maar wees gewoon exact. Kan ik beslissen of ik em wel of niet wil. Een zoektocht met het refentienummer leverde weinig op. Er stond één gebruikte op Chrono, en daarbij stond ook 39mm. Klopte dus ook mooi niet. Omdat het ook een gelimiteerde versie is, was er heel weinig verder over te vinden.

Bijkomend voordeel is wel dat het een door Pininfarina ontworpen horloge van een gelimiteerde serie is. Past de klok perfect bij de auto, ook Pininfarina en tevens blauw. Dubbel voordeel!

Zelf geeft ik meer de voorkeur aan automaathorloges vanwege de leuke techniek die er achter zit. Ondanks dat ze minder nauwkeurig lopen, en regelmatig gedragen moeten worden. Eigenlijk enkel nadelen, maar een mens zit niet altijd logisch in elkaar. Vanavond nog even plaatjes schieten van de nieuwe aanwinst, ben er onwijs blij mee.

Groet,

Nico.

Hoi,

Fliegers zijn ook apart, mijn broer is er gek van. Zelf spreekt me de rustige dial van veel Fliegers wel aan. Een horloge met weinig poespas, en dus niet snel patserklok. Helemaal goed.

Wel zijn ze voor mij vaak te groot aan de maat, past niet…

Groet,

Nico.

Hoi,

Wanneer je dikke polsen hebt, is een groot horloge in verhouding dus gewoon “normaal” Dan moet je wel voor een pittige afmeting kiezen om de zaak weer in balans te krijgen. Je hebt wel gelijk, uiteindelijk draait het allemaal om verhoudingen. Een 38mm op een grote pols is ook zo’n verloren gezicht.
Ik had laatst een Maurice Lacroix Milestone verkocht een een ex zeeman. 17 jaar meester geweest in de machinekamer, en de man was inmiddels met de fut.

Op mijn pols is een Milestone “normaal”, en oogt zeker niet klein. Bij hem moest ik beginnen om eerst alle reserveschakels erbij te monteren, anders ging de band niet eens dicht. Daarna oogde het horloge ronduit klein op zijn pols, maar hij vond het prima. Zijn oude horloge was nog kleiner…

Ik vind de wat vierkante vorm van je Largo fantastisch. Zonder Chrono zou ik ze nog mooier vinden, maar dat terzijde. Het is een apart horloge wat er gelikt uitziet, ook de band past er perfect bij. Nooit geweten dat Citizen zulke aparte horloges maakte, zo zie je maar weer.

Groet,

Nico.

Hoi Marco,

Een maat vanaf 38mm tot maximaal 40mm is ook ideaal voor mij, vanwege mijn dunne polsen. Onder de 38 is het aan de iele kant, boven de 40mm gaat de band hangen.
Zwabberbandjes is voor mij ook een afknapper eerste klas. Als een horloge dat heeft, hoef ik em al niet meer. Hoe mooi het ding verder ook zou wezen. Dat is meer een gevoel van mijzelf.

Swiss Army heeft bijvoorbeeld ook mooie horloges in Military style, heb er ook al eens mijn oog op laten vallen. Bijna een diver gekocht van dat merk, maar werd op het laatste moment nog overboden. Achteraf goed, anders had ik mijn meest recente Eterna aankoop niet kunnen doen. Met 38mm lijkt deze Eterna Pininfarina diver klein, toch valt het mee. De band is in verhouding weer de juiste breedte, en doordat de andere verhoudingen van deze klok voor mijn pols perfect zijn gekozen oogt ze toch niet iel ondanks “slechts” 38mm.

Je blind staren puur op een omtrekmaat is niet slim, ik ben er al een keer het schip mee ingegaan.

Groet,

Nico.

Hoi Nico, ik heb eens even via google een afbeelding gezocht van die Eterna Pinifarina…als ik de goeie voor me heb dan vind ik het een hele mooie “cleane” duiker, met een knipoog naar de inspiratiebron voor veel duikers…de rolex sub.
ben benieuwd naar jouw foto’s van de Eterna…

groet
Gijs

Hoi Gijs,

Mooi foto!

Ik ben er inderdaad op gevallen vanwege eigenlijk de eenvoudige ingetogenheid van het geheel. Er zit niks op wat niet op een diver hoort. Met zijn 38mm is het voor hedendaagse begrippen bijna een Benjamin klok. Toch, juist omdat de rest van de afmetingen zo prachtig in balans zijn, oogt ie niet té klein. Bijkomend probleem voor mij zijn de relatief dunne polsen, en een horloge boven de 40mm gaat al snel afhangen in de band, het versterkte de keus voor deze bescheiden klok nog meer. Tussen haakjes, een Rolex sub vind ik ook mooi, alleen die datumloep is niet mijn ding. De prijsverhouding ook niet.

Deze Eterna voldeed ruim aan alle eisen, en zelfs nog eentje meer. Ze sluit perfect aan bij mijn autohobby, de door Pininfarina ontworpen en gebouwde 406 coupé waarin ik me dagelijks mag verplaatsen. Het horloge is een gelimiteerde uitgave, waarvan de eerste twee cijfers exact overeen komen met de cijfercombinatie van het kenteken van de auto. Nou ja zeg…
Als klap op de vuurpijl vond ik een new old stock exemplaar voor een normale prijs. Er staat namelijk een gebruikte zwarte op Chrono te koop zoals op jouw foto voor 1100 Euro. In geen 1100 jaar zou ik zeggen, ondanks dat ik er heus wel weg van ben.

Eén en eén is dan twee, de koop was snel gesloten.

Bedankt voor je leuke reactie,

Groet,

Nico.

Mijn smaak gaat meer richting chronografen. Ik bezit er zelf twee:
Een Girard Perregaux Richville uit 1996:

en een vintage Omega Seamaster uit 1972:

Nu die laatste gerestaureerd is, draag ik die het vaakst.
Ik merk een voorkeur voor vintage, omdat de oudere horloges vaak iets kleiner zijn, rond de 39mm. Ik heb ook kleine polsen dus die keukenklokken manie laat ik aan me voorbij gaan:) Wat ik ook een voordeel vindt is dat als ik een klok van dertig jaar oud nog steeds mooi vindt qua model, dan zal dat de komende twintig jaar wel zo blijven…

Hoi,

Ik heb normaal niet direct een Chrono voorkeur, omdat ze voor mij snel té druk lijken. Toch vind ik de Chrono’s uit je voorbeeld heel bijzonder. De Girard heeft een bijzondere vorm qua kast, en een fantastische kleur op de wijzerplaat.

De Omega is nog steeds mooi, en eigenlijk tijdloos zou ik willen zeggen. Stel je eens voor dat je toendertijd zo’n klok om je pols had. Wow.

Ook een rustige wijzerplaat trouwens. Zelf ben ik ook meer voor de wat bescheidener afmetingen, rond de 39mm is ook voor mij ideaal mede door de wat dunne pols die ik nu eenmaal heb. Mijn meest recente Eterna Pininfarina professional diver aankoop oogt niet klein met 38mm om mijn pols. Maar ik kan me ook voorstellen dat het horloge bij iemand met dikkere armen, ronduit verloren oogt. En dan is 42 mm ineens helemaal niet groot meer.

Groet,

Nico.

ecodrive Schreef:

Mijn largo’s (rechts gedragen links de reserve)

Hahahaha, wat dacht je? stel je voor dat er geen andere grote horloges meer gemaakt zouden worden!!! :smiley:

Ik heb een brede smaak van wat ik mooi vind. Heb altijd iets gehad met sportieve klokjes. Waarschijnlijk door als kid er mee te zijn opgegroeid. Ben in de loop der tijd meer verschillende stylen gaan waarderen, maar m’n voorkeur blijft toch voor sportief of stoer. Heb ook wat meer dressy modellen, maar die draag ik voor de bijbehorende gelegenheden of kledingstijl.

Tja, motieven voor aanschaf… ik moet de klok mooi vinden, ik moet em op een zekere niveau nuttig vinden en ik de emotie erbij hebben. Die emotie kan komen door geschiedenis of marketing. Ik bedoel, de Omega seamaster 300 vind ik helemaal top. Ik denk dat daar ook een portie van 007 bij zit. En geschiedenis, ben ook weg van de Rolex Submariner (ook weer 007), maar ook omdat in onze familie een Rolex-erfstuk zit. Van kleins af aan was dat al iets heel bijzonders: “dat horloge van opa toen…”.
Om maar van achteren naar voren te werken: horloge moet nuttig zijn. Tja, je moet er natuurlijk de tijd op kunnen aflezen. Maar ik merk ook dat ik de datum teveel mis op sommige horloges. Het is een stukje luiheid misschien, maar ik vind de datum erg praktisch. De dagaanduiding ook wel. Daarom heb ik ook een een “minimal requirements list” voor m’n horloges. Hierop staan ondermeer mechanisch/automaat, waterresistant >50m, datum, lume, en metalen band op. Uitzonderingen mogen ook, maar dan moet daar iets voor tegenover staan, zoals m’n gps of telefoonhorloges die rubberen en leren bandjes hebben. Of m’n FC carree, die heeft geen lume, maar vind ik klassiek mooi en d’r hoort voor mij leren bandje om.
En mooi… tja, dat is erg subjectief. Maar omdat ik van sportieve en stoere klokjes hou, kom ik al snel uit op de iets forsere horloges. 15 jaar terug moest XL nog inkomen, maar ik vond toen de Submariner al geweldig. Vrienden vonden m’n Junghans Sub-hommage/look-a-like al oversized om m’n pols. 36mm is ok. Maar een sub… nee, daarvoor moest je armen als Swarzenegger voor hebben. Zolang de lugs maar niet over m’n polsen uitsteken of dat de band niet mooi om m’n pols valt. Heb voor de lol (en het uurwerkje) 1x een U-boat 1000fts hommage geprobeerd. 50mm, dat was dus totaal geen gezicht. Design vond ik wel erg stoer. Maar klein vind ik tegenwoordig niet mooi meer om m’n pols. Ik denk dat tussen de ik zeg maar iemand ben van 40t niets vind.
Laatste jaren vind ik ook de moderne military watch ook mooi. Die zijn ook wat forser dan de meeste vintage military. En bij de military vind ik een stoffen-achtige band (velcro, nylon, canvas, etc.) weer stoer staan. Zo blijft horloge-interesse zich steeds weer ontwikkelen.

Overigens, proficiat met je nieuwe Eterna diver. Inderdaad een zeer cleane uitstraling. Een limited zegt niet altijd alles, maar voor mij maakt dat em toch iets meer bijzonder. En idd vette knipoog naar R0l3ks… zonder die M3r5ed3s ster, maar wel de vorm:D

Hoi,

Ik heb ook iets met de Omega bond. Altijd gek geweest als kind van bondfilms, en natuurlijk ook de Astons en die prachtige Omega. En de vaak schitterende dames vooral niet te vergeten. De prijs van de Omega houd me echter nog een beetje tegen. Wellicht moet ik em eerst eens in het echt een keer om hebben om letterlijk het juiste gevoel erbij te (kunnen) krijgen. De aanschaf van horloges gaat namelijk vooral op gevoel bij mij. En het gevaar loert ook dat het bond horloge te groot is voor mijn pols. Ik weet dat tot 40mm over het algemeen goed gaat.

Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar de licht sportieve dress horloges. Dat zie je ook terug in de “verzameling” dagelijkse horloges. Anderen kan ik wel waarderen. Vroeger vond ik een diver niks. Overdone. Nu heb ik er zelf eentje. Geen grote weliswaar, maar het is wél een échte onmiskenbare diver. En ik vind ze mooi. Zo zie je maar, wie weet loop ik over een jaat toch met een grotere klok. Je moet vaak ook wennen aan iets nieuws, en dat kost tijd. Een overzicht wat er nu naast het bed op de tafel staat:

Zonder zwabberband natuurlijk!, een must (:smiley:

Een ML Milestone automaat
Een Eterna Eterna-matic Montery automaat.
Een Eterna Pininfarina professional diver automaat.
Funklok: Officina del Tempo 1028BM quartz uit de Race collectie.

Nu ben ik nog even pas op de plaats aan het maken. Ik heb inmiddels een horloge verkocht, dus het begint alweer te jeuken.

Porsche design flat six met stalen band is ook helemaal té gek. Maar ik heb niks met Porsche… Die stomme klok is echter zó leuk, zit niets op wat er niet op hoort :+
Moet ik eerst nog een tijdje over nadenken, en laten inweken. Ze zijn ook best nog prijzig namelijk. Het is wel weer Eterna gerelateerd begreep ik, dus met de afwerking zal het wel goed zitten.

Groet,

Nico.

Nico den Haak Schreef:

Wellicht moet ik em eerst eens in het echt
een keer om hebben om letterlijk het juiste gevoel
erbij te (kunnen) krijgen. De aanschaf van
horloges gaat namelijk vooral op gevoel bij mij.
En het gevaar loert ook dat het bond horloge te
groot is voor mijn pols. Ik weet dat tot 40mm over
het algemeen goed gaat.

Ik heb de laatste tijd ook steeds meer dat ik eerst het horloge uitgebreid om de pols wil hebben gehad voor een aankoop. Die Planet Ocean staat op m’n lijstje, maar ik weet nog niet goed hoe het bandje valt. De chronograph versie heb ik een keer vluchtig om de pols gehad. Maar ik vind de chrono-indeling en de schuine positie van de datum niet zo mooi (wel mooi sub-wijzers en poissours). Maar de normale 42mm en de 45,5mm nog niet geprobeerd. Dus eens binnenkort tijd voor uittrekken.
Ik gebruik nu hommages en replicas om een idee te krijgen of ik een klokje toch zoveel kan waarderen om ervoor te gaan. Natuurlijk is het belangrijk om een echte om de pols te hebben. Maar als je twijfelt of een model je echt iets doet, draag ik een hommage een poosje om er eens aan te wennen/uit te checken. Wellicht ook iets voor jou?
Ben dankzij hiermee uit dat ik de 3e gmt wijzer op de Seamster gmt te prominent vind, is een Hamilton geworden met de tijdzone op een schijfje; weet ik dat ik geen fan ben van 't loepje op de Submariner; weet ik dat een grote Radiomir toch wel staat; weet ik dat de beugel van Panerai me toch niet zoveel hindert als gedacht; ben eruit dat ik de min-fiddy/1950 kast zwaar prefereer boven de Luminor kast; en weet nu dat een u-boat 1000sft, ondanks 't stoere uiterlijk echt niet kan.

Hey Nico,

Je geeft aan dat je de maat te groot vind, nou is het inderdaad zo dat een flieger eigenlijk behoorlijk aan de maat is. De originele modellen waren volgens mij groter dan 50 mm. tegenwoordig is de meest gangbare maat iets van 44 mm. geloof ik. Daarnaast zijn er ook aardig wat 47 mm. modellen.

Ook ergens in dit topic lees ik dat 40 mm. je max is? Laat mijn Stowa dat nou net zijn ;). Er zijn namelijk wel degelijk flieger-modellen met een mooi maatje. Denk daarbij aan mijn Stowa, maar ook Archimede en Laco hebben deze volgens mij in hun collectie. En wat te denken van de IWC mark(nogwat) en de daarvan afgeleide speedbird?