Veel over gelezen en geschreven maar nu om de pols, de nieuwe Seiko 5 Sports

En nee het is niet de opvolger van de SKX. Zo om de pols wordt dat nog maar weer eens bevestigt omdat het klassieke en toolachtige bij het horloge ontbreekt. Het is gewoon een nieuwe range van Seiko gericht op een jonger publiek en heeft daar voor veel aparte varianten gelanceerd. Ik zou hem ook niet om doen naar een survival trip in de jungle, alleen de urban jungle :sunglasses: Maar ach, voor de meeste mensen die hier dagelijks gewoon achter hun bureautje hun tijd door brengen prima natuurlijk.

Ze zijn er in veel kleuren de nieuwe 5 sports en ze hebben allemaal verschillende namen voor de verschillende varianten van deze horloges. Deze SRPD77 hoort bij de “Sense” lijn. Als goevlige, fijn besnaarde, jongen een perfecte match! Wat er “Sense” achtig aan is ontgaat me alleen nog een beetje maar Seiko vond het vast cool klinken. Het aparte van deze Sense modellen zijn de wijzerplaten met relief en gekleurde secondewijzer. De kast is ook wel vrij apart, namelijk met een soort gun-metal PVD coating (kleine correcte @pasd geen zwart).

Het horloge is eigenlijk helemaal wat ik er van verwacht had. Gewoon een leuke instap Seiko maar dan met een apart ontwerp. Het past bij de nieuwe richting die Seiko ingeslagen is, ze zijn qua horloges een andere richting ingeslagen en de prijzen zijn opgeschroefd. Verder tja, weinig verrassngen, positief danwel negatief.

26 likes

Echt een leuke aanvulling voor de 5 familie :star_struck:

1 like

Yep voor 128 eurotjes koop je een SNZF17 op eglobal. Dat zijn nog de modellen uit de goeie ouwe tijd dat Seiko qua value for money een van de beste was. Tegenwoordig is dat niet meer het geval, er is veel verandert waardoor de prijzen hoger zijn en de kortingen online lager.

Deze SRPD77 met de pvd coated kast is nog eens 30 euro duurder en kost 310 euro. De duurste varianten met milanese band zijn 340 euro (een 60 euro premium tov de normale stalen band dus).

1 like

Leuke aanwinst, enjoy !

1 like

Geniet ervan :+1:

1 like

Prachtig!

1 like

Leuk geschreven, ik denk dat ze een slimme zet doen met deze “hippe” modellen.
Misschien niet compleet waar wij “liefhebbers” allemaal op zitten te wachten, maar dat is ook niet waar de aantallen vandaan komen denk ik.
En voor liefhebbers hebben ze daarnaast alsnog gewoon sterke (iets saaiere :grin: ) keuzes.
Dit model specifiek spreekt mij niet enorm aan maar ik moet toegeven

Dit ziet er wel heel gaaf uit! :ok_hand:
Ook echt een eigen gezicht :+1:

1 like

Hoe langer ik naar kijk hoe vreemder ik het horloge vind. Verschillende texturen, kleuren en lettertypes maar maken het geen geheel. Vind het echt een rommelige bedoeling. Denk dat het door die wijzerplaat komt.

De niet liefhebbers kopen gewoon wat ze mooi vinden los van de value for money vaak en de Seiko fanboys willen er ook toch wel een hebben. Alleen de neutrale horloge liefhebbers zullen nu wellicht wat anders kopen voor dat geld dat wel een “echte” duiker is met schroefkroon.

Ik ben zelf ook geen fan van het nieuwe 5 logo en het 50s cadilac “automatic” lettertype

1 like

Dat is zeker zo

Oh dat vind ik nu juist een van de pluspunten van de nieuwe serie :smile:

1 like

Netjes. Voor mij ligt de 55k1 onder de boom!

1 like

Wie is nu de beste dan?
List prijs van een SKX was vorig jaar ruim 300 euro. Dat je online een stokoud model met korting kan scoren, lijkt mij dan ook geen eerlijk vergelijk.

Als je kijkt naar de andere Japanse merken, Citizen en Orient zijn die gewoon goedkoper. Ook veel kleine/microbrands bieden vaak horloges met veel bang for your buck. Al zijn de mini turtle en turtle van Seiko nog steeds ook prima qua value for money.

Ja de list price was een wassen neus. Het is wel een eerlijke vergelijking als het gewoon de realiteit was dat je het horloge voor 50% van de list price kon kopen. Maar Seiko heeft e.a. verandert waardoor de (online) kortingen veel lager zijn. We zullen zien wat er met de prijzen gaat gebeuren, maar die zijn tot nu toe nog niet echt gedaalt voor deze modellen.