Veel te kleine datumvensters

Ik zie op het forum regelmatig de opmerking dat een bobbel (datumloep) echt niet kan. Maar, de meeste klokken die ik heb (ik heb er geen zonder datum) hebben zo een klein datumvenster dat ik ze zonder bril niet kan aflezen. Nu moet ik wel aantekenen dat ik de Seiko Message Watch ooit gedag heb gezegd. Niet omdat de service niet langer werd geboden maar omdat ik de boodschappen nog maar nauwelijks kon lezen.

Ook nu staan er weer enkele aanwinsten op het forum (van deze week) waar ik echt niets mee zou kunnen.

Mijn vraag is, weegt design of smaak op tegen het practisch voordeel van een datumloep ?

Oh ja, Grand Dates hebben natuurlijk geen loep nodig (behalve de Van Speyk prullen).

Van mij mogen de loepjes achterwege blijven. Zijn niet echt mooi enik weet ook zonderop de klok te kijken welke dag/datum het is.
Alternatief is het loepje aan de binnenkant van het glaasje.
Zie pic.

Grt,

Lone Ryder

Op sommige horloges “hoort” de loep inmiddels. Of het ding aan de binnen- of buitenkant zit maakt me niet uit. Wat ik wél belangrijk vind, is dat de loep ook daadwerkelijk vergroot en er niet om een andere reden is geplaatst.

Ik kan me voorstellen dat slecht zien en datumvenstertjes niet echt samen gaan. Anderzijds vind ik datumvensters sowieso niet echt fraai. Zeker niet een zwart op wit datum wiel i.c.m. zwarte dial, ik heb om die reden ooit een zwart op wit datumwiel vervangen door een wit op zwarte. Een datumloepje biedt natuurlijk uitkomst, maar eigenlijk is deze feature dusdanig verbonden met de Rolex Submariner, dat ik 'm alleen bij dit horloge kan waarderen.

Misschien is een wijzer voor de datum iets, ipv datum venster?

Orisfan Schreef:

Misschien is een wijzer voor de datum iets, ipv
datum venster?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7BC3EUF-D.jpg

moet je wel weten welke wijzer…:smiley:

Dit is helaas de reden waarom een Seadweller niets voor mij is.

Ik vind het een heel mooi horloge, zeker de vintage plexi modellen, maar die datum is zo klein.

Groet,

Marc

Een grote pointer date is ook niet verkeerd, maar niet die pointer dates in zo’n pieterige subdial.

Van mij mag de datum op een horloge achterwege blijven. Overigens wel een reden om een watchwinder aan te schaffen. Dan hoef je de datum niet meer in te stellen :smiley:

Heren, we worden gewoon oud en geven nu de datumaanduiding de schuld.
Net als de slechte printer op het werk en die kleine lettertjes van de diverse gebruiksaanwijzingen.
Mochten er hier schrijfvouten staan komt dat door die te kleine toetsen op mijn te klein uitgevoerde laptop…

Ff een loep pakken…

Ik heb nog geen horloge gezien dat ik mooier vind met datum loep dan zonder. Ik zou zelf altijd een horloge zonder loep kopen, ook al kan ik het op een gegeven moment misschien niet meer lezen. Het praktische nut van een datum is wat mij betreft toch beperkt. Ik heb horloges met en zonder datum en draag ze allemaal met veel plezier.

ticothijs82 Schreef:

Een datumloepje biedt natuurlijk uitkomst, maar eigenlijk is deze feature dusdanig verbonden met de Rolex Submariner, dat ik 'm alleen bij dit horloge kan waarderen.

Zelfs als “is” wordt vervangen door “vind ik”, vind ik dit een onzinnige stelling.

Ook ik kan de datum helaas steeds moeilijker aflezen. Met het stijgen der jaren worden de oogjes helaas ietsje minder. Bij toeval heb ik nu een Steinhart Black Ocean in bestelling mèt datumloep (mijn eerste) en ik ben dan ook benieuwd hoe dat me gaat bevallen. Moest er wel langer over denken voordat ik de knoop heb doorgehakt.

Ik vind overigens een minder goed leesbare datum niet zo erg als een slecht afleesbare tijd. Sommige designs maken het aflezen van de tijd ook niet erg makkelijk. Daar let ik nu wel steeds meer op vóór aankoop.

WilSeiko Schreef:

Ook ik kan de datum helaas steeds moeilijker
aflezen. Met het stijgen der jaren worden de
oogjes helaas ietsje minder. Bij toeval heb ik nu
een Steinhart Black Ocean in bestelling mèt
datumloep (mijn eerste) en ik ben dan ook benieuwd
hoe dat me gaat bevallen. Moest er wel langer over
denken voordat ik de knoop heb doorgehakt.

Ik vind overigens een minder goed leesbare datum
niet zo erg als een slecht afleesbare tijd.
Sommige designs maken het aflezen van de tijd ook
niet erg makkelijk. Daar let ik nu wel steeds meer
op vóór aankoop.

+1

grootmokum Schreef:

ticothijs82 Schreef:

Een datumloepje biedt natuurlijk uitkomst, maar
eigenlijk is deze feature dusdanig verbonden met
de Rolex Submariner, dat ik 'm alleen bij dit
horloge kan waarderen.

Zelfs als “is” wordt vervangen door “vind ik”,
vind ik dit een onzinnige stelling.

Het is geen stelling, maar een mening. De Sub is m.i. een icoon, mede door de datumloep.

Maar nu weet ik nog niet wat jij van te kleine datumvensters vindt.

ticothijs82 Schreef:

Maar nu weet ik nog niet wat jij van te kleine datumvensters vindt.

Nu wel: meestal vind ik het zonde van het ontwerp/design.
Begin meer en meer te verschuiven naar simpele ontwerpen, handgewonden, zonder dag en datum.

Tijd voor een bril, lenzen, laseren, e.a. lensaanpassingen?

Nop, heb met m’n bril op of lenzen in geen last van het niet kunnen aflezen van een datumvenster. Wat ik lastiger/vervelender vind is het aflezen van een datum op zo een kleine subdial. Helemaal als ze een gebrekkige indexering hebben.

Ik vind zo’n loepje meestal lelijk, en voorlopig zijn mijn ogen goed genoeg om de datum dan prima te kunnen lezen. Een datum vind ik een erg zinvolle toevoeging, maar het is geen absolute must. Wat ik vaak lelijk vind is als er een witte datumschijf is gebruikt op een wijzerplaat die niet wit is (ja, ook bij het merkmet het kroontje)

je hebt ook klokjes met een grote datum :wink:
is nog een mooie klok ook …