Veel te snel 5je....

Ik heb op de Rikketik een leuk 5je gekocht voor mijn vrouw. Mooi blauw wijzerplaatje. Ze vind hem erg mooi.
Maar hij loopt veel te snel, zeker 20 min in 12 uur.
Na een beetje googlen, kwam ik tegen dat er een veer(?) in de 7009 vast kan gaan zitten na lang stilstaan.
Met een tik op de achterkant van de kast zou het los kunnen schieten. Waardoor het uurwerkje weer op tijd loopt. Is dit waar? Wie weet hier meer over en is het op te lossen?
Graag jullie advies.


Hmmm een iets te hard tikje en hij loopt misschien helemaal niet meer … je zou kunnen checken of die misschien magnetisch is… anders ff langs een horlogemaker…

3 likes

Magnetisme gecheckt met Lepsi op de Iphone.
Dat is het niet.
Iemand die wat meer weet over iets dat blijft plakken / hangen bij een 7009 uurwerkje?

Kan ook zijn dat de balansveer niet meer mooi in een spiraalvorm loopt doordat de windingen in elkaar gehaakt zijn, bijvoorbeeld door een val of stoten.
Een goede horlogemaker kan dat eenvoudig voor je fixen

1 like

Collega heeft een Seiko5 die te hard liep. Mailtje naar Rob van Monsterwatches, en die gaf als advies ook het horloge zijdelings in je handpalm te tikken/slaan. Eén keer gedaan en hij liep inderdaad weer netjes binnen marge. Ik zou het proberen maar niet te hard :yum:

Groeten
Rutger

1 like

Bedankt voor de reacties ik ga eea proberen.
Hoop dat ik hem niet sloop…

Ik had het zelfde met in principe hetzelfde caliber in de basis.https://www.horlogeforum.nl/t/4r36-loopt-te-snel/84631?u=erikje

1 like

Ik weet alleen dat dat probleem er was met de 7s26B. 7s26A had het niet.

Waar las je dat de 7009 zoiets had?

1 like

Hmm denk dat ik me vergist heb met de verschillende uurwerken.
Kwam op WUS dit tegen:
https://forums.watchuseek.com/f6/seiko-7009a-date-wont-advance-369155.html#/topics/369155?page=2
Daar staat dat de hairspring van een 7009 kan blijven plakken of zichzelf overlapt.(?) Hierdoor zal ie harder lopen. Hoe dat allemaal precies werkt weet ik niet.
Dit is blijkbaar iets anders dan bij de 7S26’s, die wel door een kleine tik weer in het gareel gaan lopen.
Zal jammer zijn, als het 5je een miskoop is, wij vinden hem erg mooi.

In die draad is er een ander probleem dan het probleem wat je kunt oplossen met een “tik in de handpalm” (bij een hakende balansveer achter een palletje om het simpel te zeggen).
In die draad gaat het om een plakkende veer, ofwel als gevolg van magnetisme, ofwel als gevolg van overmatig smering. Later ontdekt de eigenaar schade aan het anker.

Magnetisme is het eerste wat je moet uitsluiten. Een horlogeliefhebber die rikketikbezoeker is zou eigenlijk zelf een demagnetiseerapparaatje moeten hebben (de mijne was €8 op ebay). Je kunt ook eerst even kijken met een kompasje (€3-€6 bij de Action als ze er een hebben).
Anders moet je kijken of je kunt (laten) reguleren. Een timegrapher is wel flink wat duurder, en een Seiko is wat “nerveus” bij het afstellen, er zit geen fijnregeling op. Laten doen is gemakkelijker en hoeft niet duur te zijn. Als hij op de timegrapher ligt kan de horlogemaker ook zien hoe hij verder loopt. (smering, beat error, positionele variatie). Misschien kan iemand op het forum je helpen.

1 like

Bedankt voor je antwoord, maakt eea een stuk duidelijker.
Magnetisme had ik al uitgesloten met een app op de Iphone, volgens mij is dat hetzelfde als met een kompas in de weer gaan.
Dan moet ik hem dus laten afregelen mbv een timegrapher.
Kan het uurwerk zo veel zijn ontregeld? Dus 20 min in de plus na 12 uur? Zit er zo veel ruimte in het regelgebied?
Wat een vragen he voor een oud 5je… maar ik vind het verdomd interessant :grinning:
Dus op zoek naar iemand die hem kan afregelen tegen een kleine vergoeding.

De low end Seiko’s hebben alleen een grove afstelling, dus het snelheidsinterval is enorm groot. De oorzaak kan van alles zijn. Misschien een schok gehad, of een halfslachtige regelpoging. Een kaliber wat dringend aan onderhoud toe is zal doorgaans te langzaam lopen. En een combinatie van twee of meer van de drie kan ook… Hoe lang is de gangreserve na een 8 uur dragen?

1 like

Ik met mijn jeugdelijke harses dacht dat je met ‘snel 5je’ gewoon bedoelde dat ie mooi is, en toen ik hem zag dacht ik: ja, das een hele snelle :joy: (waar gaat het heen)

OT: als je t niet vertrouwt zou ik toch even langs een expert gaan en niet zelf er op gaan hameren

1 like

De gangreserve is nu nog moeilijk te bepalen daar ik hem niet 8 uur achter elkaar kan dragen ivm werk.
Vanmorgen tussen 07:00 en 08:00 een uur gedragen om 17:00 pakte ik hem en toe liep ie nog. Is 9 uur op een uur. Dat is wel goed toch?

Dit 5je is sneller dan de meeste speedmasters dat beloof ik je…:joy:

1 like

En die hebben het in de naam, moet je nagaan

1 like

Deze dus

2 likes

Als hij stil stond en je moest hem opstarten om 7:00u dan is dat dik in orde. Als hij nog gangreserve van eerder had kun je daar niets van zeggen.

1 like

Ja hij stond stil om 7 uur vanochtend.
Wat zou het afregelen mogen kosten?

Ik heb de vraag niet aan zo veel horlogemakers gesteld, maar ik denk dat je met €10 à €30 een heel eind moet komen. (het kan heel snel lukken maar soms kost het meer tijd, juist zonder fijnafstelling). Vraag anders een lid wat een beetje sleutelt, het is niet zo lastig als een chronograaf servicen om maar wat te noemen. Ga niet naar een juwelier die geen horlogemaker is (de meesten zijn dat niet), die schuift het door en rekent daar veel geld voor.

Of koop een timegrapher, vanaf ca €150, en doe het zelf. Heb je het er uit met een paar horloges :slight_smile: Het kan zelfs met een appje en een headset, even googlen.

1 like