Zet de losse spiraal eens vast aan de kloof met de piton (zonder balans dus) ik denk dat je zal zien dat hij niet vlak ligt en waarschijnlijk de spiraalrol ook niet boven de lagersteen hangt.
Mijn ervaring is overigens dat als de stand van de piton zo is, iemand met teveel kracht aan de kloof getrokken heeft terwijl de balans nog aan het anker of achter het middenrad hing.
Als de piton/stud steeds zo scheef heeft gestaan, was normaal tikken niet of nauwelijks mogelijk.
Dat zal waarschijnlijk niet eerder zo het geval zijn geweest en heeft het het scheef staan opgelopen bij het uit elkaar nemen.
De eindbocht in de spiraal naar de piton loopt niet goed, vermoed dat de voorlaatste winding tegen de knik komt tijdens het lopen en hierdoor de effectieve lengte van de spiraal fors verkleind en dus voorlopen veroorzaakt. Als je de knik minder scherp maakt dan zal het scheeftikken ook veranderen, wel de eindbocht iets uitbuigen naar buiten zodat de spiraal vrij in het kompas ligt
“Liep van te voren wel…”. Maar heeft het horloge goed gelopen in de tijd dat het jouw eigendom is.
Wat @Horloge24 opmerkt, een dergelijke knik zo kort op het uiteinde van de spiraal is niet normaal. Zo kan het niet goed gewerkt hebben en het lijkt me dat jij het er niet in gemaakt hebt.
Het lijkt er op dat de spiraal gewoon te kort is.
Eens met horloge24, ik zou dat eerst eens oplossen, spiraal goed terugplaatsen zodat je beaterror redelijk is (<2ms, als hij eenmaal op tijd loopt kun je die altijd nog wat verbeteren naa <1ms wat goed genoeg is voor dit kaliber).
Als hij dan nog voorloopt is de spiraal misschien toch te kort aangestoken, ik zie dat je nog wat ruimte hebt bij de piton.
Alternatief is van die speciale timing ringetjes onder een even aantal tegenover elkaar gelegen schroeven te plaatsen, daarmee verzwaar de de balansband en gaat hij ook langzamer lopen, Dan hoef je niet de spiraal los te maken van de piton en de bocht te corrigeren. Het is een oude stalen spiraal, misschien heeft je voorganger al zitten buigen aan het uiteinde en als jij het nog een keer doet breekt hij……
Even een update:
Piton zo goed mogelijk recht gezet, spiraal is nu min of meer vlak.
De eindbocht in de spiraal verder naar buiten gebracht en de scherpe knik eruit gehaald.
Zie foto’s: de piton ligt nu niet mooi centraal boven de steen. Wat is de beste truc om dat voor elkaar te krijgen? Toch weer een knik vlak voor de pion, maar dan zo dat de voorlaatste winding de eindbocht niet kan raken?
Zoals Horloge24 al eerder noemde: “Afnemen van de spiraal is een extra risico dat niet nodig is.” en heeft daarin helemaal gelijk: een pin van de regulateur die scheefstand heeft mijn poging om hem voorzichtig recht te buigen niet overleefd…(zie foto).
Iemand een idee hoe dat op te lossen? Uit boren en nieuwe pin plaatsen is hogeschool voor mij.
Kan natuurlijk onderdeel proberen te kopen of een donorhorloge.
Je zult nog aan de bak moeten. Centrum spiraal moet ook centraal liggen. (richting van de pijl). Daarnaast heb je een veel langer regel gedeelte nodig dat mooi in het midden van de regel sleutel blijft (en parallel blijft aan de overige windingen) als je gaat afregelen, anders trek of duw je aan de spiraal bij het verplaatsen van de regel sleutel en krijg je hem niet afgeregeld. Dus: 1 langer regel gebied maken voor het hele regel gebied , 2 dusdanig dat het centrum ook centraal komt te liggen.
Dank voor je reactie.
Ad 1: is duidelijk
Ad 2: hoe krijg je dat centrum van de spiraal exact boven de steen? Er vanuit gaande dat de spiraal zelf al een mooie symmetrie heeft?
Omdat je spiraal niet tussen de regulator ligt komt hij sowieso nooit in het centrum te liggen, je moet de veer wel neer leggen zoals deze ook in het uurwerk zou komen, dan zal je zien dat deze al meer naar centrum toe trekt.
Dan ben je er nog niet want je veer leunt dan volledig op 1 van de pennen van de regelaar en dat wil je niet. Ik ben niet zo’n fan van veren die geen regelgebied hebben dmv 2 zogenaamde z bochten. In jouw geval zal die altijd ergens mijn inziens tegen een pin aan liggen. Misschien dat anderen daar wat meer over kunnen zeggen.
Lees ik nou goed dat je de regulator pin hebt gebroken? Dan zou ik echt bij deze stoppen en niet verder aan de veer gaan werken tot je een goede vervangende pin hebt geïnstalleerd of donor hebt gevonden.