Als beginner wil ik jullie wat voorleggen (excuses alvast voor de vaak Engelse termen):
ik heb een AS 1287 uurwerk van een OLMA Polo gereinigd. Liep tevoren wel, maar met op de Timegrapher een “sneeuwstorm”.
Na reiniging (incl anti-shocksysteem), oliën en demagnetiseren op de Timegrapher nog steeds veel te snel met de regulateur op maximaal negatief (zie foto). Tevoren overigens al de hairspring met balanswiel extra gereinigd in wasbenzine en “one dip” en de hairspring visueel gecontroleerd.
Wat zou nog een verklaring kunnen zijn? Een niet originele hairspring?
En als oplossing: proberen de hairspring korter in de stud te positioneren zodat de hairspring iets langer wordt?
Tgoh, moeilijk om zeggen zo. Maar er scheelt nog altijd veel aan, 5.6 beat error (wil je onder de 1), 207° amplitude (wil je 250+).
Het is wel een stevige afwijking. Dubbel controleren dat er geen verkleving op de balansveer zit, dat die mooi concentrisch en vlak ligt, nergens raakt tijdens het lopen, en nog eens volledig demagnetiseren.
Misschien, maar da’s wel al stevig kunst- en vliegwerk. Gaat ook elders gevolgen veroorzaken weer. En of je daar 15 minuten mee gaat corrigeren - ik zou het niet durven zeggen
Als je kan zien dat de balans echt prima is, nergens raakt etc etc etc, en zelfs bij goeie beat error en amplitude veel te snel loopt, zouden timing washers op de balansschroeven kunnen helpen. Maar da’s al geavanceerde materie, misschien heeft @Vintagewatchstuff nog inzichten die ik over het hoofd gezien heb.
Dank voor jullie vlotte reactie!
Nog even voor de duidelijkheid: het is wel een vintage uurwerk (70er jaren?). @LVA: Ik zal alles nog eens nalopen. Vind het moeilijk om evt raken tijdens het lopen te beoordelen. Concentrisch is ie zeker wel. Of hij mooi vlak is weet ik niet zeker. Ik denk hem met collet en al er toch maar af te halen, maakt de beoordeling eenvoudiger, lijkt me?
Als ie mooi vlak is en concentrisch heeft het dan nog zin om de curves een fractie wijder te maken. Dit om evt raken tijdens loop minder aannemelijk te maken? @Horloge24: door te demonteren kan ik daar wel achter komen. Verder: primaire reiniging met Elma en gedestlleerd water. Later dus nog een keer met wasbenzine en one dip (dan zouden evt. vetresten van wasbenzine ook weg moeten zijn. Of is die redenering onjuist?
Neem de balaskloof even los, neem de kloof met pincet in een hand en laat de balans hangen.
Stel dan vast of alle bogen los zijn van elkaar en niet een die toevallig om de volgende boog is gesprongen/geslagen. Dat wil nog wel eens gebeuren.
Het vlak zijn van de spiraal schel niet alles zo te zien via het resultaat van de Timegrapher.
De spiraal niet losmaken van de stud, tenzij je weet uit voorgeschiedenis dat daar iets is gewijzigd in het verleden.
Ik ging onlangs ook bijna de boot in met een zeer curieus Omega dameswerkje, dat 21306 als tikgetal bleek te hebben. Zit standaard in de “settings” van de 1900 maar het ding koos toch voor 21600. Met 21306 stond de regulator mooi in het midden en had ik een relatief (mini-dameswerkje) strakke lijn. En, het horloge liep opeens op tijd i.p.v. een minuut of 20 per dag voor.
Caliber 611 uit mijn hoofd, serienummer wees op 1950.
Als ik het goed heb heeft een balans van de 1287 schroefjes op de rand zitten. Ontbreekt er misschien 1? Dan wordt de balans lichter ergo, hij gaat voor lopen.
Als er een ontbreekt zal de delta tussen de 4 verticale standen ook fors zijn.
Verder is er wel iets aan de hand met de ligging als je een beat error van 5.7 hebt. Of de spiraal is verdraaid tov de balans of de spiraal zelf ligt niet fijn. Heb je gecontroleerd als je de veer helemaal ontspannen is of de spiraal mooi in het midden van de kompaspennen ligt en een halve-hele spiraal dikte speling heeft?
Als niet-technicus vraag ik nog even of er een mogelijkheid bestaat dat de balansveer gemagnetiseerd is. Bij mijn weten kan dat ook te snel lopen tot gevolg hebben.
De schroefjes op de rand zijn alle aanwezig.
Voor de beantwoording van je vragen zijn denk ik de foto’s voldoende duidelijk? Anders hoor ik dat graag.
Ik zie wel dat de spiraal iets uitpuilt (dwarse foto). Is dat voldoende relevant om te proberen dat te corrigeren?
Heb je al gekeken of het horloge in de praktijk ook echt zoveel afwijkt? Soms pakt de Timegrapher gewoon de audio niet lekker op en loopt hij verder wel gewoon goed.