Veer in twee delen?

Dit heb ik met mijn zeer beperkte ervaring niet eerder gezien.
Het gaat hier om een Anker horloge met een Duromat D 1172 automatisch uurwerk.
Nu zie ik bij demonteren een normale veer maar in de ton ook een klein deel dat ik niet kan thuisbrengen. Hoe moet ik dat interpreteren?
De veer is niet gebroken en het uurwerk liep vóór demontage.

Mag ik gebruik maken van jullie deskundigheid?





2 likes

Dat klopt, automaten hebben een 1 of 2 delige slipveer zodat hij “oneindig” opgewonden kan worden.

2 likes

Dank voor je reactie, Tim.
Dat was me al eerder duidelijk. Maar dan bestaat toch alleen het uiteinde van de veer uit twee delen?
Ik kan me in deze situatie ook niet goed voorstellen hoe het moet werken. In eerste instantie zou bij het winden het tweedelige uiteinde van de veer achter het stuk veer in de ton bij de rechter pijl kunnen blijven hangen en bij voldoende spanning mee gaan draaien. Maar wat is dan de functie van het uitpuilend onderdeel (linker pijl)



?

3 likes

Dat is het slipgedeelte, de “gewone” veer haakt in het lipje net als bij een gewone veerton en het omgebogen andere einde zorgt voor een bepaalde remming zodat hij niet te snel doorslipt (anders bouw je geen gangreserve op).
Dus je linker pijl haakt de veer op in, niet de rechter.

3 likes

Ok, duidelijk. Dank voor je hulp!
Erg fijn zo’n forum met ervaren mensen!