Ik had een King Seiko 4402 handwinder gekocht. Daar blijkt een issue mee te zijn. Ik kan had het horloge een paar slagen opgewonden en hij liep. Op een gegeven moment wilde ik het horloge verder opwinden maar merkte toen dat op een gegeven moment ik wat hoorde slippen. Een paar slagen verder hoorde ik weer dat slippende geluid. Ook merkte ik dat ik de veer niet helemaal kon opwinden, ik voelde het eind van de veer niet. Het horloge bleef wel gewoon lopen na het slippen, zelfs nog uren daarna liep hij nog. Maar ik heb dus het idee dat op een gegeven moment de veer slipt in de veerton ofzo? Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Veer en veerton schoonmaken zou het wel eens kunnen zijn.
Er ontstaat hier na verloop van tijd veel viezigheid, zoals een
kleverig mengsel van olie en zwart micro metaal slijpsel.
En als je dan toch bezig bent met schoonmaken kan je de rest
evt. ook schoonmaken
Even naar een horlogemaker, nieuw haakje eraan buigen en klaar is Kees.
Tenminste als het om het uiteinde van de veer gaat. Anders moet er een nieuwe veer in.
Inca,
Interessant haakje buigen, kan je mij vertellen hoe je dat doet?Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar dan breekt de veer altijd. Ik wil het ook leren.
Heel vroeger (100+ jaar geleden) zat er nog wel eens een haakje in de veerton waar de veer aan gehaakt zat; dat wilde nog wel eens afbreken en dan heb je een nieuwe veerton nodig. Maar bij minder oude uurwerken zit er vrijwel altijd een richeltje in de veertonwand, dat breekt er niet zomaar af; het is bijna altijd de veer.
Dat is een goede vraag; ik had al even bij Cousins en bij Dr. Ranfft gekeken, maar beiden kennen dit uurwerk niet.
Misschien bij iemand die een login bij Seiko heeft?
Edit: zodra je de veer uit de ton hebt liggen kun je de maten natuurlijk opmeten (als je een micrometer hebt), maar dan kun je hem niet nu alvast bestellen.
Interessante video, blijkbaar heeft deze hetzelfde probleem. Ik heb een reactie geplaatst om te vragen wat voor replcement ik nodig heb. Veerton is wel lastig te verwijderen zeg, halve uurwerk moet uit elkaar Zal je net altijd zien natuurlijk.
Scudo geeft het al aan, even verhitten. Maar dat moet toch met wat beleid gebeuren. Verhitten tot kersenrood is voldoende. Niet geforceerd afkoelen en niet op de vouw knijpen. Dan lukt het altijd.
Ik heb geen login maar kan het wel voor je nakijken, maar weet vrijwel zeker dat de veer niet meer leverbaar is.
Ik zou gewoon een universele op maat pakken.
Waarschijnlijk is de opwindveer gebroken maar kan ook nog aan de veerton zelf of aan de as liggen.
Zou niet beginnen aan een nieuwe eindhaak buigen als de veer is gebroken, de veer is dan korter en een nieuwe zijn ook de kosten niet.