Veer vervangen Eta 2763

Beste liefhebbers,

Eerst een foto… dan de tekst…

Sorry voor de slechte foto, maar even voor de beeldvorming. Deze alleraardigste Pontiac Hydraulica memodate heeft een slippende veer. Ik denk dat deze afgedraaid is of is losgekomen. Het gaat om een ETA 2763 uurwerk.

Nu probeer ik al veel zelf, maar een veer uit een veerton halen en deze terug op te spannen… na toch een brugje te ver. Hoewel ik deze video al meermaals heb bekeken:

Dan heb je bovendien ook nog links- en rechtsdraaiende varianten, boven of onder getand… het gaat me duizelen…

Dussssss… heb ik hulp nodig. Wie van jullie kan me helpen met deze veer(ton)? Als het niet te ver uit de buurt is, maken we er een workshop van en leer ik graag.
Verzenden kan ook… en ja… ik bestel ook wel van de baai, maar ik wil wel weer wat leren…

Bedankt voor het lezen!
Serge

1 like

Dat de veer van een automaat doorslipt als ze volledig is opgewonden, is normaal
je gaat sowiezo wat gereedschap moeten aanschaffen, opwinden met de hand is niet wenselijk

wat heb je nodig:
een winder (en goede en die kosten geld)
een pinvice om de barrel arbour vast te nemen
en zo’n potje om hem terug dicht te persen is ook handig (kost niets op aliexpress)

Heb hier in het begin ook mee gesukkeld, maar een veer of 5 verder en het gaat een pak soepeler
1 tip: als je de veer er uit haalt/loopt, doe dat in een plastic zak. Heb een keer heel mijn zolder kunnen afzoeken naar een barrel arbor die was gaan vliegen toen de het laatste stukje van de veer er uit sprong (lag uiteindelijk 4 meter verder :hot_face:)

3 likes

Hoi Stroaven,

Dank je voor je antwoord, maar het is een handopwinder, de veer mag dan niet slippen lijkt me.

Je tips zijn van harte welkom, dat met die plastic zak is wel een goede. Ik heb meestal niet het geluk zoiets terug te vinden.
Kun je nog wat oefening gebruiken? Dan stuur ik de veerton aan je op… voor die enkele keer dat ik dat gebruik…

Serge

Als het geen automaat is en hij slipt, dan vrees ik dat er waarschijnlijk iets afgebroken is aan de veer

1 like

Gewoon een nieuwe veer er in. Is ook wel handig als je dat al eens eerder gedaan hebt… …en weet welk GR-nummer je moet bestellen. Ik wil dat laatste desnoods voor je opzoeken, maar als je voor het eerst - zonder enige ervaring - een nieuwe veer uit zijn blister in de veerton drukt, is de kans wel vrij groot op een kluwen verenstaal. :sweat_smile:

Hier. Ik had de GR2 catalogus toevallig naast de PC liggen.
Komt nog porto en - tegenwoordig - dikke import-reut bovenop.

https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=gr4010-1

1 like

Oei, dat is toch hogere wiskunde voor me… ik ga op de baai wel op zoek naar een donoruurwerk met de hoop, dat er nog een aardige veer in zit. Niettemin bedankt voor de tip.

Serge

1 like

Vergeet dat maar. Dat donoruurwerk is net zo oud, dus de veer waarschijnlijk ook.

Absoluut, die rottige ringetjes zijn een nachtmerrie. Daarom trek ik ze altijd uit het ringetje, laat ze een rondje meedraaien in de schoonmaakmachine en plaats hem dan gewoon met de veerwinder in de veerton :sunglasses:

Waarom zijn ze dan door de fabriek voorgesmeerd? Nooit een nieuwe veer meespoelen

1 like

Fijn zo’n reactie van de TS, je neemt de moeite om het uit te zoeken en ze denken op de “ baai “ voor weinig een beter alternatief te scoren.

Dan wordt je animo er niet groter op om er tijd in te steken

Die olie kan ook makkelijk 10, 20 of 30 jaar oud zijn. Ik werk voornamelijk aan vintage horloges en ook al koop je een nieuwe veer zijn dat soms ook oude voorraden. Dus maak ik ze altijd schoon en smeer ze opnieuw, weet ik zeker dat ik verse olie heb. :sunglasses:

Dank je voor de reactie, maar ik heb dat nog niet eerder gedaan ik zou ook niet weten welk gereedschap ik dan nodig zou hebben.

Het spijt me maar aan zo een reactie heb ik ook niet zo veel. Dan plaats ik geen topics meer.

Begrijp me niet verkeerd, maar waar moet ik beginnen?

Met dank
Serge

Bij vintage begrijp ik het wel. Dan kunnen ze echt oud zijn. Maar als het een blauwe veer is dan zou ik die niet meer willen plaatsen.

Maar voor nieuwe veren nooit doen.

Zo wie zo zuinig zijn met olie op een veer, wordt snel een smeerboel.

Dit is veel te veel, foto is uitvergroot van straoven

1 like

Dat mag lijkt me.

U krijgt een goed advies van @PeterLC, doe daar iets mee. Weet dat het moeilijk is om te beginnen maar met zo’n reactie van; koop wel op de baai een donor, dan neem ik het niet meer serieus.

Blauwe veren gebruik ik ook niet, tenzij er echt niks anders te vinden is. Meestal haal je daar geen lekkere amplitude meer mee en de kans dat ze op den duur breken is aanzienlijk. Maar blanke veren bestaan ook al best lang en kunnen dus al een flinke poos in opslag liggen.

Voor veren waarvan je weet dat ze echt nieuw zijn heb je gelijk; niet spoelen maar gelijk monteren.

1 like

Klopt, maar de ETA 2763 is volgens mij (gesteund door de niet alles maar wel veel wetende Herr Doctor Ranfft) is een handopwinder. Dus als daar de veer slipt is dat inderdaad niet zoals dat hoort.


Kan de eveneens veel wetende en kunnende @Vouwfietser je daarbij helpen?

Als TS geen horlogemakers-vaardigheden heeft buiten glaasjes, kronen en banden (zie zijn profiel) is werken aan veer en veerton wel een paar bruggen te ver. Letterlijk en figuurlijk. Als je verder niet weet hoe een uurwerk te demonteren, reinigen, wederopbouw, smering…

Begint al met het stukdraaien van de kroonradschroef, want als je niet weet dat die rechtsom losdraait… :sweat_smile:

1 like

Merci voor de feedback, dan doe ik er volgende keer minder op
en zo leren we bij

2 likes

Op zich is een nieuwe veer plaatsen goed te doen voor een beginner.
Alleen de schroef in de tonas losmaken, tonrad werwijderen.
Dan de brug er af ook heel simpel.

Een nieuwe veer komt meestal netjes opgerold in een houder, je drukt de veer eenvoudig in de veerton en monteren in omgekeerde volgorde.

Vergeet niet de as goed te plaatsen zodat die inhaakt in het oogje van de veer.

1 like