Sorry voor de slechte foto, maar even voor de beeldvorming. Deze alleraardigste Pontiac Hydraulica memodate heeft een slippende veer. Ik denk dat deze afgedraaid is of is losgekomen. Het gaat om een ETA 2763 uurwerk.
Nu probeer ik al veel zelf, maar een veer uit een veerton halen en deze terug op te spannen… na toch een brugje te ver. Hoewel ik deze video al meermaals heb bekeken:
Dan heb je bovendien ook nog links- en rechtsdraaiende varianten, boven of onder getand… het gaat me duizelen…
Dussssss… heb ik hulp nodig. Wie van jullie kan me helpen met deze veer(ton)? Als het niet te ver uit de buurt is, maken we er een workshop van en leer ik graag.
Verzenden kan ook… en ja… ik bestel ook wel van de baai, maar ik wil wel weer wat leren…
Dat de veer van een automaat doorslipt als ze volledig is opgewonden, is normaal
je gaat sowiezo wat gereedschap moeten aanschaffen, opwinden met de hand is niet wenselijk
wat heb je nodig:
een winder (en goede en die kosten geld)
een pinvice om de barrel arbour vast te nemen
en zo’n potje om hem terug dicht te persen is ook handig (kost niets op aliexpress)
Heb hier in het begin ook mee gesukkeld, maar een veer of 5 verder en het gaat een pak soepeler
1 tip: als je de veer er uit haalt/loopt, doe dat in een plastic zak. Heb een keer heel mijn zolder kunnen afzoeken naar een barrel arbor die was gaan vliegen toen de het laatste stukje van de veer er uit sprong (lag uiteindelijk 4 meter verder )
Dank je voor je antwoord, maar het is een handopwinder, de veer mag dan niet slippen lijkt me.
Je tips zijn van harte welkom, dat met die plastic zak is wel een goede. Ik heb meestal niet het geluk zoiets terug te vinden.
Kun je nog wat oefening gebruiken? Dan stuur ik de veerton aan je op… voor die enkele keer dat ik dat gebruik…
Gewoon een nieuwe veer er in. Is ook wel handig als je dat al eens eerder gedaan hebt… …en weet welk GR-nummer je moet bestellen. Ik wil dat laatste desnoods voor je opzoeken, maar als je voor het eerst - zonder enige ervaring - een nieuwe veer uit zijn blister in de veerton drukt, is de kans wel vrij groot op een kluwen verenstaal.
Hier. Ik had de GR2 catalogus toevallig naast de PC liggen.
Komt nog porto en - tegenwoordig - dikke import-reut bovenop.
Oei, dat is toch hogere wiskunde voor me… ik ga op de baai wel op zoek naar een donoruurwerk met de hoop, dat er nog een aardige veer in zit. Niettemin bedankt voor de tip.
Absoluut, die rottige ringetjes zijn een nachtmerrie. Daarom trek ik ze altijd uit het ringetje, laat ze een rondje meedraaien in de schoonmaakmachine en plaats hem dan gewoon met de veerwinder in de veerton
Die olie kan ook makkelijk 10, 20 of 30 jaar oud zijn. Ik werk voornamelijk aan vintage horloges en ook al koop je een nieuwe veer zijn dat soms ook oude voorraden. Dus maak ik ze altijd schoon en smeer ze opnieuw, weet ik zeker dat ik verse olie heb.
U krijgt een goed advies van @PeterLC, doe daar iets mee. Weet dat het moeilijk is om te beginnen maar met zo’n reactie van; koop wel op de baai een donor, dan neem ik het niet meer serieus.
Blauwe veren gebruik ik ook niet, tenzij er echt niks anders te vinden is. Meestal haal je daar geen lekkere amplitude meer mee en de kans dat ze op den duur breken is aanzienlijk. Maar blanke veren bestaan ook al best lang en kunnen dus al een flinke poos in opslag liggen.
Voor veren waarvan je weet dat ze echt nieuw zijn heb je gelijk; niet spoelen maar gelijk monteren.
Klopt, maar de ETA 2763 is volgens mij (gesteund door de niet alles maar wel veel wetende Herr Doctor Ranfft) is een handopwinder. Dus als daar de veer slipt is dat inderdaad niet zoals dat hoort.
Als TS geen horlogemakers-vaardigheden heeft buiten glaasjes, kronen en banden (zie zijn profiel) is werken aan veer en veerton wel een paar bruggen te ver. Letterlijk en figuurlijk. Als je verder niet weet hoe een uurwerk te demonteren, reinigen, wederopbouw, smering…
Begint al met het stukdraaien van de kroonradschroef, want als je niet weet dat die rechtsom losdraait…
Op zich is een nieuwe veer plaatsen goed te doen voor een beginner.
Alleen de schroef in de tonas losmaken, tonrad werwijderen.
Dan de brug er af ook heel simpel.
Een nieuwe veer komt meestal netjes opgerold in een houder, je drukt de veer eenvoudig in de veerton en monteren in omgekeerde volgorde.
Vergeet niet de as goed te plaatsen zodat die inhaakt in het oogje van de veer.