Veertje gaan vliegen

Het heeft lang geduurd maar het is me nu toch ook overkomen een veertje weggeschoten tijdens de assemblage en tot op heden nog niet terug gevonden, al geef ik de moed nog niet op :slight_smile: Maar ik vroeg ma af hoe dit eventueel op te lossen is moest ik het veertje niet terugvinden.

Kan je deze ergens bestellen, is deze makkelijk te vervangen door eventueel een andere veer, alle tips, suggesties en adviezen zijn welkom.

Hieronder een foto van de vermiste veer :frowning:

1 like

Overkomt iedereen :rofl: welk uurwerk is het? Anders worst het lastig zoeken.

1 like

Beste,

bedankt voor uw reactie, is een Pontiac international binnenwerk FE 4601A

1 like

Tip:
De omgeving van je werk goed stofzuigen, daarna slang eraf en met een magneet aan een touwtje even door de stofzak bewegen. Vaak vind je het zo terug.

Deze veertjes kun je in aantallen bij Cousins bestellen.

3 likes

Ergens een keer gelezen dat iemand de panty van zijn vrouw (of misschien eigenlijk zijn weekendoutfit, maar durfde dat niet te zeggen) over de stofzuigerslang deed. Dan bleef het veertje daarin steken.

5 likes

Meestal veeg ik rondom de werkplek en ga ik met een magneet door het vuil. Werkt vaak prima. Succes!

1 like

Ik heb een veertje terug gevonden met een swiffer :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een magneetstrip aan een opgevouwen stuk geplastificeerd karton. Is van Bergeon dus het was geloof ik heel duur. :sweat_smile:

Wel hiermee al eens een veertje teruggevonden van een vintage Eterna-uurwerk, een voorloper van de 2892-2, waarvan ik nog dacht toen ik hem er uit haalde bij demontage - “deze moet ik niet kwijtraken”. En toen dus toch - PIEUW. Dat ik hem met die magneetstrip terugvond is wel een wonder want het ding was met het blote oog bijna niet te zien. :face_with_monocle:

Verder - draag altijd een witte jas; ik heb wel eens een deksteentje teruggevonden in het borstzakje. Je ziet er ook gewoon dingen op liggen. Kijk ook OP je schoenen. En schud - niet boven je werktafel :grin: - even je (in mijn geval resterende) haar uit.

8 likes

Ik had er keer eentje op m’n scherm van mn telefoon zitten die in m’n broekzak zat :joy::joy:

3 likes

Ik ben een keertje het tiretteveertje van de 6497 (naja, chinees kopietje) kwijtgeraakt. Die hoorde ik achter me vallen, maar niet meer teruggevonden. 6 maanden later, zie ik bij de bank (5 meter schuin voor me ten opzichte waar ik zat) ineens iets liggen
 Tada, gevonden. :rofl:

1 like

Is mij i.d.d. ook al overkomen, helaas te vaak.

In geval van nood en ook om het uurwerk werkend te krijgen, heb ik al vaker een nieuw veertje moeten maken.
Materiaal dat ik ervoor gebruik is afkomstig van dun rvs staaldraad, staalborstel van dremel, naald van dry needling of accupunctuur naald, afhankelijk van de benodigde dikte en kracht die het veertje moet hebben.
Is wel altijd ff goed testen of alles wel werkt.

Uiteraard heb ik al en paar keer het veertje, later teruggevonden.

4 likes

Denk eens aan csi miami.
Lamp uit en met een zaklamp zoeken
Werkt perfect.

2 likes

Dat gebeurt mij ook meestal. Maar pas VEEL later. Zo lang kan de klus doorgaans niet wachten

maar nog nooit iets bij hoeven bestellen. Het zijn bij mij vooral deksteenjes - hoewel hier de gangbare donor-maten nu wel op beginnen te raken.

1 like

Dat klinkt als het datum quick set veertje :wink:

2 likes

Met een klein tangetje en/of de punt van de pincet, kun je vervolgens een werkend model maken.

2 likes

kan Peter bijtreden, hierbij de niet Bergeon oplossing

magnetische gereedschapshouder
daarna de veer wel demagnetiseren

2 likes

Ik heb een lange sterk magnetische strip(sleutelophangsysteem van het bekende zweedse meubelhuis)
Sindsdien heb ik de looplamp nog nauwelijks nodig.
Bovendien heb ik een assortiment reserveveertjes waarvan soms wel iets te maken is.
En, last but not least, ik heb van die harde kunststof bureaustoel tapijtbeschermers, want sisal is geen praktische vloerbedekking in een horloge- atelier! ( nee joh​:thinking::zipper_mouth_face:?!!)

2 likes

Een oude diepvries of koelkast heeft in het deurrubber een prachtige magneetstrip zitten.
Dus kijk maar even bij de sloop, mes in het rubber en er komt een bruinachtige strip tevoorschijn die je kunt knippen op de gewenste lengte. Is mooi dun en past overal onder. Let wel op dat een kant magnetisch is, dus de juiste kant op de grond!

5 likes

Dit zakje met 100 stuks staaldraadjes van allerlei dikte was tot voor kort nog bij Cousins verkrijgbaar. Ik kan het daar niet meer vinden. Vandaar de link.

1 like

Ik ben eens zo’n veertje kwijt geraakt, bleek hij in mijn trui te hangen net onder mijn kin, ja dan kun je zoeken tot je een ons weegt

Mocht hij kwijt zijn, kijk dan even of je een doosje klikveer staal kunt vinden, met een tangetje buig je dan je eigen veer op maat.

1 like