Veertje Incabloc

Goedemorgen,

Ik ben bezig aan een Standard 96 (FHF 74). Deze is helemaal in orde, behalve dat het veertje van de Incabloc aan de wijzerplaatkant was afgebroken. Daardoor miste er ook een deksteen.
Ik heb de juiste veertjes en dekstenen besteld, maar ik krijg het veertje niet geinstalleerd.
Normaal kun je het veertje openklappen en daarna het oude exemplaar er naar “boven” uitschuiven en de nieuwe erin. Helaas ligt deze in een uitsparing en werkt dit niet. Ik heb geprobeerd om met een penhout het blok er iets uit te duwen om wat ruimte te creeren, maar dat werkt niet. Ander gereedschap heb ik (nog) niet.
Is er iemand met een stenenpers of een treibniet die dit voor mij zou kunnen doen?
Tegen een vergoeding uiteraard.

mvg Melvin

Hallo Melvin,

De chaton moet er uit geperst worden om het veertje te kunnen vervangen.
Er bestaan speciale ponsjes voor van incabloc.
Je kan het natuurlijk ook met een steenpers, wel zien dat je een steenpers gebruikt met micrometer instelling om de juiste diepte van het inpersen te regelen.

Offtopic, nog niet geantwoord op pb, moeder was overleden.

Gecondoleerd…

Gecondoleerd Freddy,

Bedankt voor het antwoord. Sowieso geen verantwoording noodzakelijk en met dergelijke redenen al helemaal niet. Het probleem is dat ik dergelijk gereedschap niet heb.

mvg Melvin

Geregeld! Bedankt Inca en HF.

Dit zijn de ponsjes die ik bedoel.

Passen in een steenpers.

https://www.cousinsuk.com/product/incabloc-punch-stake-set

Bedankt voor het medeleven.

Freddy, zou je een een foto set kunnen maken van het vervangen van een steen?

Ik heb een forse voorraad aan stenen/veertjes en een punch/stake set maar eigenlijk geen idee hoe je dit aan zou moeten pakken… eruit slaan zal nog wel lukken, maar dan?

Handig om te weten Freddy, dank je wel. Misschien dat ik ooit een tweedehands pers tegenkom.

Vraagt veel werk om zulke foto’s te maken en het dan nog te begrijpen.
Het zien doen is het beste maar in beeld brengen … heb praktisch geen tijd.

Is er zo niets te vinden op you tube ?

Wel hoor. Ik heb er al een paar gezien. Als ik het tegenkom, zal ik het plaatsen. Watch repair channel zou je eens moeten zoeken op Youtube. Echt een schat aan informatie en tips.

een voorbeeldje is zelfs op dit onvolprezen forum te vinden :smiley: :

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,36232,36451#msg-36451

Het boekje van zo’n Seitz pers heb ik ooit gescand en is hier te downloaden:

Wat de incabloc ponzen betreft: die passen enkel in de nieuwere 4mm uitvoering van de persen, de oudere hebben een 3mm opening voor de aambeeldjes, en daar past zo’n setje niet in…

Groet,
Paul

Part 1 van 2:

Part 2 van 2:

Mooie serie Paul! Voorlopig zit ik nog lang niet op dit niveau. Misschien ooit nog een keer, maar misschien ook niet. Ik zou het ook helemaal niet erg vinden, ieder zijn vak :slight_smile: Je moet ook ergens een lijn trekken als hobbyist denk ik.

Bedankt, daar heb ik zeker iets aan!

Een idee Freddy. Zou het mogelijk zijn dat je net als bij het verkoopgedeelte een machtiging kan aanvragen om in het techniek gedeelte te mogen posten?
Af en toe heb ik specifieke vragen over het horlogemaken of wil ik graag advies en dat post ik nu in het vintage gedeelte.
Ik kan me voorstellen dat er ook genoeg leden zijn die wel van vintage horloges houden, maar zich niet bezighouden met het knutselen eraan. Het houdt het ook overzichtelijk en netjes bij elkaar.

mvg Melvin

Interessante topics over techniek plaatsen we in de archieven.

Met het nieuwe forum in aankomst weet ik zelf nog niet hoe het er gaat uit zien of werken.