Veerwinder zakhorloges

Beste,

Nieuw op dit forum dus vraag is misschien niet eerste keer voorbij gekomen.
Reeds langer verzamelaar van zakhorloges en nu ik wat meer vrije tijd heb wil ik verder gaan en de enkele niet lopende zakuurwerken weer aan de praat krijgen.
Heb gereedschap aangeschaft maar heb vraag i.v.m. veren, heb er enkele waar ik vrij zeker ben dat veer stuk is. Wil wel een verenwinder aanschaffen maar is vrij duur en vermits ik alleen zakhorloges wil doen is mijn vraag wie kan tip geven wat ik nodig heb? Veerton van zakhorloge kan toch niet zo erg verschillen in diameter, een heel set aankopen is super duur! Bovendien vind ik veerwinders die alle nummers hebben maar geen diameter aangeven? Is er een betaalbare oplossing?

Vriendelijke groet,

Guy

1 like

Een veer van een zakhorloge (en van polshorloges) kan je ook met de hand in de veerton draaien. Gaat prima.

5 likes

Dank U, voor de reactie en tip.

1 like

you tupe filmpjes om dit met de hand te doen zijn leerzaam

Zeer goed de handeling volgen ivm wegspringen van de veer . Maar het is zeker aan te leren
succes bij deze

1 like

Mijn beste advies is - altijd de veer vervangen. Heb je die winder in principe ook niet nodig. Is in elk geval wat ik zelf consequent doe.

Heb zelf enkele jaren terug op eBay een Bergeon-winderset, antiek bijna maar nog volledig in prima conditie, gevonden voor 240 euro ex porto. Dat zijn al echt de koopjes, je moet actief zoeken en een beetje geluk hebben. Houd er rekening mee dat bijvoorbeeld bestellen in de UK tegenwoordig flinke invoerrechten kost…! Ook voor gebruikte spullen helaas.

Bedankt voor de reactie,

Heb een bod gedaan op K&D 126 zou voor zakhorloges zijn. Dus afwachten of het aanvaard zal worden. Een Bergeon is natuurlijk van een andere klasse, is de top.
Kan je een tip geven waar ik veren kan vinden? Ben begonnen aan een junghans maar daar is de balans staff stuk van ,vrees dat niet meer te vinden is(balans met balans staff).

Fijne dag verder,

Groeten,

Guido